Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi má průšvih, měsíce nesmí prodávat benzínové A4 a A5. Z bizarního důvodu
17.7.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Je to jeden z klíčových modelů čtyř kruhů, jeho prodeje v Evropě ale teď budou muset přibližně dva měsíce stát. Příčina je přitom docela banální.
Audi s okamžitou platností zastavilo prodeje A4 a A5 s benzínovými motory 2,0 TFSI a 3,0 TFSI, včetně ostrých verzí S4 a S5, na všech evropských trzích s výjimkou Švýcarska. A není to na den, dva či týden, zákaz prodejů má trvat až celé dva měsíce. Ptáte se, co tak zlého se muselo stát, aby automobilka musela vyřadit z prodeje své dva klíčové modely na tak dlouhou dobu a čekáte něco jako kritickou závada, která může vést k ohrožení posádky vozu? To je jistě na místě, nic takového ale za zákazem nestojí.
Důvod spočívá v tom, že spotřeba těchto aut je po softwarové úpravě a přidání mikrohybridního systému o pár desetin litru na 100 km vyšší, než dosud byla. Většina zákazníků, zejména u S4 a S5, by to jistě neřešila, ale byrokracie je v Evropě neúprosná - dotčená Audi spotřebovávají v cyklu NEDC o 0,2 litru benzínu na 100 km více, než je uvedeno v katalozích. Pokud jste vyprskli smíchy, že spotřeba dle NEDC je blábol v každém případě a je jedno, jestli je taková nebo maková, nejste sami. Jenže úřady jsou jiného názoru, berou to smrtelně vážně.
Audi A4 a A5 se čtyřválci 2,0 TFSI dostaly mikrohybridní systém, který nahradil startér generátorem. Verze se šestiválci 3,0 TFSI mají nový software, který učinil motor jemnější v režimech Automatic a Comfort a zároveň zlepšil jeho odezvu v módu Dynamic. Jedním z výsledků úprav ovšem je, že při měření dle standardu NEDC vyšla o něco vyšší čísla, než jsou v aktuálních katalozích.
Mikrohybridní systémy mají obecně snížit spotřebu v reálném světě o zhruba 0,7 litru na sto, nebo to alespoň automobilky obecně tvrdí. Audi nicméně neřeklo žádná konkrétní čísla a při měření 2,0 TFSI v laboratoři dle cyklu NEDC je spotřeba o 0,2 l vyšší. „Spotřeba je horší, ale mikrohybrid při testovacím cyklu nefunguje, nemá požadovaný efekt. Zákazníci pocítí zlepšení. Spotřeba je horší v laboratoři, ale lepší na skutečné silnici,” uvedl mluvčí značky Audi.
„Pokud máte takovouhle změnu, musíte si úřadům říci o certifikaci, která trvá až dva měsíce a my jsme nyní v tomto procesu,” pokračoval mluvčí. „Ve chvíli, kdy zjistíte vyšší spotřebu, musíte přestat auta prodávat, dokud nezveřejníte nová čísla spotřeby, a na to je třeba posvěcení úřadů,” vysvětlil dále.
„Teoreticky byste mohli auta dál prodávat, ale museli byste každému jednomu zákazníkovi vysvětlit, že auto je jiné než to, o kterém si přečetl v katalogu. To by mohlo vytvořit ještě větší zmatek,” naznačil mluvčí druhou, ale nikoliv snazší možnost. „Nezapomněli jsme otestovat auta včas,” snaží se mluvčí odvrátit spekulace o pochybení na straně Audi.
To se nám ale úplně nezdá. Auta běžně procházejí v průběhu svých životních cyklů změnami, které ovlivňují katalogovou spotřebu a prodeje na týdny či měsíce automobilky obvykle nezastavují. Někdo tedy u Audi musel do prodeje poslat nové verze bez toho, aniž by byly otestovány, a to nám jako „nezapomněli jsme otestovat auta včas” nepřijde. Tak či onak je to celkem komická příčina pro Audi tak tragické nepříjemnosti. Prodeje A4 a A5 nyní stojí a není jasné, kdy se znovu rozběhnou. V nejhorším případě se tak může stát až v průběhu září...
Audi S5 si stejně jako výchozí A5 a sedany A4 a S4 nyní vůbec nelze objednat. Audi muselo zcela zastavit prodej a na pár dnů to nebude
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejčtenější články
- Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024 - Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 03.28. 10:58 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda