Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi říká, že má nejlepší autopilot na světě, chce pro něj výjimku z pravidel
9.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Systém Audi AI Traffic Jam Assist řidiči umožní i koukat za volantem na televizi či dokonce spát. Potíž je v tom, že v legislativě pro něj teď není prostor.
Prakticky každá automobilka zkouší momentálně přijít s takovou formou autonomního řízení, jež by posunulo laťku zase o kousek výše. Na vrcholu „potravinového řetězce“ dosud seděla Tesla, jejíž Autopilot sice není dokonalý a stále je v testovací fázi beta, nicméně i přesto nabízel více než konkurence. To se ale prý mění s příchodem nové generace Audi A8. Němci již dříve uvedli, že jde o vůbec první vůz na světě s autonomním řízením úrovně SAE 3.
Pod touto klasifikací si představme umělou inteligenci, která již zvládá zastat člověka prakticky za každé situace vyjma dynamického stylu řízení. Systém dokáže nejen akcelerovat či zpomalovat, následně se rozjíždět nebo zatáčet, ale také monitorovat okolí a zjištěným datům přizpůsobit třeba rychlost jízdy. Lidská posádka ovšem stále musí být schopna převzetí kontroly v přiměřeně rychlém čase.
V praxi to znamená, že při aktivaci systému AI Traffic Jam Pilot již není třeba, aby měl řidič stále oči na stopkách. Vše má místo toho zastat plejáda senzorů, radarů a kamer, jež v rychlostech do 60 km/h dokonce umožní i spát, číst si noviny či třeba sledovat film.
Potíž je v tom, že tento způsob „řízení” překračuje meze silničních zákonů - i když tedy A8 skutečně zvládne řídit až do takové míry bez lidské asistence, člověk za volantem (záměrně neříkáme řidič...) může být popotahován policií za to, že neřídí. Jednoduše proto, že zákony na takovou situaci nepamatují. Audi proto už požádalo o výjimku z pravidla, než bude legislativa vůči systémům autonomního řízení dostatečně upravena. Automobilka se ale zatím zdržuje komentářů na téma zodpovědnosti.
O samotného spícího řidiče se v nové A8 postará jedna z kamer. Ta je zacílena na šoféra a sleduje pohyby jeho hlavy i očí. Pokud systém vyhodnotí, že oči zůstávají zavřeny po delší dobu, nebo že rychlost přesáhla zmiňovaný limit 60 km/h či došlo k uvolnění dopravy, ihned zkusí řidiče vokálně upozornit. Když pak ten nikterak nereaguje a třeba nadále spí, dojde pozvolna až k úplnému zastavení vozu.
Pochopitelně, podle popisu Audi zní všechno krásně jednoduše, realita ale může být o hodně složitější. Jsme tedy zvědavi na první testy, zvláště na ty v běžném provozu. Otázkou ale je, kdy k nim nakonec dojde. Pokud Audi nedostane výjimku z pravidla, může sice pod kapotu napěchovat jakýkoliv hardware a software, nesmí jej ovšem zprovoznit. I proto značka dodává, že jednotlivé funkce bude spouštět pozvolna v závislosti na legislativě a v dohledné době je tedy bude možné zkusit leda na nějakém uzavřeném polygonu...
V novém Audi A8 prý můžete při aktivaci autonomního řízení klidně i zavřít oči. Je však otázkou, jak bezpečné bude, když vás následně systém nevzbudí nebo vám předá kontrolu nad vozem v problematické situaci
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 9 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 10 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva