Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Audi znovu nachytali při podvodech s emisemi, výsledky testů mění volantem
7.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německá automobilka měla dle CARB osadit vozy v motory V6 softwarem, který dle natočení kol rozpozná laboratoře od reálného světa.
V závěru léta se mohlo zdát, že kauza Dieselgate je víceméně u konce a my se budeme zabývat maximálně jejími ekonomickými důsledky pro koncern VW. Však jen v posledních dnech vyplynulo na povrch několik skutečností, které naznačují, že koncern není v takové kondici, jak se nám mnozí jeho činovníci snažili naznačit. V důsledku škrtů došlo k odchodu Audi z Le Mans, Volkswagen pro změnu opustil WRC, navzdory dominanci obou značek v těchto disciplínách.
Kromě toho mají Němci na krku obvinění ze strany Evropské unie, dle kterého přehrání softwaru v rámci nejrozsáhlejší svolávací akce v dějinách VW Group snižuje životnost pohonných jednotek. Aby toho nebylo málo, nejistou půdu má VW pod nohama znovu i v Americe. Kalifornské sdružení CARB obvinilo Audi z podvodů u dalších testů. Tentokrát přitom jde o „několik set tisíc“ aut, jež mají být vybaveny softwarem, který je navázán na pohyby volantu. Jakmile kola zůstávají rovně, je aktivován režim nízké spotřeby paliva resp. emisí CO2.
V důsledku této mapy řídicí jednotky jsou otáčky motoru udržovány co nejníže, což samozřejmě napomáhá procházet testy. Celý systém je navíc poměrně jednoduchý a vychází z toho, že během oficiálního laboratorního měření jsou kola srovnána. Jakmile ale v reálném světě dojde k jejich natočení o více než 15 stupňů, program je deaktivován a řízení motorů se mění..
Podle zjištění měl být tento software instalován pouze u aut osazených automatickou převodovkou s označením AL 551. Jde tedy o specifickou variantu osmistupňové skříně ZF, která je určena vozům s pohonem všech kol quattro. Konkrétně jmenovány jsou modely A8, Q5 a Q7, přičemž podvádět mají nejen auta s dieselovými, ale také s benzinovými motory V6.
Podle německých médií by přitom nemělo jít o zbrusu nové vozy, Audi prý mělo daný software přestat užívat měsíce před tím, než CARB přistoupil k testům nejmenovaného postaršího modelu. Velmi pravděpodobně se tedy Němci zalekli, že by kvůli pozornosti způsobené kauzou Dieselgate mohl být podvodný program objeven, a tak se jej raději vzdali.
Zde již samozřejmě spekulujeme, odhalení onoho softwaru ale může překvapit jedině Američany. Všemožné oportunistické metody vedoucí ke snížení normované spotřeby jsou v Evropě známé, široce používané a legálně možné. Až donedávna ale rozdíly mezi papírovou a skutečnou realitou širokou veřejnost příliš nezajímaly.
Bude zajímavé, zda se v Evropě něco změní ve světle nových obvinění CARB, příliš s tím ale nepočítáme. Koncern VW totiž dokonce i původní „chytrý“ software, jímž jsou osazeny motory TDI EA 189, čerstvě oficiálně prohlásil zcela legální. Alespoň podle přesvědčení VW či jeho právníků tedy nikterak evropské předpisy a místní motoristé mohou zapomenout na kompenzace, jež dostávají řidiči v zámoří.
Právě kvůli tomuto přístupu EU vyvíjela na Volkswagen nemalý tlak, který by vedl k určitému odškodnění také pro Evropany. Tomu se VW ubránil a svým postojem ukazuje, jak se jeho právníci budou stavět k soudním sporům vedeným proti němu právě v Evropě. Podstatou obhajob bude tvrzení VW, dle kterého inkriminovaný software „není dle evropských norem nezákonným zařízením“.
Zajímavě je, že přestože tento postoj koncern zaujal již před mnoha měsíci, nakonec přistoupil k již zmiňované svolávací akci. Ta bude probíhat i nadále, přičemž má jít především o „vstřícný krok“ směrem k regulátorům i zákazníkům. V té souvislosti ze strany VW Group zaznělo, že jistou kompenzací pro Evropany je fakt, že za přehrání softwaru nemusí platit.
Kauza Dieselgate přesto zdaleka není u konce. Volkswagen, respektive nově Audi, ještě bude mít co vysvětlovat, přičemž není nereálné, že aktuální skutečnosti spojené s motory V6 budou mít zpětný dopad na problematiku spojenou s dieselovými čtyřválci.
Audi SQ5 TDI plus je jedním z modelů, jichž se nové obvinění CARB může týkat. Má totiž dieselový šestiválec a osmistupňovou převodovku ZF, zrovna tento model se ale v USA neprodává
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 3 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 5 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 6 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 8 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 04.23. 21:48 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 20:48 - Brus
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch