Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Jsou auta až takové zlo? Neuvěříte, o jaké emise se v EU starají jen mikrovlnky
24.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Politici si našli v automobilech ideálního strašáka, o emise CO2 se ale starají veškeré spotřebiče energie. Ty už ale jako druh hodný vymýcení nikdo neprezentuje.
Automobily se spalovacími motory jsou leckdy nazývány jednou z největších hrozeb pro planetu Zemi. Nejradikálnější politici a ekoaktivistické spolky se dokonce snaží nazvat každý ujetý kilometr hřebíkem do její rakve a za svůj cíl často mají úplný zákaz aut se spalovacími motory. Zastoupit by je přitom měly elektromotory a další druhy alternativního hnacího ústrojí, od nichž si většina lidí slibuje zelenější trávu a modřejší nebe.
Proč o tom ale mluvíme? Především proto, že automobily rozhodně nejsou takovou hrozbou, jaká je nám zákonodárci či aktivisty prezentována. Je třeba si uvědomit, že skleníkové plyny vypouštíme do vzduchu naprosto všichni a nejde jen o dýchání. V tomto ohledu je velmi často uváděn dobytek a jeho zažívací trakt. Skot oběma jeho konci vypouští do vzduchu uniká metan. Ten, jak naznačují poslední výzkumy, je do atmosféry uvolňován ve výrazně vyšší míře než bylo dosud uváděno a jedním z jeho velkých producentů je amazonský prales.
Na skot či lesy už se ukazuje, domácí spotřebiče prozatím prochází bez větší pozornosti. Pokud spotřebiče ale vezmeme všeobecně, také při jejich výrobě, činnosti a recyklaci vzniká CO2. A nejde o zanedbatelné množství, jak naznačuje studie Univerzity v Manchesteru. Tamní vědci spočítali, že v případě domácích spotřebičů to jsou mikrovlnky a jejich spotřeba elektrické energie, co má největší vliv na životní prostředí. Pouhých 19 mikrovlnek za rok vyprodukuje stejně emisí CO2 jako automobil.
Když si vezmete, jak velká a často používaná věc je auto a jak malou a zřídka užívanou je mikrovlnná trouba, je skoro neuvěřitelné, že odevšad slýcháme jen o autech. A to není vše. V Evropě je ročně registrováno „jen” okolo 15 milionů nových aut, ve srovnání s tím jsou mikrovlnné trouby daleko větším bestsellerem. Na konci dekády by roční prodeje měly dosáhnout 135 milionů kusů. Jde tedy o devítinásobek produkce aut, díky čemuž onen poměr 19:1 nepředstavuje žádnou propast.
Na „veřejnou popravu“ by ani toto samozřejmě nestačilo, nicméně mikrovlnky jsou jen jednou součástí domácností. Dále tu máme ledničky, mrazáky, myčky, pračky, televize a další elektroniku. Jejich okamžitá spotřeba energie a s tím související produkce CO2 sice může být nižší než u mikrovlnných trub, nicméně třeba takovou lednici či mrazák nemáte zapnuté jen na pár minut týdně. A dá se tedy předpokládat, že pokud bychom spočítali veškerou spotřebu elektřiny domácí elektroniky a na ni navazující emise, nejspíše bychom se dostali k daleko vyššímu číslu než u automobilů. A to jsme pořád nezatopili, neohřáli vodu, nepustili v létě klimatizaci...
Možná si říkáte, že objevujeme Ameriku, že to přece víte. Věříme vám, nejsme si ale jisti, jak moc velké povědomí o těchto souvztažnostech panuje u širší veřejnosti. Těm je něco vykreslováno jako zlo a jsou to auta. I když reálně nejsou z hlediska produkce skleníkových plynů ničím až tak výjimečným, jak ukazuje i ono srovnání s mikrovlnnými troubami...
Mikrovlnky možná sice souhrnně neprodukují tolik CO2 jako auta, je jich však mnohem víc. A jejich prodej roste...
...kromě toho jde jen o jedny z mnoha domácích elektrických spotřebičů
Zdroj: The Guardian
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před hodinou - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 2 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 08:28 - Vrooom
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch