Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Auta s aktuálně nejnižším odporem vzduchu: vítěze uhádnete jen stěží
26.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Vůz s nejnižším koeficientem odporu vzduchu v současné nabídce kupodivu není ani hybrid, ani elektromobil. A víte, co je to „aerodynamika letící cihly”?
Nízký odpor vzduchu je u silničního auta žádoucí věc, ze všech stran. Znamená totiž menší spotřebu paliva, což ocení jak automobilky skrze nižší či žádné pokuty za nadlimitní emise oxidu uhličitého, tak majitel auta, které z vyšší provozní efektivity těží hned v několika ohledech - nižšími náklady na palivo počínaje a vyšší maximální rychlostí vozu konče.
Proto se automobilky snaží svá auta vyvíjet tak, aby měla odpor vzduchu co nejmenší. Toho mohou docílit dvěma způsoby a nebo kombinací obou. Jednak je to fyzické zmenšení vozu, proto jsou obvykle auta v poslední době nižší než jejich dřívější generace - jen tak mohou s patřičnými úpravami interiéru nabídnout solidní vnitřní prostor a přitom lepší aerodynamiku. Druhou cestou je minimalizace koeficientu odporu vzduchu, na který má vliv kde co od základního tvaru karoserie až po detaily jako vnější zpětná zrcátka a jejich řešení.
Výsledný odpor vzduchu je pak dán součinem čelní plochy vozu s oním koeficientem odporu, protože ale automobilky čelní plochu v posledních letech v technických parametrech zmiňují jen velmi zřídka a nelze se ji rozumně dopočítat, budeme se dnes soustředit jen na onen koeficient. Ten naopak automobilky uvádí velmi rády, zejména mají-li se čím chlubit.
Dali jsme dohromady seznam aut, která jsou na tom s koeficientem odporu vzduchu nejlépe a zároveň jsou aktuálně ve výrobě. Přinášíme dobré zprávy, vítěze si lze koupit a řidičsky strádat v něm nebudete, i když není levný. To ale není snad žádné auto z tohoto seznamu, vývoj špičkové aerodynamiky holt není jednoduchý. A pro srovnání na obou stranách jsme přidali tři bonusy, které dají aktuální čísla trochu do kontextu.
Současná produkční auta s nejnižším koeficientem odporem vzduchu
12. - 16. BMW i8
Koeficient odporu vzduchu: 0,26
12. - 16. Jaguar XE
Koeficient odporu vzduchu: 0,26
12. - 16. Mazda 3 sedan
Koeficient odporu vzduchu: 0,26
12. - 16. Mercedes-Benz třídy B
Generace W246
Koeficient odporu vzduchu: 0,26
12. - 16. Nissan GT-R
Koeficient odporu vzduchu: 0,26
10. - 11. Alfa Romeo Giulia
Type 952
Koeficient odporu vzduchu: 0,25
10. - 11. Opel Astra
Astra K
Koeficient odporu vzduchu: 0,25
5. - 9. Mercedes-Benz třídy S
Generace W222
Koeficient odporu vzduchu: 0,24
5. - 9. Mercedes-Benz třídy C
Generace W205
Koeficient odporu vzduchu: 0,24
5. - 9. Tesla Model S
Koeficient odporu vzduchu: 0,24
5. - 9. Tesla Model X
Koeficient odporu vzduchu: 0,24
5. - 9. Toyota Prius
IV. generace
Koeficient odporu vzduchu: 0,24
2. - 4. Audi A4
Generace B9
Koeficient odporu vzduchu: 0,23
Ještě loni by na prvním místě tohoto žebříčku stanulo Audi A4, vlastně ne až tak výjimečný sedan střední třídy, který jsme dříve testovali ve verzi 3,0 TDI quattro. Nyní se musí spokojit s umístěním těsně pod piedestalem, i tak je to ale úctyhodná pozice - koeficientem odporu vzduchu A4 stále poráží mnohé elektrické a hybridní vozy jmenované výše.
2. - 4. Mercedes CLA
Koeficient odporu vzduchu: 0,23
CLA jsme kdysi v našem testu překřtili na Batmobil, neboť jeho design je poněkud svérázný. Je ale aerodynamicky efektivní a donedávna by i ten stačil na absolutní špičku produkčních vozů. Teď tomu tak není, v poměru koeficientu odporu vzduchu k ceně je to ale stále šampion.
2. - 4. Tesla Model 3
Koeficient odporu vzduchu: 0,23
Žhavá novinka jménem Tesla Model 3 měla být původně v tomto ohledu úplně nejlepším sériově vyráběným vozem, předběžně se hovořilo o součiniteli odporu 0,21. Nakonec ale v oficiálních specifikacích svítí hodnota „jen” 0,23. Jistě výtečný výsledek, absolutní jedničkou je ale dnes ještě docela jiné auto.
1. BMW řady 5
Generace G30
Koeficient odporu vzduchu: 0,22
Věřte nebo ne, ale vítězem tohoto klání je v tuto chvíli velký německý sedan s docela jinými primárními ambicemi, než být šampionem v aerodynamice. Jenže jím je, podle údajů BMW má nová řada 5 G30 excelovat mimo jiné koeficientem odporu vzduchu pouhých 0,22. I vcelku obyčejný naftový sedan vyšší střední třídy tak v tomto ohledu může porážet všechny elektrické a hybridní „zázraky” posledních let, které už vzhledem k omezené kapacitě akumulátorů či snaze o co nejnižší spotřebu o něco takového usilují jistě mnohem více...
Bonusy
1. Mercedes třídy G
Dnes se automobilky snaží, aby jejich auta měla co nejmenší odpor vzduchu, protože to znamená menší spotřebu paliva - a o tu jde až na prvním místě. Jenže se také stále vyrábějí auta, která slovní spojení „nízký odpor vzduchu” vůbec nemají ve slovníku. Jednomu z nich aerodynamika neříká nic obecně, protože je to krabice na kolech - tím je Mercedes třídy G, který vizuálně víc než připomíná pověstnou letící cihlu. Má koeficient odporu vzduchu 0,54. A jeho čelní plocha také malá nebude...
2. Monoposty Formule 1
Dalším je monopost Formule 1, jehož koeficient odporu vzduchu je ještě o dost vyšší, konkrétně 0,7 až 1,1, podle nastavení. To proto, že prvky karoserie určené k tvorbě přítlaku - vyjma prvků k vytvoření Bernoulliho efektu - zvyšují také odpor vzduchu. A protože na Formuli 1 opravdu není moc toho, co by negenerovalo přítlak, je i odpor vzduchu ohromný.
3. Tatra T77a
Třetím bonusem je Tatra T77a, upravená verze revoluční Tatry T77, která přišla na svět v roce 1935. Její osmiválec má 3,4 litru objemu, 75 koní a vůz zvládne 150 km/h, ale to zejména díky aerodynamice. Koeficient odporu vzduchu tohoto vozu je pouhých 0,21, mimo jiné díky zakrytovanému podvozku a krytům zadních kol. Motor je ale stále chlazený vzduchem, samozřejmě.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 2 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva