Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Auta s neopravenými TDI teď v Německu nesmí na silnice, úřady to zakázaly
2.11.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
K nekompromisnímu kroku přistoupily německé úřady. Autům s motory TDI postiženými Dieselgate s původním software zakázaly jezdit, s jedinou výjimkou.
Emisní skandál Dieselgate asi připomínat nemusíme - auta koncernu Volkswagen s motory TDI EA 189 v minulosti měla a některá stále mají instalovaný software, který umožňuje plnit emisní normy jen naoko. Ve skutečnosti řídící software motorů upřednostňoval vyšší výkon, nižší spotřebu a delší životnost za cenu vyšších emisí oxidů dusíku.
Zařízení bylo instalováno do aut po celém světě, ale zatímco v USA šlo o jasné porušení tamních pravidel, v Evropě to tak jednoznačné není. Přesto Volkswagen vyvinul softwarovou úpravu, která by měla emise EA 189 snížit. To se jí daří, avšak za cenu problémů v jiných oblastech, což také Volkswagen připouští. Přesto je svolávací akce na přehrání softwaru v Německu povinná, a to pod hrozbou odhlášení „neopravených” TDI z provozu.
Dva roky po vypuknutí kauzy se nic moc nedělo, ale nyní německý magazín Focus informuje o tom, že lidem, kteří si zatím nenechali software upravit, chodí od úřadů dopisy, které jim „zakazují provozovat vozidlo na veřejných komunikacích”. Ovšem, nikoliv stoprocentně - vyjma „cesty nutné k vyloučení ohrožení ostatních účastníků silničního provozu”, tedy cesty do servisu za účelem přehrání softwaru. Žádná jiná výjimka neexistuje.
Takovýto krok je ze strany úřadů možný, protože ona emisní softwarová klička byla Spolkovým úřadem pro motorová vozidla (KBA) klasifikovaná jako „významná technická závada”. Takto bezprostřední zákaz je podle vysvětlení okresu Euskirchen v Severním Porýní-Vestfálsku na místě kvůli veřejnému zájmu na ochraně životního prostředí.
Jenže běžně se podobně postupuje u skutečně přímo nebezpečných závad - aniž bychom chtěli zlehčovat nebezpečnost oxidů dusíku na lidské zdraví -, např. u nevyhovujících airbagů. Zrovna u nich je „po ruce” jiná kauza, a sice nebezpečných airbagů Takata. U nich je při nehodě bezprostředně a prokazatelně ohrožen život řidiče, příp. dalších členů posádky auta, a je to problém týkající se aut, která jezdí i v Německu, přesto podobný zákaz provozu nepřišel. Emisní podvody Volkswagenu jsou naopak skutečnými podvody jen v USA, přesto je provoz zakazován.
„KBA i Volkswagen se masivním tlakem snažily nahnat zákazníky do servisů k přehrání softwaru,” říká právník Ralf Stoll a dodává, že zákaz provozu může být součástí tohoto tlaku. Podle něj je takové opatření ze strany úřadů nezákonné a jménem jednoho z klientů podal proti zákazu žalobu. Jak moc bude úspěšná, ukáže čas.
Podle dostupných informací by v Německu mělo zbývat jen 10 % dotčených aut, u kterých ještě nebyl software přehrán. Kolik lidí zatím dostalo zakazující dopisy a jak to bude vypadat v následujících měsících, je zatím brzy odhadovat.
Problém může nastat také na trhu ojetých aut. Jednak, čas na nákup neupraveného TDI EA 189 v Německu a jeho dovozu do ČR už minul, moc jich nezbývá. A jednak, žijete-li v Německu a koupíte-li si neupravený vůz, můžou nastat problémy při změně registrace. Pokud do Německa vyrazíte s českým autem s nepřehraným software, je to z německého pohledu jistě problematické. Při kontrole ale zřejmě nebude mít kdo jak zjistit, zda váš vůz používá původní nebo modifikovaný software...
VW Golf 1,6 TDI prošel v roce 2012 i naším redakčním testem. V té době samozřejmě ještě nikdo netušil, že má „cinknutý“ diesel
Zdroj: Focus
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před hodinou - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 2 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 4 hodinami - Systém stop-stop? Víc jak 457 tisícům Fordů selhává start-stop, motory jim na křižovatkách znovu nenaskočí
před 5 hodinami - Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva