Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Auta v Ženevě si myslí, že jsou o 800 km jinde v roce 2036, ukazují zranitelnost vozů budoucnosti
11.3.2019 | Petr Miler
Když usednete do naprosté většiny exponátů současného autosalonu v Ženevě, zjistíte, že podle navigace jsou úplně jinde a v jiné době. Posun v čase a prostoru? Ne až tak docela.
Před pár dny byl zahájen další ročník ženevského autosalonu a i když nepřináší zdaleka tolik zajímavého jako v dřívějších letech, seznámili jsme vás s řadou jeho novinek. Od nejnovější Škody přes silné motory Volkswagenu či nejdražší nové auto světa až po tuningové premiéry, na všem se dá najít něco zajímavého. Jedna pozoruhodná věc ale spojuje naprostou většinu tamních exponátů, ať už se pokouší oslovit jakoukoli klientelu - „myslí si”, že jsou jinde než ve skutečnosti jsou, navíc o 17 let později.
Neděláme si legraci, platí to snad o všech autech vybavených navigačním systémem. Když jej spustíte, ukáže se vám jako pozice vozu město Buckingham ve Spojeném království a jako aktuální čas konec roku 2036. Vypadá to velmi podivně. Otevřela se snad v Ženevě červí díra, kterou můžete vstoupit do budoucnosti automobilismu více, než by se vám před návštěvou autosalonu mohlo zdát? Realita je trochu méně fantastická.
Co přesně se v Ženevě stalo, osvětluje Julian Thomas, šéf firmy Racelogic, kterou můžete znát třeba díky jejím „hračičkám” přesně měřícím akceleraci vozu. Tato společnost vyrábí také zařízení LabSat, které dokáže simulovat signál GPS vysílaný družicemi a „namluvit” tak navigačním systémům, že se ve skutečnosti nachází jinde - kdekoli, jak si v LabSatu nastavíte. A právě toto zařízení nejspíše stojí za tím, co se nyní v Ženevě děje, neboť pozice oněch aut přesně odpovídá britskému sídlu Racelogicu.
Thomas se v této věci ozval aktivně sám proto, že nechce být podezírán, že celý kousek marketingovou akcí firmy. „Je to mimořádně nelegální, takže by to byla velmi bezohledná akce,” říká Thomas. Podle něj je adresa jím řízené společnosti implicitně nastavena jako ta, kterou LabSat po spuštění vysílá, pokud není nastavená jiná. Zároveň ale dodává, že běžně ovlivňuje jen prostor několika metrů v okolí zařízení, takže modifikace signálu v prostoru prakticky celého výstaviště Palexpa chce přinejmenším silnější anténu.
Proč někdo toto v Ženevě dělá - a zda je to úmysl, nebo nedopatření - nikdo neví. Automobilky si ale stěžují. Šéf bezpečnosti autosalonu Philip Echivard potvrdil, že přijal stížnosti od Audi, Peugeotu, Renaultu, Rolls-Roycu, Volkswagenu, Daimleru a BMW na to, že signál negativně ovlivňuje prezentaci vozů, neboť před potenciálními zákazníky vypadají jako nefunkční nebo zranitelné. Ani jedno se nehodí, Echivardovi a jeho lidem se ale do chvíle přípravy tohoto článku nepodařilo zjistit, kdo za popsaným stavem stojí, natož aby problém vyřešili.
Je to na první pohled spíše úsměvná historka, když se nad ní ale hlouběji zamyslíme, je spíše varovná. Moderní auta stále více spoléhají na podobné vymoženosti v situacích, kdy něco dělají za nás. Už teď částečně jsou a do budoucna mají být řízena stále více autonomně a signál GPS hraje a bude hrát v jejich navigaci zásadní roli. Co vše by bylo možné s autem udělat, pokud je už teď možné jej tak snadno zmást falešným signálem určujícím jeho pozici, nechceme ani domýšlet - nabízí se to jako snadná cesta k řadě skrytých zločinů.
Auta na ženevském autosalonu jsou nyní skálopevně přesvědčena, že se nachází ve Velké Británii v roce 2036
Může za to fiktivní signál GPS vysílaný nejspíše zařízením LabSat od firmy Racelogic, které má jinak sloužit k testování navigačních systémů. Právě to bez dalšího nastavení vysílá signál odpovídající sídlu výrobce, tedy Buckinghamu ve Velké Británii
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024 - Ruská Volha se skutečně vrátí, toto bude její první nový model
28.2.2024 - Red Bull vyvinul nejrychlejší kamerový dron světa pro úchvatné letecké záběry F1, jen ten stačí Maxi Verstappenovi
28.2.2024 - Dacia si dál nechává od elektrifikace odstup, Sandero nebude ani trochu elektrické, dokud nebude muset
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva