Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní

Americký novinář si chtěl koupit Hyundai ix35 s palivovými články. I přes zápal pro věc jej nakonec negativni aspekty odradily.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní

20.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Americký novinář si chtěl koupit Hyundai ix35 s palivovými články. I přes zápal pro věc jej nakonec negativni aspekty odradily.

Ať chcete jezdit na elektřinu jakkoliv, vždy to je spojeno s menší praktičností než u konvenčního spalovacího auta a s citelně vyšší cenou. Použitelnost značně vylepšují plug-in hybridy, protože umožňují vyrábět elektřinu i z benzínu, který je dostupný na každém rohu a pokud ne, můžete jej klidně nalít do lahve od sodovky. Proto je také jak zákazníci, tak automobilky upřednostňují.

Dojezd - a hlavně dobu doplňování energie - zase zlepšují elektromobily, které šťávu vyrábějí z vodíku v palivových článcích. Vodík totiž do nádrží dostanete za pár minut, podobně jako benzín nebo naftu. Ale nemůžete jej s sebou vzít v jiné nádobě a čerpacích stanic je zoufale málo - a to i v Kalifornii, kde je snad světově největší koncentrace automobilů s alternativním pohonem.

Americký novinář Michael Goldstein si chtěl pořídit Hyundai Tucson s palivovými články, protože v rodině údajně potřebovali malé SUV a chtěli být pionýry nových technologií. Tento vůz u nás známe jako ix35, ale variantu s palivovými články v nabídce českého Huyndaie budete hledat marně. Goldstein vůz několikrát testoval a už už si ho chtěl koupit, a to na splátky 499 dolarů (cca 10 tisíc korun) měsíčně, za které by jinak mohl bez problémů mít BMW X3.

Byl odhodlán překonat všechny překážky - jako například fakt, že v celé oblasti Los Angeles a Orange County, kde žije 19 milionů lidí, je jen sedm čerpacích stanic s vodíkem v nabídce a nejbliží je 20 km od jeho domova. A že v celé Kalifornii jsou jen dvě. Nebo že v místech vzdálených asi půlku teoretického dojezdu Tucsonu s palivovými články, kam Goldstein podle vlastních slov často jezdí, není možno vodík natankovat. Anebo že cesta do 440 km vzdáleného Las Vegas bude pro tento Tucson nereálná, protože po cestě vodík nesežene a podle výrobce vůz zvládne sotva 430 km - a všichni víme, jak to s teoretickými dojezdy je.

Přes to všechno byl ochoten jezdit elektromobilem s palivovými články. Jenže když přišel podepsat papíry a odvézt si nové auto, ze 499 dolarů měsíčně se najednou stalo 572, tedy necelých 12 tisíc korun, a celkem by to cenu auta zvedlo o 2 500 dolarů (51 tisíc korun). Pro srovnání - místní dealer BMW údajně nabídl novou 528i nacpanou výbavou za 435 dolarů (necelých 9 tisíc korun) měsíčně a kdyby si chtěl pořídit model X1, oproti Tucsonu by po třech letech ušetřil 9 tisíc dolarů (185 tisíc korun). Nakonec tedy od Hyundai odešel pěšky.

Tento příběh dobře ilustruje nepříliš velkou použitelnost aut s palivovými články. Jistě, oproti elektromobilům s akumulátory je doplnění energie velmi rychlé, ale místa, kde tak můžete učinit, prostě neexistují - a to, jak vidno, ani v Kalifornii, kde mají všemožná alternativní paliva velmi v oblibě. A pokud tyto nepříjemnosti skombinujete se skutečně vysokou cenou pořízení takového auta a nízkou provozní efektivitou palivových článků jako takových, i člověk, kterého baví nové technologie, který chce zkoušet nové věci a který chce být pionýrem, si nakonec raději pořídí konvenční auto.

S únorovým odhalením konceptu Hyundai Intrado, který má být předzvěstí nové ix35, tak vyvstává otázka, zda má pohonný systém, spočívající v baterii a palivových článcích, v dnešním světě smysl. Stavět čerpací stanice se moc nedaří ani za peníze daňových poplatníků, jak je vidno z kalifornského postupu. Oproti tomu obyčejný benzínový plug-in hybrid, když už se chce Hyundai tvářit čistě, by byl jistě mnohem lépe prodejný.


Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 1 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 01Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 2 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 02Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 3 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 03Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 4 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 04Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 5 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 05Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 6 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 06Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 7 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 07Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 8 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 08Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 9 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 09Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 10 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 10Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 11 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 11Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 12 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 12Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 13 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 13Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 14 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 14Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 15 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 15Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 16 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 16Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 17 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 17Auto na palivové články si nekoupí ani ti, co jej chtějí. Natož pak ostatní - 18 - 2013 hyundai ix35 tucson fcev 18
Hyundai Tucson (u nás ix35) s palivovými články je v USA v nabídce s plnou výbavou, ale s příliš mastnou cenovkou na to, jak omezeně je použitelný

Zdroj: Autoblog Green

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.