Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilka zkouší bizarně omluvit, proč její sporťák používá falešný zvuk motoru
6.10.2019 | Petr Miler
Cokoli falešného na autě je trapné, u některých vozů ale lze určitá řešení alespoň tolerovat rozumem. Proč ovšem používá falešný zvuk motoru i jeden z mála ryzích sporťáků bez turba, je otázkou. Chevrolet na ní zkouší odpovědět.
Asi už jste z našich dřívějších článků pochopili, že na autech nemáme rádi falešné věci. Jsou v prvé řadě obrazem neochoty výrobce udělat danou věc technicky správně a falší si pomoci k na první pohled dobře vypadajícímu, někdy i určitým způsobem fungujícímu, ale co nejlevnějšímu, a proto často i co nejzoufalejšímu řešení. Poslední příklad za všechny - bizarní falešné výfuky nového Audi S6. Má čtyři koncovky, dvě jsou Potěmkin na 100 procent a dvě asi na 99, když výfukové plyny vedou nejblíže asi 20 centimetrů. Slovo „vtip” je pro takové řešení ještě kompliment.
S6 jako sportovní model značky proslavený mimo jiné dřívějším použitím desetiválce od Lamborghini, si nezaslouží žádnou omluvu, nad některými jinými falšemi ale lze v určitých případech přivřít oko. Jistě dobře víte, že moderní přeplňované motory přišly prakticky o veškerý svůj zvuk a automobilky stojí před složitým rozhodnutím - buď to napravit hlučným výfukem, nebo se smířit s tím, že BMW M3 bude znít jako Škoda Octavia 1,2 TSI. A tak přišli s různými formami falešného zvuku pouštěného do kabiny, který to „napravuje” pro ty, kteří po hlučnějším projevu touží.
Za nás od srdce řekneme, že i to je nesmysl, neboť také tuto věc lze řešit technicky správně. Například koncern VW rád používá falešný zvuk generovaný pomocí vibrátoru (skutečně) za čelním sklem, i on to ale umí udělat lépe. Například Audi RS3 nepoužívá žádný falešný zvuk, ve verzi Performance má nastavitelné v klapky výfuku, které ve třech úrovních mohou znít jako nic, dát o sobě vědět a nebo ohlušovat kabinu i okolí práskáním jak z kanónu. To je korektní náplast na „odhlučnění motoru turbem”. Ale je samozřejmě drahá (výfuk Performance na RS3 stojí 24 tisíc Kč na auto za 1,5 milionu v základu...), vibrátor za sklem je elektronika za pár korun a u levných modelů prostě musí dostat přednost.
To je ale „turbosvět”, v churavějícím království atmosféricky plněných agregátů něco takového dosud nebylo nutné, neboť ty umějí krásně znít i bez cizí pomoci, zvláště mají-li objem a válce. Ani by nás tedy nenapadlo, že by nová Corvette C8 s objemným osmiválcem mohla používat falešný zvuk motoru v kabině, ale používá ho.
Navzdory svéráznému embargu na jakékoli soudy o tom promluvil Matt Farah na Twitteru, když konstatoval, že nová 'Vette má falešný zvuk motoru v kabině, což je podle něj fakt a nikoli soud, a tak to může říci. Pak tedy dodal, že možná zní lépe s ním než bez něj, což už soud je, ale v tom neryjme... Podstatné je, že na menší haló okolo tohoto překvapivého zjištění zareagovala sama automobilka.
Jak jsme zmínili, udělat dobře přirozeně znějící atmosféru není zase tak složitý úkol, Chevrolet to ale vzdal a vsadil na reproduktory. Jistě šlo znovu hlavně o peníze (nakonec, Corvette C8 je opravdu levná), ale to nikdo nikdy nepřizná. A tak přišlo jiné vysvětlení: „Je důležité poznamenat, že cokoli vycházejícího z reproduktorů nebude znít jako motor samotný. Spoléháme tedy jen na motor pro zvukový projev, ale s ohledem na legální požadavky a prostory koncovkami výfuků řidičem se některé frekvence ztrácejí a musí být nahrazeny. To vede k poutavému a niternímu zážitku z jízdy, jak ostatně mohou majitelé sedmé generace našeho vozu dosvědčit.”
To je skutečně ten nejpodivnější pokus podrbat se levou rukou na pravém uchu, jaký jsme kdy poznali. Realita je prostá: Motor uvnitř není dostatečně slyšet, a tak auto pouští zvuk motoru do reproduktorů. Celý příběh. Podepsat můžeme jen první větu - pouze motor zní jako motor. Jinak je to zkrátka jeden nesmysl za druhým. Auto nespoléhá jen na motor, spoléhá na reproduktory, jinak je prý velmi tiché. A cestou dovnitř se neztrácejí „některé frekvence, které jsou nahrazeny”, ale zvukový projev jako takový, který je pak imitován.
Pokud je ještě něco horšího než falešný zvuk motoru, pak jde zřejmě o falešná vysvětlení, proč, jak a s jakým cílem jej někdo použil.
Nová Corvette vypadá dobře a se svou technikou a cenou působí jako zázrak. Její zvukový projev ale tak zázračný není a vysvětlení jeho umělé náhrady ze strany Chevroletu už vůbec ne
Zdroj: Matt Farah@Twitter, Motor1
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 4 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před hodinou - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 3 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 4 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 5 hodinami - Propuštění zaměstnanci Tesly se o svém vyhazovu dozvěděli tak, že jim druhý den ráno přestala jít vstupní karta
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva