Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky marní příležitost, kterou jim dávají dělená boční okna moderních aut
12.10.2018 | Mirek Mazal
V době, kdy není problém vyrobit prakticky cokoli a za příplatek se prodávají i naprosté nesmysly, je trochu s podivem, že výrobci nenabízí otevírání malých bočních okének.
Dělená boční okna byla kdysi na autech naprosto běžnou věcí. Důvodů bylo vícero, od designových, přes výrobní až po konstrukční. Postupem času tento prvek z nových aut prakticky zcela zmizel a na bocích jsme obvykle našli jednolitá okna rozličných tvarů. V posledních letech se do nich ale znovu vrací.
Důvody jsou trochu jiné než před léty a obvykle souvisí se zvětšujícími se rozměry aut. Buď se designéři snaží „rozbít” velké, jednolité plochy, nebo se konstruktéři nemohou s jedním oknem vejít do dveří tak, aby mohlo zůstat celé stahovatelné. Novou normou i u osobních vozů se tak znovu stávají dělená boční okna - vzadu jsou prakticky standardem a vepředu je vídáme stále častěji.
Toho jste si možná všimli, uniknout vám ale mohlo, že ze starých aut do těch nových jaksi nebyla přenesena jedna velice příjemná věc - možnost ta malá boční okénka otevřít. V minulosti se ty trojúhelníkové skleněné tabule vyklopit a dovnitř vozu nechat mírně proudit venkovní vzduch, což umí být příjemné. Otevřít velké okno je hlučné a způsobuje to průvan, ta malá lehce a potichu větrají, podobně jako ta střešní vyklopená vzhůru.
Proč automobilky tuto možnost nenabízí, nám popravdě řečeno uniká. Vyrobit se dnes dá skoro cokoli a výrobci také rádi cokoli prodají. Stále dost lidí miluje řízení s větrem ve vlasech a výrobci to musí vědět. Spousta modelů má za příplatek výsuvná střešní okna, někteří prodávají odnímatelné střešní panely. I přes toto nepřímé uznání oblíbenosti vánku v kabině se ale všichni výrobci přestali věnovat odvzdušňovacím oknům.
Dominance automatických klimatizací není důvod, proč by měla tato část dveří zůstat všemi nevyužita. Je to promarněná možnost zpříjemnění jízdy, alespoň za příplatek by možnost vyklopení mohla existovat. Ne každý touží cítit vítr zvenčí, ale vzhledem k zájmu o zmíněná střešní okna by byla škoda plošně přehlížet dřívější prvek.
Malý průhledný trojúhelník bylo kdysi možné otevřít manuálně táhnutím v požadovaném směru. Řidič si tak nastavil směr foukání, pokud se necítil svěže. Majitelé Škody 1202 nebo 1000 MB by mohli vyprávět. Nemusíme ale zacházet až do tak dávné minulosti - ještě BMW řady 3 generace E46 ve verzi kupé nabízelo elektricky výklopná zadní okna. A věřte, že v takové M3 E46 bylo sakramentsky příjemné si je nechat otevřená i při rychlé jízdě, už pro ten zvuk.
Dnes nic takového neexistuje, zadní okna v trojkových kupé jsou pevná. A inspirováni americkými kolegy říkáme, že je to škoda. Zvlášť u některých modelů je to hozená rukavice, kterou je škoda nesebrat...
Moderní auta mají stále častěji dělená přední boční okna, otevíratelná jsou ale jen ta velká
Dříve se přitom podobně koncipovaná trojúhelníková okénka otevírat dala, a to i když šlo stahovat ta velká
...třebaže tam dříve šla otevírat obvykle v momentě, kdy stahování chybělo
Jedním z posledních moderních vozů, který podobnou funkcí disponoval, bylo BMW řady 3 generace E46 ve verzi kupé. U toho šla zadní boční okénka vyklápět dokonce elektricky, za příplatek
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 11 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda