Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky marní příležitost, kterou jim dávají dělená boční okna moderních aut
12.10.2018 | Mirek Mazal
V době, kdy není problém vyrobit prakticky cokoli a za příplatek se prodávají i naprosté nesmysly, je trochu s podivem, že výrobci nenabízí otevírání malých bočních okének.
Dělená boční okna byla kdysi na autech naprosto běžnou věcí. Důvodů bylo vícero, od designových, přes výrobní až po konstrukční. Postupem času tento prvek z nových aut prakticky zcela zmizel a na bocích jsme obvykle našli jednolitá okna rozličných tvarů. V posledních letech se do nich ale znovu vrací.
Důvody jsou trochu jiné než před léty a obvykle souvisí se zvětšujícími se rozměry aut. Buď se designéři snaží „rozbít” velké, jednolité plochy, nebo se konstruktéři nemohou s jedním oknem vejít do dveří tak, aby mohlo zůstat celé stahovatelné. Novou normou i u osobních vozů se tak znovu stávají dělená boční okna - vzadu jsou prakticky standardem a vepředu je vídáme stále častěji.
Toho jste si možná všimli, uniknout vám ale mohlo, že ze starých aut do těch nových jaksi nebyla přenesena jedna velice příjemná věc - možnost ta malá boční okénka otevřít. V minulosti se ty trojúhelníkové skleněné tabule vyklopit a dovnitř vozu nechat mírně proudit venkovní vzduch, což umí být příjemné. Otevřít velké okno je hlučné a způsobuje to průvan, ta malá lehce a potichu větrají, podobně jako ta střešní vyklopená vzhůru.
Proč automobilky tuto možnost nenabízí, nám popravdě řečeno uniká. Vyrobit se dnes dá skoro cokoli a výrobci také rádi cokoli prodají. Stále dost lidí miluje řízení s větrem ve vlasech a výrobci to musí vědět. Spousta modelů má za příplatek výsuvná střešní okna, někteří prodávají odnímatelné střešní panely. I přes toto nepřímé uznání oblíbenosti vánku v kabině se ale všichni výrobci přestali věnovat odvzdušňovacím oknům.
Dominance automatických klimatizací není důvod, proč by měla tato část dveří zůstat všemi nevyužita. Je to promarněná možnost zpříjemnění jízdy, alespoň za příplatek by možnost vyklopení mohla existovat. Ne každý touží cítit vítr zvenčí, ale vzhledem k zájmu o zmíněná střešní okna by byla škoda plošně přehlížet dřívější prvek.
Malý průhledný trojúhelník bylo kdysi možné otevřít manuálně táhnutím v požadovaném směru. Řidič si tak nastavil směr foukání, pokud se necítil svěže. Majitelé Škody 1202 nebo 1000 MB by mohli vyprávět. Nemusíme ale zacházet až do tak dávné minulosti - ještě BMW řady 3 generace E46 ve verzi kupé nabízelo elektricky výklopná zadní okna. A věřte, že v takové M3 E46 bylo sakramentsky příjemné si je nechat otevřená i při rychlé jízdě, už pro ten zvuk.
Dnes nic takového neexistuje, zadní okna v trojkových kupé jsou pevná. A inspirováni americkými kolegy říkáme, že je to škoda. Zvlášť u některých modelů je to hozená rukavice, kterou je škoda nesebrat...
Moderní auta mají stále častěji dělená přední boční okna, otevíratelná jsou ale jen ta velká
Dříve se přitom podobně koncipovaná trojúhelníková okénka otevírat dala, a to i když šlo stahovat ta velká
...třebaže tam dříve šla otevírat obvykle v momentě, kdy stahování chybělo
Jedním z posledních moderních vozů, který podobnou funkcí disponoval, bylo BMW řady 3 generace E46 ve verzi kupé. U toho šla zadní boční okénka vyklápět dokonce elektricky, za příplatek
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 4 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 5 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 7 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva