Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky marní příležitost, kterou jim dávají dělená boční okna moderních aut
12.10.2018 | Mirek Mazal
V době, kdy není problém vyrobit prakticky cokoli a za příplatek se prodávají i naprosté nesmysly, je trochu s podivem, že výrobci nenabízí otevírání malých bočních okének.
Dělená boční okna byla kdysi na autech naprosto běžnou věcí. Důvodů bylo vícero, od designových, přes výrobní až po konstrukční. Postupem času tento prvek z nových aut prakticky zcela zmizel a na bocích jsme obvykle našli jednolitá okna rozličných tvarů. V posledních letech se do nich ale znovu vrací.
Důvody jsou trochu jiné než před léty a obvykle souvisí se zvětšujícími se rozměry aut. Buď se designéři snaží „rozbít” velké, jednolité plochy, nebo se konstruktéři nemohou s jedním oknem vejít do dveří tak, aby mohlo zůstat celé stahovatelné. Novou normou i u osobních vozů se tak znovu stávají dělená boční okna - vzadu jsou prakticky standardem a vepředu je vídáme stále častěji.
Toho jste si možná všimli, uniknout vám ale mohlo, že ze starých aut do těch nových jaksi nebyla přenesena jedna velice příjemná věc - možnost ta malá boční okénka otevřít. V minulosti se ty trojúhelníkové skleněné tabule vyklopit a dovnitř vozu nechat mírně proudit venkovní vzduch, což umí být příjemné. Otevřít velké okno je hlučné a způsobuje to průvan, ta malá lehce a potichu větrají, podobně jako ta střešní vyklopená vzhůru.
Proč automobilky tuto možnost nenabízí, nám popravdě řečeno uniká. Vyrobit se dnes dá skoro cokoli a výrobci také rádi cokoli prodají. Stále dost lidí miluje řízení s větrem ve vlasech a výrobci to musí vědět. Spousta modelů má za příplatek výsuvná střešní okna, někteří prodávají odnímatelné střešní panely. I přes toto nepřímé uznání oblíbenosti vánku v kabině se ale všichni výrobci přestali věnovat odvzdušňovacím oknům.
Dominance automatických klimatizací není důvod, proč by měla tato část dveří zůstat všemi nevyužita. Je to promarněná možnost zpříjemnění jízdy, alespoň za příplatek by možnost vyklopení mohla existovat. Ne každý touží cítit vítr zvenčí, ale vzhledem k zájmu o zmíněná střešní okna by byla škoda plošně přehlížet dřívější prvek.
Malý průhledný trojúhelník bylo kdysi možné otevřít manuálně táhnutím v požadovaném směru. Řidič si tak nastavil směr foukání, pokud se necítil svěže. Majitelé Škody 1202 nebo 1000 MB by mohli vyprávět. Nemusíme ale zacházet až do tak dávné minulosti - ještě BMW řady 3 generace E46 ve verzi kupé nabízelo elektricky výklopná zadní okna. A věřte, že v takové M3 E46 bylo sakramentsky příjemné si je nechat otevřená i při rychlé jízdě, už pro ten zvuk.
Dnes nic takového neexistuje, zadní okna v trojkových kupé jsou pevná. A inspirováni americkými kolegy říkáme, že je to škoda. Zvlášť u některých modelů je to hozená rukavice, kterou je škoda nesebrat...
Moderní auta mají stále častěji dělená přední boční okna, otevíratelná jsou ale jen ta velká
Dříve se přitom podobně koncipovaná trojúhelníková okénka otevírat dala, a to i když šlo stahovat ta velká
...třebaže tam dříve šla otevírat obvykle v momentě, kdy stahování chybělo
Jedním z posledních moderních vozů, který podobnou funkcí disponoval, bylo BMW řady 3 generace E46 ve verzi kupé. U toho šla zadní boční okénka vyklápět dokonce elektricky, za příplatek
Inspirace: Jalopnik
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 9 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB