Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky znovu podvádí při testech spotřeby. Ale úplně jinak, než byste čekali
25.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
EU nachytala výrobce aut při dalších levárnách při měření spotřeby aut. Takže druhá Dieselgate? Nikoli, spíše krystalická ukázka absurdity světa evropských norem.
Zakrátko uplynou již tři roky od chvíle, kdy svět zjistil, že Volkswagen osadil jedenáct milionů aut podvodným softwarem. Ten uměl rozpoznat laboratorní prostředí a uzpůsobil tomu mapu motoru i fungování antiemisních systémů, aby vozy splnily všechny emisní limity. Jakmile se však tatáž auta nacházela na reálné silnici, přepnula na odlišné naladění a způsobem výrazně překračovala emisní limity.
Němci za své jednání již byli „odměněni“ tučnými pokutami, zároveň došlo v rámci Evropské unie k přijetí nového měřícího cyklu WLTP. Ten má více reflektovat realitu, počítat je tedy třeba s vyššími hodnotami spotřeby a s ní spojených emisí CO2. Výrobci počítali s tím, že rozdíl vůči proceduře NEDC bude zhruba tříprocentní, realita je však vyšší.
Trestu se ovšem automobilky zatím obávat nemusí, EU totiž v rámci pokutového systému ta nadlimitní CO2 nadále jede dle dat NEDC. Tedy jinými slovy, výrobci musí provádět měření u každého modelu dvakrát - jednou kvůli zákazníkům, podruhé kvůli bruselským byrokratům. Vlastně proto nepřekvapí, že na nesmyslné požadavky odpověděli po svém.
List Financial Times totiž nově informuje o nekalých praktikách, jež objevila Evropská komise. Dle ní nově automobilky při měření emisí CO2 resp. spotřeby aut znovu fixlují, ale přesně opačným způsobem, než byste čekali - měření manipulují tak, aby výsledky byly horší než ve skutečnosti. Proč? Protože pokuty na jejich základě stejně platit nemusí a za dva roky, kdy dojde ke sjednocení výše zmíněného dvojího metru, jim přijdou vhod.
Teprve tehdy totiž budou stanoveny nové standardy pro příštích pár let. Tyto standardy budou vycházet z aktuálního vývoje, tedy z oněch vyšších hodnot spotřeby a emisí. Pokud jsou ovšem uměle nadhodnocené, budou i nové standardy vyšší a výrobci si tím vytvářejí manévrovací prostor pro budoucí zlepšování. De facto totiž nebudou muset udělat nic, než se snažit ze svých aut dostat to nejlepší, což dnes nedělají.
Financial Times nezmiňují žádnou konkrétní automobilku, nicméně testem Evropské komise měly projít hned dva vozy. List konstatuje, že automobilky například nevyužily možnosti vyrazit do startu s nabitou baterií hybridního pohonu, což je možné, ale s vybitou, což spotřebu uměle zvýší. Tato informace nám ale okruh podezřelých příliš nezužuje, nějaké hybridní auto dnes nabízí většina výrobců.
Jsme zvědavi, jak se situace dále vyvine, postup automobilek lze ale docela dobře chápat. EU požaduje revoluci lusknutím prstů, která je nejen extrémně nákladná, ale bez mnohem širších změn i mimo automobilový průmysl beztak nic nepřinese. Nedivíme se tedy, že před tímto vývojem nikdo nechce ohnout hřbet - ve virtuálním světě evropských norem budou budou firmy vždy dělat možné i nemožné, aby jejich produkt v testech virtuálně obstál a zůstal reálně uplatnitelný na trhu. Umělé navyšování spotřeby paliva v testech, podle jejichž výsledků se stejně žádný rozumný zákazník neřídí, je jedním z možných dopadů - pokud to automobilkám pomůže jinde...
Poté, co výrobci záměrně zkreslovali data o spotřebě směrem dolů, je nyní tlačí uměle nahoru. I takové bizarnosti přináší virtuální svět evropských norem
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 3 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 5 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 6 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva