Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autonomní řízení mohou nakonec ocenit i nadšení řidiči. Porsche má nápad
14.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Rozličné formy autopilotu nejsou věcí, kterou by aktivní řidiči nadšeně vítali. Německá značka ale má plán, jak z nich udělat zajímavou věc i pro ně.
Do autonomního řízení jsou vkládány nemalé naděje, zároveň se ale jeho příchodu někteří poněkud děsí. Výsledkem totiž bude ztráta kontroly nad vozem, kterou předáme umělé inteligenci. Ta sice může reagovat naprosto bezchybně, zároveň jí však chybí jakékoliv emoce, a tak může způsobit i větší katastrofu, než jakou byste způsobili sami. Ostatně i proto třeba BMW řeší, koho systém v případě nouze obětuje, zda vás či chodce. A jeho rozhodnutí nemusí být totožné s tím, které byste učinili vy.
Není to ovšem jediný případ, kdy mohou být chybějící emoce problémem. Příchodu autonomního řízení se neobává jen část „spotřebitelů”, ale i nadšení řidiči, kteří to vnímají jako hrozbu pro svou zálibu - řízení. Je to pochopitelné, pokud vás baví řízení, asi se nebudete bavit, když bude řídit „někdo” jiný, přinejmenším ne tak moc. Není všechno ale tak černé, jak se může zdát.
Porsche nám teď dokonce dokázalo v souvislosti s autonomním řízením vykouzlit úsměv na rtech. Německá značka zvažuje takový druh technologie, který by nebyl až tak primárně určen k přebírání kontroly nad vozem. Místo toho o systému přemýšlejte jako o učiteli, jako o závodním jezdci, který sedí vedle vás a radí vám.
„My u Porsche si myslíme, že jakmile vjedete na závodní okruh, je to příležitost, jak použít aplikaci, díky které vás kupříkladu po trati sveze Mark Webber (samozřejmě ten virtuální - pozn. red.) a ukáže vám, kdy brzdit, kdy přidávat plyn a kudy vede ideální stopa,“ uvedl k tématu šéf značky ze Zuffenhausenu Oliver Blume. Přitom dodal, že následně se již volantu chopíte vy a zkusíte využít právě nabitých vlastností.
„Na konci dne můžete porovnat výsledky systému a svoje. Přitom si můžete říci: „Ale, Mark Webber je o deset sekund rychlejší než já - proč?“ Poté se podíváte na detaily a zjistíte, že později brzdí, lépe akceleruje a lépe drží ideální stopu,“ rozvádí budoucnost dále Blume. „Je to velmi typická aplikace pro autonomní řízení - udělá z vás lepšího řidiče, je to bezpečný vzdělávací systém a myslím, že našimi zákazníky bude ceněný.“
To nezní vůbec špatně - jednou byste po okruhu jeli vy, jednou zase „Webber” a snažili byste se mu přiblížit čtením jeho jízdy. Jen na okruhové ježdění se ale systém specializovat nebude, jistotou je také autonomní provoz na veřejných silnicích. Nicméně zde je již podle šéfa značky jakákoliv volba čistě na vás - sám o sobě ale časté aktivaci autopilota nevěří. „Majitelé Porsche totiž vždy chtějí řídit.“ Jde tedy o technologii, kterou mohou ocenit i nadšení řidiči. Kdy ji ale mohou čekat? Stejně jako u zbytku značek to není jisté, dříve než v roce 2020 ale stoprocentně nikoliv...
Autonomní řízení Porsche by mohli ocenit i nadšení řidiči. Značka totiž zvažuje systém, který by vás spíše učil - za pomoci virtuálních pilotů typu Marka Webbera - než aby vám bral kontrolu nad vozem
Zdroj: Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 2 hodinami - „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před 4 hodinami - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 5 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva