Autopiloty budou pohromou pro automobilový trh, říká studie Barclays

Prodeje nových aut v USA klesnou do 25 let až o 40 % a počet aut na silnicích se sníží ještě více. To ale nemusí přinést jen špatné věci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Autopiloty budou pohromou pro automobilový trh, říká studie Barclays

21.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Autopiloty budou pohromou pro automobilový trh, říká studie Barclays

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Prodeje nových aut v USA klesnou do 25 let až o 40 % a počet aut na silnicích se sníží ještě více. To ale nemusí přinést jen špatné věci.

Autonomní vozidla mohou pro americký automobilový trh znamenat propad až o 40 % během následujících 20 let. Předpovídá to Brian Johnson, analytik Barclays, ve studii nazvané Disruptive Mobility, tedy Rozvratná mobilita. Automobilů jednoduše nebude potřeba tolik, protože jedno autonomní vozidlo bude schopno obsloužit potřeby celé rodiny - takže každý její člen nebude potřebovat vlastní automobil.

Auta přitom najezdí průměrně dvojnásobný počet kilometrů oproti současnosti, ale budou během dne vozit členy rodiny podle potřeby. Ráno je rozvezou do školy a do práce, odpoledne zase přivezou zpátky. Velké automobilky se budou muset razantně zmenšit, aby přežily, píše Johnson. „GM a Ford budou muset snížit svou výrobu v Severní Americe o 68, resp. 58 procent,” uvádí dále.

Ford toto prohlášení nekomentoval, od General Motors přišlo vyjádření e-mailem, ale v podstatě nic konkrétního neříkalo. Podle mluvčího GM Jima Caina si je automobilka jistá, že bude úspěšná díky tvrdé práci designérů a inženýrů, ať se stane cokoli. V každém případě jsou autopiloty v poslední době relativně horkým tématem debat všech prognostiků v automobilovém průmyslu. Někteří jim věří více, jiní méně, někteří je vidí na silnicích za pět let, jiní až během dalších desetiletí.

Podle Boston Consulting Group budou automobilky již v roce 2017 nabízet částečně autonomní vozidla ve velkých počtech. Máme-li za částečně autonomní vůz stroj, který je schopný jezdit po dálnici bez jakékoliv interakce řidiče, takových aut už pár na světě je. Technologie pro něco takového již dnes existují. V roce 2025 má trh s technologiemi pro autonomní jízdu mít objem 42 miliard dolarů (přes 1 bilion korun), uvádí dále Boston Consulting Group, a v roce 2035 má být čtvrtina všech nově prodaných vozů autopilotních.

Kromě toho, že se razantně sníží objemy prodejů nových aut, má také celkový počet aut na amerických silnicích klesnout až o 60 %, uvádí dále Johnson. „Existuje historický precedent, třebaže extrémní. Kdysi plnily role aut koně, ale s nástupem automobilu se populace koní rapidně snížila,” uvádí dále Johnson.

Vidí v budoucnosti čtyři kategorie automobilů. První jsou dnes běžná auta a náklaďáky, se kterými budou jezdit jednotlivci kvůli práci a/nebo ve venkovských oblastech. Druhou budou tzv. rodinná autonomní vozidla, která budou obsluhovat rodinu způsobem popsaným výše. Třetí kategorií jsou tzv. sdílená autonomní vozidla, která budou v podstatě robotickými taxíky. Přivoláte si je mobilem a ony vás zavezou, kam potřebujete, a to za zlomek ceny současných taxislužeb. A čtvrtá skupina budou autopilotní vozy sdílené tím způsobem, že v nich pojede víc lidí na stejné trase, tedy něco na způsob mikrobusu bez řidiče.

Každé sdílené autonomní vozidlo, tedy zástupce třetí kategorie, zastane práci devíti tradičních aut. A každé sdílené auto čtvrté skupiny zastoupí běžných aut dokonce 18, předpovídá Johsnon. Na co nicméně patrně zapomíná, je pátá skupina, tedy auta současného, neautonomního formátu, se kterými budou jezdit nadšenci.

Takováto auta budou mít po stránce autonomních technologií tak možná automatické meziplyny a konektivita se omezí na Bluetooth pro mobil. Existence takovéto skupiny je logická, přijmeme-li Johnsonovo uvažování a dokonce i jeho srovnání s koňmi - ohromné množství koní je dnes chováno pro zábavu, protože prostě někoho baví jezdit na koni.

Podobným způsobem se vyjádřil i Lord Charles March, pořadatel každoročního červnového Festivalu rychlosti v Goodwoodu, když nedávno hovořil o autopilotech: „Lidé, kteří utrácejí spousty peněz za hodinky, utrácejí spousty peněz i za auta. Je to podobné - krása mechaniky,” učinil porovnání.

A v podstatě můžeme být rádi za to, že ze silnic zmizí půlka aut a ta druhá půlka bude z větší části naprosto předvídatelná, protože pak zbude víc místa a benzínu pro nás petrolheady. Jen do toho nesmí vstoupit úřady, které pod nebezpečnou větou „kdyby to mělo zachránit jediný lidský život” manuálně řízená auta (ehm, „dvoutunové mašiny smrti”) zakážou. Na druhou stranu, z koně v trysku také můžete spadnout a vážně se zranit a nikdo jízdu na koni nezakázal...


Autopiloty budou pohromou pro automobilový trh, říká studie Barclays - 1 - google self driving car prototype perex 02Autopiloty budou pohromou pro automobilový trh, říká studie Barclays - 2 - skutecny prototyp google car 01
Tohle roztomilé autíčko od Googlu může spustit pohromu pro automobilový průmysl

Zdroj: Bloomberg

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.