Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autopiloty budou pohromou pro automobilový trh, říká studie Barclays
21.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Prodeje nových aut v USA klesnou do 25 let až o 40 % a počet aut na silnicích se sníží ještě více. To ale nemusí přinést jen špatné věci.
Autonomní vozidla mohou pro americký automobilový trh znamenat propad až o 40 % během následujících 20 let. Předpovídá to Brian Johnson, analytik Barclays, ve studii nazvané Disruptive Mobility, tedy Rozvratná mobilita. Automobilů jednoduše nebude potřeba tolik, protože jedno autonomní vozidlo bude schopno obsloužit potřeby celé rodiny - takže každý její člen nebude potřebovat vlastní automobil.
Auta přitom najezdí průměrně dvojnásobný počet kilometrů oproti současnosti, ale budou během dne vozit členy rodiny podle potřeby. Ráno je rozvezou do školy a do práce, odpoledne zase přivezou zpátky. Velké automobilky se budou muset razantně zmenšit, aby přežily, píše Johnson. „GM a Ford budou muset snížit svou výrobu v Severní Americe o 68, resp. 58 procent,” uvádí dále.
Ford toto prohlášení nekomentoval, od General Motors přišlo vyjádření e-mailem, ale v podstatě nic konkrétního neříkalo. Podle mluvčího GM Jima Caina si je automobilka jistá, že bude úspěšná díky tvrdé práci designérů a inženýrů, ať se stane cokoli. V každém případě jsou autopiloty v poslední době relativně horkým tématem debat všech prognostiků v automobilovém průmyslu. Někteří jim věří více, jiní méně, někteří je vidí na silnicích za pět let, jiní až během dalších desetiletí.
Podle Boston Consulting Group budou automobilky již v roce 2017 nabízet částečně autonomní vozidla ve velkých počtech. Máme-li za částečně autonomní vůz stroj, který je schopný jezdit po dálnici bez jakékoliv interakce řidiče, takových aut už pár na světě je. Technologie pro něco takového již dnes existují. V roce 2025 má trh s technologiemi pro autonomní jízdu mít objem 42 miliard dolarů (přes 1 bilion korun), uvádí dále Boston Consulting Group, a v roce 2035 má být čtvrtina všech nově prodaných vozů autopilotních.
Kromě toho, že se razantně sníží objemy prodejů nových aut, má také celkový počet aut na amerických silnicích klesnout až o 60 %, uvádí dále Johnson. „Existuje historický precedent, třebaže extrémní. Kdysi plnily role aut koně, ale s nástupem automobilu se populace koní rapidně snížila,” uvádí dále Johnson.
Vidí v budoucnosti čtyři kategorie automobilů. První jsou dnes běžná auta a náklaďáky, se kterými budou jezdit jednotlivci kvůli práci a/nebo ve venkovských oblastech. Druhou budou tzv. rodinná autonomní vozidla, která budou obsluhovat rodinu způsobem popsaným výše. Třetí kategorií jsou tzv. sdílená autonomní vozidla, která budou v podstatě robotickými taxíky. Přivoláte si je mobilem a ony vás zavezou, kam potřebujete, a to za zlomek ceny současných taxislužeb. A čtvrtá skupina budou autopilotní vozy sdílené tím způsobem, že v nich pojede víc lidí na stejné trase, tedy něco na způsob mikrobusu bez řidiče.
Každé sdílené autonomní vozidlo, tedy zástupce třetí kategorie, zastane práci devíti tradičních aut. A každé sdílené auto čtvrté skupiny zastoupí běžných aut dokonce 18, předpovídá Johsnon. Na co nicméně patrně zapomíná, je pátá skupina, tedy auta současného, neautonomního formátu, se kterými budou jezdit nadšenci.
Takováto auta budou mít po stránce autonomních technologií tak možná automatické meziplyny a konektivita se omezí na Bluetooth pro mobil. Existence takovéto skupiny je logická, přijmeme-li Johnsonovo uvažování a dokonce i jeho srovnání s koňmi - ohromné množství koní je dnes chováno pro zábavu, protože prostě někoho baví jezdit na koni.
Podobným způsobem se vyjádřil i Lord Charles March, pořadatel každoročního červnového Festivalu rychlosti v Goodwoodu, když nedávno hovořil o autopilotech: „Lidé, kteří utrácejí spousty peněz za hodinky, utrácejí spousty peněz i za auta. Je to podobné - krása mechaniky,” učinil porovnání.
A v podstatě můžeme být rádi za to, že ze silnic zmizí půlka aut a ta druhá půlka bude z větší části naprosto předvídatelná, protože pak zbude víc místa a benzínu pro nás petrolheady. Jen do toho nesmí vstoupit úřady, které pod nebezpečnou větou „kdyby to mělo zachránit jediný lidský život” manuálně řízená auta (ehm, „dvoutunové mašiny smrti”) zakážou. Na druhou stranu, z koně v trysku také můžete spadnout a vážně se zranit a nikdo jízdu na koni nezakázal...
Tohle roztomilé autíčko od Googlu může spustit pohromu pro automobilový průmysl
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva