Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Autopiloty trápí překvapivý problém. Jde proti tomu, kam by teď auta měla mířit
12.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Cílem automobilek je v posledních letech dělat auta co nejúspornější a také co nejméně řízená lidmi. Jak se ukazuje, obojí dohromady moc nejde.
V jednom šiku se snahou dělat auta co nejúspornější a nejlépe přejít až na jejich elektrický pohon v posledních letech omezování nezbytných činností řidiče za volantem, mířící pro změnu k autonomnímu řízení. Byť by se zdálo, že svým způsobem jde o spojené nádoby, po technologické stránce si tak úplně nerozumí. Podle společnosti BorgWarner, jednoho z největších dodavatelů řady světových automobilek, současné prototypy autonomních vozů zkonzumují dvě až čtyři kilowatty energie jen na řízení sebe sama. A to je opravdu hodně, jde o ekvivalent 50 až 100 laptopů běžících naráz.
Aktuálně přitom žijeme ve světě, kdy výrobci hledají prakticky každou skulinku, kde mohou snížit spotřebu - ať již paliva, tak elektřiny. Proto je ostatně exteriér a interiér prošpikován diodami, jež „žerou“ méně než klasické žárovky. Přesto je reálný dojezd elektromobilů stále malý, zvláště pokud jejich majitelé seznamují plynový pedál s koberečkem. Nadměrná zátěž v podobě radarů a senzorů tak není zrovna žádoucí.
„Bojujeme s tímto už dlouho, neboť vlády každým rokem posouvají hranice o pár procent,“ uvádí k tématu Scott Gallett, viceprezident marketingu společnosti BorgWarner. A dodává, že snaha dostat autonomní řízení do aut co nejdříve výzvu jen umocňuje. Pokud by totiž autopilotem na úrovni SAE 4 a 5 byl osazen klasický vůz se spalovacím motorem, zvedl by takový systém spotřebu o 5 až 10 procent. Ony 3-4 kW totiž odpovídají 1 až 1,5 litru spáleného paliva na 100 km.
Nejde však jen o zvýšení žíznivosti, podle Chrise Thomase, technologického šéfa firmy BorgWarner, je problém samozřejmě také u elektromobilů. „Výrobci se starají o každý watt, ale nyní jich přihazují několik tisíc. To již není trivialita.“ Na druhou stranu, v příštích letech se jednotlivé systémy mají zlepšit a jejich odběr energie poklesne. Stále však nepůjde o takový sešup, aby tím byl kompenzován růst daný implementací technologie.
Inženýři navíc nemají na další řešení dostatek času, neboť výrobci aut chtějí autonomní vozy dostat na silnice co nejrychleji. A jelikož v prvé řadě ty měly být robotickými elektrickými taxíky, je celá záležitost o to náročnější. Proto se již v branži začíná couvat a jednotlivé firmy začínají stále více zmiňovat namísto elektromobilů spíše plug-in hybridy, u nichž by vyšší spotřebu energie vykompenzovala spalovací jednotka. Něco takového ovšem pořád řeší jen dojezd, nikoli zvýšenou spotřebu jako takovou. Je tak možné, že už kvůli tomuto důvodu je autonomní řízení hudbou ještě vzdálenější budoucnosti, než se dosud zdálo...
Ve skutečném světě se opravdovému autopilotu nejvíce blíží řešení Audi, které dokáže fungovat alespoň na úrovni 3. Jak moc je toto řešení energeticky náročné, automobilka dosud nekomentovala
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024 - Tesla Cybertruck zkusila přebrodit docela normální potok, asi metr za ním se začala rozpadat
20.3.2024 - Putinova limuzína dostala facelift, poprvé se ukáže světu při inauguraci staronového ruského prezidenta
20.3.2024 - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
20.3.2024 - Šéf Audi neví, kde mu hlava stojí. Po přehodnocení elektrických plánů znovu říká něco jiného, je ale připraven to zase změnit
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva