Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my

Růst tohoto trhu s auty byl dosud pro automobilky takovou jistotou, že na něm založily své globální strategie. Čína jim dosud pomáhala k úspěchu, teď je může stáhnout ke dnu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my

13.11.2018 | Petr Prokopec

Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Růst tohoto trhu s auty byl dosud pro automobilky takovou jistotou, že na něm založily své globální strategie. Čína jim dosud pomáhala k úspěchu, teď je může stáhnout ke dnu.

Čína je už pěkných pár let největším automobilovým trhem světa, který do značné míry rozhoduje o tom, jak moc je ten či onen výrobce úspěšný z celosvětového hlediska. Aut se tam prodává tak moc, že třeba i Škoda, která v Číně nemá žádnou velkou tradici, prodává daleko nejvíce vozů právě tam. Až do letošního července bylo toto místo skoro neochvějnou baštou růstu prodejů, na čemž mnohé automobilky založily své strategie. Nelze se tomu divit, ještě v roce 2004 se v Číně prodávalo 2,5 milionu aut ročně, loni to již bylo přes 24,2 milionu vozů. To je za 13 let skoro neuvěřitelný růst.

Prodeje tedy byly loni i ve srovnání s rokem 2011 byly dvojnásobné, vůči roku 2008 dokonce čtyřnásobné, bylo ovšem jasné, že růst nemůže trvat věčně. Ten meziroční byl ještě v roce 2016 dvojciferný (17,2 %), loni se ale již zmenšil jen na 2,4 procenta. A letos s největší pravděpodobností přijde zvrat, který země nezažila déle než čtvrtstoletí. Řeč přitom není o stagnaci, ale dokonce o poklesu. A pokud se z tohoto vývoje stane nový standard, můžeme čekat dopady nejen na celý automobilový průmysl.

Abychom ale zbytečně nemalovali čerta na zeď, pojďme si nejprve projít statistická data. Podle nich bylo v říjnu prodáno 2,38 milionu nových aut, tedy v podstatě dvakrát více než v Evropě. Na první pohled by tedy nemuselo jít o katastrofu, nicméně registrace za letošní desátý měsíc jsou vůči stejnému období loňského roku nižší o 11,7 %. Tento propad je přitom největší od ledna 2012 (-26,4 %), kdy prodeje ovlivnilo více specifických faktorů.

Jeden špatný měsíc samozřejmě nic znamenat nemusí. Problémem Ale je, že říjen není jediným, ale již čtvrtým v řadě. V červenci registrace poklesly o 4 %, v srpnu o 3,8 %, v září o 11,6 % a v říjnu o 11,7 %. Trend je tedy špatný a jakkoliv během prvních šesti měsíců prodeje rostly, od počátku roku až do konce října bylo nakonec prodáno 22,87 milionu aut, tedy o 0,1 % méně než loni. Výhled na listopad a prosinec je pak skeptický a místní automobilová asociace už očekává v případě čísel za rok 2018 meziroční pokles.

Za těmito problémy má stát především probíhající obchodní válka mezi Čínou a Spojenými státy, kvůli které se zpomalil ekonomický růst celé země. Zavedení přísnějších podmínek či vyšších cel přitom mělo dopad hlavně na automobilový segment, který je zásadním tahounem tamní ekonomiky. Prodejci proto již volají po vládě, aby jim v nastalé situaci pomohla. Je však otázkou, zda se to stane a za to případně bude mít nějaký vliv. Do hry totiž negativně zasáhly i vyšší ceny pohonných hmot.

Je to alarmující a mezi automobilkami a dodavateli komponentů nastalý stav způsobuje paniku. „Stojí za tím skutečnost, že po více než dvacet let jsme tu měli konstantní růst, na kterém tyto společnosti založily své další plány. Nyní ale nevědí, jak se celá situace vyvine a zda vůbec tento výkyv přežijí,“ popsal vážnost celé situace Yale Čang, šéf konzultační společnosti Automotive Foresight, dle kterého nejsou vyhlídky dobré a příští rok může být ještě horší. „Situace nevypadá dobře až do konce letošního roku kvůli slabosti trhu a vysokému výchozímu stavu pro srovnání z loňska,” dodává Čang.

Z pohledu mnohých výrobců situace nevypadá zrovna dobře již nyní. Třeba čínské registrace GM se v září propadly o 14,9 %, u VW o 10,5 % a v případě Fordu dokonce o 43 %. Propadly se i Peugeot, Hyundai, Kia či Honda. A situace přestává být růžová také pro auta sázející na elektrický a hybridní pohon. V říjnu jejich prodeje sice stál rostly meziročně rostly o 51 %, v předchozích měsících ale bylo tempo růstu vyšší, o čemž svědčí i tempo růstu 81,1 % za celý letošní rok, reflektující 721 tisíc prodaných hybridů a elektromobilů.

Jestliže se situace na čínském trhu bude vyvíjet dále tímto směrem, může to způsobit ekonomické ochlazení na celém světě i v odvětvích, která s auty nemají nic společného. Kdo by byl před pár dekádami řekl, že si jednoho dne budeme s vírou v lepší zítřky přát, aby si Číňané znovu začali kupovat auta. Přesně taková je ale současná realita.


Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 1 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 50Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 2 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 51Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 3 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 52Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 4 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 12Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 5 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 13Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 6 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 14Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 7 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 15Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 8 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 16Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 9 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 17Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 10 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 18Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 11 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 19Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 12 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 20Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 13 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 21Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 14 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 22Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 15 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 23Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 16 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 24Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 17 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 25Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 18 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 26Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 19 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 27Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 20 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 28Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 21 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 29Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 22 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 30Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 23 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 31Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 24 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 32Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 25 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 33Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 26 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 34Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 27 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 35Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 28 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 36Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 29 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 37Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 30 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 38Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 31 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 39Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 32 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 40Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 33 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 41Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 34 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 42Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 35 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 43Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 36 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 44Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 37 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 45Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 38 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 46Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 39 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 47Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 40 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 48Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 41 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 49Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 42 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 08Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 43 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 09Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 44 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 10Bašta odbytu většiny velkých automobilek se začíná hroutit. Důsledky pocítíme i my - 45 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 11
Škoda je jednou z mála značek, které se pokles prodejů v Číně vyhýbá. Letos meziročně výrazně roste i díky uvádění novinek, jakou je Kodiaq GT. Mateřský VW ale už hlásí citelné ztráty a při současném vývoji se do budoucna nemusí vyhnout ani škodovce

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.