Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás

I když celkové prodeje aut ve světě měly loni daleko ke špatným, fixace většiny automobilek na nekonečný růst čínského trhu jim může podlomit nohy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás

10.1.2019 | Petr Prokopec

I když celkové prodeje aut ve světě měly loni daleko ke špatným, fixace většiny automobilek na nekonečný růst čínského trhu jim může podlomit nohy.

Jaký bude rok 2019? Na to by odpověď znal nejspíše každý, nejenom vedení automobilek. Analytici se přitom předhání s různými modelovými situacemi, jenž pokrývají prakticky každý myslitelný scénář. Může tak být stejně, hůře nebo lépe než loni, záleží v podstatě jen na indiciích, které sledujete. Pokud však své závěry založíte na výsledcích prodejů aut v Číně, která je už po léta hybatelem světového dění, nejspíše nedáte vyhlídkám na nadcházejícím měsíce kladné znaménko. Největší trh světa má totiž za sebou zásadní pokles a nic zázračného se od něj nečeká.

Na první pohled 22,7 milionu loni prodaných aut nevypadá jako výsledek, kterým bychom se měli trápit. Stejně jako lze bagatelizovat 6procentní meziroční pokles. Nicméně je třeba připomenout, že loňský pád byl vůbec prvním za více než 20 let. Nižší než předloňské registrace jsou navíc spojeny se sedmi měsíci v řadě, přičemž pokles soustavně narůstal - zatímco v říjnu byl 13,2procentní, v listopadu již šlo o 18 % a v prosinci o 19 %.

Největším problémem ale je, že výrobci aut takový vývoj neočekávali - Čína pro většinu z nich odbytištěm číslo jedna a své investice směřovali k jeho dalšímu růstu. Někteří lidé z automobilek Čínu už léta označují za „poslední naději automobilového průmyslu”, neboť naději na výrazný růst nyní neskýtá žádný z velkých světových trhů. A naděje na další pozitivní vývoj umírá i za Velkou zdí.

„Tlak na automobilky narůstá. Pokles prodejů by přitom mohl urychlit proces, během kterého slabí hráči vypadnou z kola. Někteří by se přitom mohli stát minulostí již letos,“ uvedl generální tajemník čínské asociace osobních vozů CPCA Tsui Dunshu. Organizace nicméně počítá s tím, že pád registrací by se i přes odchod některých značek mělo podařit již v prvním čtvrtletí zastavit. Poté nás čeká stagnace či růst, na sklonku roku 2019 by tak čínský trh měl být spojen s 1,2procentním růstem.

Je ovšem třeba zmínit, že jen CPCA věří tomu, že letošek bude v Číně zakončen optimistickými výsledky. Investiční banka Goldman Sachs počítá s mnohem černějším scénářem, vlivem obchodní války se Spojenými státy a kvůli propadům na čínské burze by totiž automobilový segment měl zakončit rok 2019 sedmiprocentním poklesem - pokud se to stane, další globální krizi se bez ohledu na dění ve zbytku světa nevyhneme, něco takového nemohou největší světoví výrobci přestát bez zásadního snižování nákladů všeho druhu.

I analytici z RBC Capital Markets hovoří o Číně jako za poslední naději globálního automobilového průmyslu. Pokud ovšem i ta je nyní spojována s poklesem, znamená to prý, že „celý průmysl již zamířil do období recese“. I podle RBC kvůli tomu můžeme očekávat negativní dopady na celém světě, neboť výrobci budou muset upravit své strategie. Dojít tedy může i k propouštění, a to nikoliv jen v Číně.

Že nepřeháníme a loňský pokles je skutečně stěžejní zprávou, dokládají i slova čínské vlády. Peking totiž již přislíbil, že letos podnikne mnohé kroky, aby prodeje nových aut opětovně rozpohyboval. Nicméně jelikož se stimulacemi počítají i mnozí analytici, a přesto dávají růstu palec dolů, je skutečně dost možné, že stojíme na prahu další globální ekonomické krize. A její následky by mohly být daleko horší, než tomu bylo v roce 2008.

Jak vše dopadne, to zjistíme v následujících měsících. Aktuálně tak jen dodáme pozitiva, jenž jsou spojena s vozy osazenými alternativním pohonem. Prodeje hybridů a elektromobilů loni v Číně meziročně vzrostly a vůbec poprvé tak překročily hranici jednoho milionu aut. Letos pak tento segment půjde ještě nahoru, a to dokonce na 1,6 milionu vozů. Dáno je to tím, že právě sem míří nejstěžejnější vládní podpora, zrovna tento faktor ale celkově negativní obrázek stěží napraví.


Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 1 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 50Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 2 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 51Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 3 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 52Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 4 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 12Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 5 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 13Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 6 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 14Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 7 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 15Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 8 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 16Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 9 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 17Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 10 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 18Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 11 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 19Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 12 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 20Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 13 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 21Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 14 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 22Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 15 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 23Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 16 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 24Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 17 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 25Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 18 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 26Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 19 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 27Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 20 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 28Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 21 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 29Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 22 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 30Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 23 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 31Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 24 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 32Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 25 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 33Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 26 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 34Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 27 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 35Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 28 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 36Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 29 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 37Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 30 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 38Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 31 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 39Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 32 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 40Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 33 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 41Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 34 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 42Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 35 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 43Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 36 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 44Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 37 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 45Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 38 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 46Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 39 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 47Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 40 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 48Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 41 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 49Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 42 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 08Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 43 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 09Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 44 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 10Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás - 45 - Skoda Kodiaq GT 2018 CIIE 11
Škoda je jednou z mála značek, které se pokles prodejů v Číně loni vyhnul . růst dokázala i díky uvádění novinek, jakou je Kodiaq GT. Mateřský VW ale už ohlásil citelné ztráty a při dosavadní vývoji se do budoucna nemusí v Číně dařit ani škodovce

Zdroj: China Passenger Car Association, Reuters

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama