Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Bašta prodejů většiny automobilek po 20 letech padla, může způsobit krizi i u nás
10.1.2019 | Petr Prokopec
I když celkové prodeje aut ve světě měly loni daleko ke špatným, fixace většiny automobilek na nekonečný růst čínského trhu jim může podlomit nohy.
Jaký bude rok 2019? Na to by odpověď znal nejspíše každý, nejenom vedení automobilek. Analytici se přitom předhání s různými modelovými situacemi, jenž pokrývají prakticky každý myslitelný scénář. Může tak být stejně, hůře nebo lépe než loni, záleží v podstatě jen na indiciích, které sledujete. Pokud však své závěry založíte na výsledcích prodejů aut v Číně, která je už po léta hybatelem světového dění, nejspíše nedáte vyhlídkám na nadcházejícím měsíce kladné znaménko. Největší trh světa má totiž za sebou zásadní pokles a nic zázračného se od něj nečeká.
Na první pohled 22,7 milionu loni prodaných aut nevypadá jako výsledek, kterým bychom se měli trápit. Stejně jako lze bagatelizovat 6procentní meziroční pokles. Nicméně je třeba připomenout, že loňský pád byl vůbec prvním za více než 20 let. Nižší než předloňské registrace jsou navíc spojeny se sedmi měsíci v řadě, přičemž pokles soustavně narůstal - zatímco v říjnu byl 13,2procentní, v listopadu již šlo o 18 % a v prosinci o 19 %.
Největším problémem ale je, že výrobci aut takový vývoj neočekávali - Čína pro většinu z nich odbytištěm číslo jedna a své investice směřovali k jeho dalšímu růstu. Někteří lidé z automobilek Čínu už léta označují za „poslední naději automobilového průmyslu”, neboť naději na výrazný růst nyní neskýtá žádný z velkých světových trhů. A naděje na další pozitivní vývoj umírá i za Velkou zdí.
„Tlak na automobilky narůstá. Pokles prodejů by přitom mohl urychlit proces, během kterého slabí hráči vypadnou z kola. Někteří by se přitom mohli stát minulostí již letos,“ uvedl generální tajemník čínské asociace osobních vozů CPCA Tsui Dunshu. Organizace nicméně počítá s tím, že pád registrací by se i přes odchod některých značek mělo podařit již v prvním čtvrtletí zastavit. Poté nás čeká stagnace či růst, na sklonku roku 2019 by tak čínský trh měl být spojen s 1,2procentním růstem.
Je ovšem třeba zmínit, že jen CPCA věří tomu, že letošek bude v Číně zakončen optimistickými výsledky. Investiční banka Goldman Sachs počítá s mnohem černějším scénářem, vlivem obchodní války se Spojenými státy a kvůli propadům na čínské burze by totiž automobilový segment měl zakončit rok 2019 sedmiprocentním poklesem - pokud se to stane, další globální krizi se bez ohledu na dění ve zbytku světa nevyhneme, něco takového nemohou největší světoví výrobci přestát bez zásadního snižování nákladů všeho druhu.
I analytici z RBC Capital Markets hovoří o Číně jako za poslední naději globálního automobilového průmyslu. Pokud ovšem i ta je nyní spojována s poklesem, znamená to prý, že „celý průmysl již zamířil do období recese“. I podle RBC kvůli tomu můžeme očekávat negativní dopady na celém světě, neboť výrobci budou muset upravit své strategie. Dojít tedy může i k propouštění, a to nikoliv jen v Číně.
Že nepřeháníme a loňský pokles je skutečně stěžejní zprávou, dokládají i slova čínské vlády. Peking totiž již přislíbil, že letos podnikne mnohé kroky, aby prodeje nových aut opětovně rozpohyboval. Nicméně jelikož se stimulacemi počítají i mnozí analytici, a přesto dávají růstu palec dolů, je skutečně dost možné, že stojíme na prahu další globální ekonomické krize. A její následky by mohly být daleko horší, než tomu bylo v roce 2008.
Jak vše dopadne, to zjistíme v následujících měsících. Aktuálně tak jen dodáme pozitiva, jenž jsou spojena s vozy osazenými alternativním pohonem. Prodeje hybridů a elektromobilů loni v Číně meziročně vzrostly a vůbec poprvé tak překročily hranici jednoho milionu aut. Letos pak tento segment půjde ještě nahoru, a to dokonce na 1,6 milionu vozů. Dáno je to tím, že právě sem míří nejstěžejnější vládní podpora, zrovna tento faktor ale celkově negativní obrázek stěží napraví.
Škoda je jednou z mála značek, které se pokles prodejů v Číně loni vyhnul . růst dokázala i díky uvádění novinek, jakou je Kodiaq GT. Mateřský VW ale už ohlásil citelné ztráty a při dosavadní vývoji se do budoucna nemusí v Číně dařit ani škodovce
Zdroj: China Passenger Car Association, Reuters
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva