Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech
17.2.2019 | Petr Prokopec
K tajným službám obvykle patří výjimečná technika a dopřávala si ji i ta běloruská. Péči jim ale dávala spíše „ruskou“, což je na stavu prodávaných aut znát více, než by bylo zdrávo.
Výbor státní bezpečnosti byl hlavní sovětskou bezpečností službou - v popisu práce měl špionáž, kontrašpionáž a řízení tajné policie. Pod jeho celým názvem jej ale nejspíše dnes zná jen málokdo, jako KGB však rezonuje v hlavě celého světa. Po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 došlo na její přejmenování na FSK a posléze na FSB, často je vnímána jen jako memento minulosti, které se již nemá šanci vrátit. Pokud však zamíříte do Běloruska, zjistíte, jak moc mylný takový názor byl.
Bělorusko je totiž do značné míry skanzenem Sovětského svazu, a to zejména v negativním slova smyslu. KGB zde nadále existuje a od roku 1994 nepřetržitě napomáhá udržet u moci diktátorský režim prezidenta Alexandra Lukašenka. Nezůstává ale jen u likvidace politické opozice, plní i ostatní úkoly, pro které často potřebuje služební vozy.
Těch starých se nyní pokouší zbavit. Jde o rozmanitou skupinu aut, technickým stavem ale nejspíše nikoho nedojme. Všechny nabízené vozy pochází z 80. a 90. let minulého století, přičemž slovo „údržba“ od té doby znaly pouze z rychlíku. I proto jsou jejich karoserie v mnoha případech již nahlodány korozí. A snad bychom ani raději nechtěli vidět podvozek, zvláště pokud nebyl pravidelně natírán gumovou izolační vrstvou.
Na druhou stranu, po motoricky mají vozy rozhodně co nabídnout, kupříkladu nabízené BMW 750i je osazeno dvanáctiválcem a Peugeot 607 šestiválcem. Pro obě automobilky jsou aktuálně běžným koloritem poloviční či v případě BMW dokonce čtvrtinové jednotky. Moderní technologie a zejména přeplňování sice u nich přinesly vyšší výkon i působivější jízdní dynamiku, na poslech je však v případě takových aut pouze rádio, zatímco zde árie pějí koncovky výfuků.
Abychom ovšem nemluvili jen obecně, nabízené vozy si představíme trochu podrobněji. Musíme však dodat, že jejich koupě může představovat nemalý oříšek, nikoliv jen kvůli zanedbanému technickému stavu. Jelikož šlo o vozy KGB, oficiálně nebyly nikdy registrovány, ač poznávací značku samozřejmě vozily. Přihlášení do provozu tedy může být komplikované.
Možností jsou samozřejmě veteránské papíry, jejich zisk je však podmíněn špičkovým stavem, do nějž má flotila daleko. Jakékoliv investice do ní jsou pak navíc relativně nesmyslné, ani v jednom případě totiž nejde o vzácný kousek - jedinou výjimečností na nich je ono vlastnictví KGB. Ta přitom jistě všechna auta do detailu prohlédla, aby v nich neponechala nějaké to memento, jehož vlastnictví by vám ve výsledku spíše přitížilo, než prospělo.
BMW 318i E36
O tomto voze se toho mnoho neví, KGB vymazala veškerá jeho identifikační čísla. Je proto velmi pravděpodobné, že využíván byl ke špionážním účelům. Pod vínovou karoserií se skrývá velurový interiér, se kterým dorazila manuální převodovka.
BMW 750i E38
Limuzína z roku 1996 dostala do vínku 5,4litrový dvanáctiválec, který byl naladěn na 326 koní. KGB s touto jednotkou zvládlo najet 627 tisíc kilometrů, rozhodně šlo tedy o velmi často používaný vůz. K mání je za 8 tisíc běloruských rublů (cca 84 200 Kč).
Mercedes-Benz 230E W123
Přesunout se můžeme k nejstaršímu vozu, k Mercedesu z roku 1984. Ta se chlubí 2,3litrovým čtyřválcem se 136 koňmi, jenž má za sebou již 476 tisíc kilometrů. K dispozici je velmi levně, jen za 2 600 BYR (27 400 Kč).
Opel Omega
Další z německých vozů pochází z roku 1997, a jak je patrné z motorového prostoru i nápisu na zádi, jde o šestiválcovou verzi. Běloruská KGB vám ale vedle toho nabídne i níže postavené modely Opelu, a sice čtyřválcovou Astru a Vectru.
Peugeot 607
Se šestiválci si nedáme pokoj, ten další odvádí svou práci pod kapotou francouzského sedanu z roku 2000. Tento vůz je nejmladším nabízeným, i tak ovšem najel 367 tisíc kilometrů. K dispozici je za 9 100 BYR (95 800 Kč), tedy na svůj stav vcelku draze.
Volha GAZ-3110
Dostáváme se k jedinému ruskému stroji, patnáct let staré Volze. Asi nebyla tak častým účastníkem vymáhání zákona, možná i proto, že je s KGB asociována a působí tudíž značně nápadně. Nájezd tedy nepřesáhl 300 tisíc kilometrů.
Volvo 850
Jsme ve finále, po Německu, Francii a Rusku zamíříme do Švédska. Volvo 850i pochází z roku 1996, pohled na záď prozradí, že jde o verzi T-5. Ta se mohla pyšnit až 225 koňmi, jež umožnily sprint na stovku za 7,4 sekundy.
Zdroj: BSK.by
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před hodinou - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejčtenější články
- Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva