Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech

K tajným službám obvykle patří výjimečná technika a dopřávala si ji i ta běloruská. Péči jim ale dávala spíše „ruskou“, což je na stavu prodávaných aut znát více, než by bylo zdrávo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech

17.2.2019 | Petr Prokopec

Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

K tajným službám obvykle patří výjimečná technika a dopřávala si ji i ta běloruská. Péči jim ale dávala spíše „ruskou“, což je na stavu prodávaných aut znát více, než by bylo zdrávo.

Výbor státní bezpečnosti byl hlavní sovětskou bezpečností službou - v popisu práce měl špionáž, kontrašpionáž a řízení tajné policie. Pod jeho celým názvem jej ale nejspíše dnes zná jen málokdo, jako KGB však rezonuje v hlavě celého světa. Po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 došlo na její přejmenování na FSK a posléze na FSB, často je vnímána jen jako memento minulosti, které se již nemá šanci vrátit. Pokud však zamíříte do Běloruska, zjistíte, jak moc mylný takový názor byl.

Bělorusko je totiž do značné míry skanzenem Sovětského svazu, a to zejména v negativním slova smyslu. KGB zde nadále existuje a od roku 1994 nepřetržitě napomáhá udržet u moci diktátorský režim prezidenta Alexandra Lukašenka. Nezůstává ale jen u likvidace politické opozice, plní i ostatní úkoly, pro které často potřebuje služební vozy.

Těch starých se nyní pokouší zbavit. Jde o rozmanitou skupinu aut, technickým stavem ale nejspíše nikoho nedojme. Všechny nabízené vozy pochází z 80. a 90. let minulého století, přičemž slovo „údržba“ od té doby znaly pouze z rychlíku. I proto jsou jejich karoserie v mnoha případech již nahlodány korozí. A snad bychom ani raději nechtěli vidět podvozek, zvláště pokud nebyl pravidelně natírán gumovou izolační vrstvou.

Na druhou stranu, po motoricky mají vozy rozhodně co nabídnout, kupříkladu nabízené BMW 750i je osazeno dvanáctiválcem a Peugeot 607 šestiválcem. Pro obě automobilky jsou aktuálně běžným koloritem poloviční či v případě BMW dokonce čtvrtinové jednotky. Moderní technologie a zejména přeplňování sice u nich přinesly vyšší výkon i působivější jízdní dynamiku, na poslech je však v případě takových aut pouze rádio, zatímco zde árie pějí koncovky výfuků.

Abychom ovšem nemluvili jen obecně, nabízené vozy si představíme trochu podrobněji. Musíme však dodat, že jejich koupě může představovat nemalý oříšek, nikoliv jen kvůli zanedbanému technickému stavu. Jelikož šlo o vozy KGB, oficiálně nebyly nikdy registrovány, ač poznávací značku samozřejmě vozily. Přihlášení do provozu tedy může být komplikované.

Možností jsou samozřejmě veteránské papíry, jejich zisk je však podmíněn špičkovým stavem, do nějž má flotila daleko. Jakékoliv investice do ní jsou pak navíc relativně nesmyslné, ani v jednom případě totiž nejde o vzácný kousek - jedinou výjimečností na nich je ono vlastnictví KGB. Ta přitom jistě všechna auta do detailu prohlédla, aby v nich neponechala nějaké to memento, jehož vlastnictví by vám ve výsledku spíše přitížilo, než prospělo.

BMW 318i E36


Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 1 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 01Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 2 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 02Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 3 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 03Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 4 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 04

O tomto voze se toho mnoho neví, KGB vymazala veškerá jeho identifikační čísla. Je proto velmi pravděpodobné, že využíván byl ke špionážním účelům. Pod vínovou karoserií se skrývá velurový interiér, se kterým dorazila manuální převodovka.

BMW 750i E38

Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 5 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 05Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 6 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 06Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 7 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 07Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 8 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 08

Limuzína z roku 1996 dostala do vínku 5,4litrový dvanáctiválec, který byl naladěn na 326 koní. KGB s touto jednotkou zvládlo najet 627 tisíc kilometrů, rozhodně šlo tedy o velmi často používaný vůz. K mání je za 8 tisíc běloruských rublů (cca 84 200 Kč).

Mercedes-Benz 230E W123

Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 9 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 09Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 10 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 10Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 11 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 11Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 12 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 12

Přesunout se můžeme k nejstaršímu vozu, k Mercedesu z roku 1984. Ta se chlubí 2,3litrovým čtyřválcem se 136 koňmi, jenž má za sebou již 476 tisíc kilometrů. K dispozici je velmi levně, jen za 2 600 BYR (27 400 Kč).

Opel Omega

Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 13 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 13Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 14 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 14Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 15 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 15Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 16 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 16

Další z německých vozů pochází z roku 1997, a jak je patrné z motorového prostoru i nápisu na zádi, jde o šestiválcovou verzi. Běloruská KGB vám ale vedle toho nabídne i níže postavené modely Opelu, a sice čtyřválcovou Astru a Vectru.

Peugeot 607

Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 17 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 17Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 18 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 18Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 19 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 19Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 20 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 20

Se šestiválci si nedáme pokoj, ten další odvádí svou práci pod kapotou francouzského sedanu z roku 2000. Tento vůz je nejmladším nabízeným, i tak ovšem najel 367 tisíc kilometrů. K dispozici je za 9 100 BYR (95 800 Kč), tedy na svůj stav vcelku draze.

Volha GAZ-3110

Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 21 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 21Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 22 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 22

Dostáváme se k jedinému ruskému stroji, patnáct let staré Volze. Asi nebyla tak častým účastníkem vymáhání zákona, možná i proto, že je s KGB asociována a působí tudíž značně nápadně. Nájezd tedy nepřesáhl 300 tisíc kilometrů.

Volvo 850

Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 23 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 23Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 24 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 24Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 25 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 25Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech - 26 - Belorusko 2019 prodej vladnich ojetin 26

Jsme ve finále, po Německu, Francii a Rusku zamíříme do Švédska. Volvo 850i pochází z roku 1996, pohled na záď prozradí, že jde o verzi T-5. Ta se mohla pyšnit až 225 koňmi, jež umožnily sprint na stovku za 7,4 sekundy.

Zdroj: BSK.by

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.