Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW, Ford, Honda, Hyundai a Toyota se spojily, aby přechytračily Volkswagen
28.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nebývá obvyklé, aby se konkurující si automobilky v takové míře spojovaly, pokud nejde o úsporu nákladů. A nebo boj proti společnému nepříteli.
Mohlo by se zdát, že konkurence bude mít z dieselového skandálu Volkswagenu radost. Kauza na reputaci koncernu zanechala pořádně černou skvrnu, kterou v mysli mnoha lidí již nebude možné vymazat. Navíc výrazně zasáhla do ekonomiky firmy, kvůli pokutám a odpustkům museli Němci sáhnout opravdu hluboko do kapsy. Na základě dohody s americkou vládou navíc musí dát 2 miliardy dolarů (cca 49,52 mld. Kč) do rozvoje elektromobility.
Právě tato část řešení je ovšem konkurenčním značkám proti srsti. Nejde samozřejmě o to, že Volkswagen má platit jako mourovatý. Problémem je, že část z oné sumy půjde na vybudování infrastruktury - jen v Kalifornii vzniknou stovky dobíjecích stanic, za které bude utraceno zhruba 800 milionů dolarů (19,8 mld. Kč). Pro tamní motoristy se dozajista jedná o dobrou zprávu, Ford či BMW v tom ale vidí potíž.
Dle těchto automobilek hodlá Volkswagen vybudovat dobíjecí stanice v oblastech, kde je soustředěno větší množství elektromobilů, což je samozřejmě logické. Jenže konkurence má pocit, že tento krok dá německé automobilce výhodu - bude moci sledovat denní návyky zákazníků nejen své značky, tím lépe pochopit jejich potřeby a získat oproti konkurenci výhodu, ona takové informace v takové míře mít nebude.
Ford proto již uvedl, že má „výhrady vůči záměru ponechat klíčovou elektrifikaci ovládanou pouze jedním ze soupeřů“. Volkswagen by se proto dle Fordu měl zaměřit na „oblasti, které dosud není evidován žádný zájem (o elektromobily)“. BMW pak dodává, že lidovému vozu by „neměla být povolena nezměřitelná výhoda skrze možnost kontrolovat každodenní chování zákazníků dobíjecích stanic“.
Ford a BMW ovšem nejsou ve svých nářcích osamoceny. Toyota, Honda a Hyundai neprotestují jen proti tomuto, společně podepsaly se i pod dopis, který byl zaslán na úřad guvernéra Kalifornie a dle nějž by Volkswagen měl utratit také značnou sumu peněz na vybudování stanic pro vozy osazené vodíkovými palivovými články. Důvod je samozřejmě jednoduchý - právě v této oblasti si všechny tři značky značně angažují.
Snahy Toyoty, Hondy a Hyundai o vodíkovou revoluci ovšem může zarazit právě chybějící infrastruktura, závazek Kalifornie vybudovat do roku 2020 stovku nových stanic prý „stále není v běhu“. Nápravu by proto dle jejich záměru měl zařídit Volkswagen, ten ale s palivovými články ve své strategii vůbec nepočítá, takové auto ani nevyvíjí. A tak nelze očekávat, že by k budování vodíkových stanic přikročil.
Zmíněné dvě miliardy dolarů má VW za rozvoj infrastruktury utratit během následujících 10 let. V prvé fázi se počítá s útratou 120 mil. USD (2,97 mld. Kč), za které bude do roku 2019 vybudováno 400 nových dobíjecích stanic, a to právě v Kalifornii v oblastech s hustou elektromobilitou. Mimo to do stejné doby vznikne dalších 450 stanic mimo Kalifornii.
Daný plán Volkswagenu byl již posvěcen agenturou EPA, k jeho přehodnocení či zrušení tedy nejspíše již nedojde, ať už se konkurence snaží jak chce. Ostatně, soudní rozhodnutí nedává Volkswagenu povinnost utratit ony peníze nějakým konkrétním způsobem, stačí se držet obecných pravidel. To VW dělá a je pochopitelné, že ve výsledku svou vlastní investici provede chytře tak, aby byla co nejvíce v jeho prospěch. Konkurenti to jistě jen ta nevzdají, nedá se ale očekávat, že Němce přechytračili. Mohou leda vzít vlastní miliardy a postavit vlastní dobíjecí stanice se stejnými výhodami z toho plynoucími - v tom jim Kalifornie jistě bránit nebude...
Volkswagen I.D. Crozz je zatím posledním elektrickým konceptem značky, která má deklarovat její nový zápal pro alternativní druh pohonu
Dříve jsme si mohli představit verzi I.D. Buzz...
...ještě předtím to byl hatchack I.D. Tyto koncepty přitom předcházejí elektrickou expanzi, pro kterou bude třeba vybudovat infrastrukturu. To ovšem vadí konkurenci
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Šéf Bosche si najednou myslí, že za pár let budou elektromobily kupovat skoro všichni, ještě před měsícem o tom pochyboval
před 4 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 5 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 6 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 7 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva