BMW hoří jedno dieselové auto za druhým. Proč, nikdo neví, děje se to jen v Koreji

Už skoro třicet mnichovských aut shořelo v letošním roce jen v Koreji, z toho třetina v červenci. V čem je problém, zatím nikdo nedokáže říci.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

BMW hoří jedno dieselové auto za druhým. Proč, nikdo neví, děje se to jen v Koreji

3.8.2018 | Petr Prokopec

BMW hoří jedno dieselové auto za druhým. Proč, nikdo neví, děje se to jen v Koreji

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Už skoro třicet mnichovských aut shořelo v letošním roce jen v Koreji, z toho třetina v červenci. V čem je problém, zatím nikdo nedokáže říci.

BMW prodává své vozy ve více než 140 zemích světa. Pouze jedna z nich však aktuálně hlásí velké problémy se samovznícením, a tou je Jižní Korea. Dle zpráv tamních médií jen během července vzplálo jedenáct aut, od počátku roku pak jde již o osmadvacet naftových exemplářů. Nejohroženější jsou majitelé BMW 520d, které shořelo ve dvaceti případech. Ve všech případech přitom šlo o vozy vyrobené před rokem 2017.

Zatím se neví, co tyto incidenty způsobuje. Jedním u podezřelých je modul recirkulace výfukových plynů EGR. Ptáte se, proč by tento prvek montovaný do úplně všech aut,měl zlobit jen v Koreji? Příčinou mohou být tamní přísné emisní limity, kvůli nimž musela být část modulu zachytávající emise NOx zvětšena. To s sebou mělo přinést vyšší teploty a vyšší tlak, stejně jako zvýšené riziko prasknutí.

Je to zatím jen jedna z teorií, ale dává smysl. Při poruchách tohoto systému pak dochází k úniku plynů, chladiv a zbytků paliva do motorového prostoru, což riziko samovznícení zvyšuje. Automobiloví technici s tímto vysvětlením nicméně příliš nesouhlasí. Podotýkají, že s emisními regulemi se musí vypořádat i ostatní výrobci, ti ale nic hasit nemusí. Kromě toho, EGR je navrženo tak, aby zvládlo až 400 stupňů Celsia. Zvýšené teplo tedy příčinou být nemá.

Nicméně i další teorie souvisí s modulem EGR, stejně jako s oněmi přísnějšími emisními limity. Právě kvůli jejich splnění má BMW do vozů určených pro korejský trh montovat o trochu jiné komponenty, které navíc mají pocházet přímo od korejského subdodavatele. Mohlo tedy dojít na snížení standardů kvality, což následně vedlo k sérii katastrof.

Vše ale berte jen jako spekulace, ač fundované. Oficiálně zatím nebylo nic oznámeno, přestože jde vlastně o poměrně dlouhodobou záležitost. První problémy se samovznícením totiž přišly již v roce 2015. Poté bylo pár měsíců ticho po pěšině, loni v prosinci se ale závada začala ve velkém objevovat znovu. Nově se přitom kromě pětky dotýká i řad 3, 4 a 7.

Automobilka tak momentálně v Koreji do servisů svolává přes 100 tisíc aut, jimž hodlá vyměnit celý modul EGR. Akce je sice dobrovolná, nicméně s ohledem na vysoké riziko požáru se jí nejspíše zúčastní většina majitelů. Mnozí kromě toho BMW žalují u soudu, neboť se bojí mnichovské diesely řídit. A to nikoliv jen kvůli vlastnímu ohrožení, ale i kvůli opovržení veřejnosti. Pro mnichovskou značku se tak rýsuje nemalý problém - bez ohledu na příčinu za vše jistě může jeho konstrukční chyba.


BMW hoří jedno dieselové auto za druhým. Proč, nikdo neví, děje se to jen v Koreji - 1 - BMW Korea samovzniceni 2018 prvni foto 01BMW hoří jedno dieselové auto za druhým. Proč, nikdo neví, děje se to jen v Koreji - 2 - BMW Korea samovzniceni 2018 prvni foto 02BMW hoří jedno dieselové auto za druhým. Proč, nikdo neví, děje se to jen v Koreji - 3 - BMW Korea samovzniceni 2018 prvni foto 03BMW hoří jedno dieselové auto za druhým. Proč, nikdo neví, děje se to jen v Koreji - 4 - BMW Korea samovzniceni 2018 prvni foto 04BMW hoří jedno dieselové auto za druhým. Proč, nikdo neví, děje se to jen v Koreji - 5 - BMW Korea samovzniceni 2018 prvni foto 05BMW hoří jedno dieselové auto za druhým. Proč, nikdo neví, děje se to jen v Koreji - 6 - BMW Korea samovzniceni 2018 prvni foto 06BMW hoří jedno dieselové auto za druhým. Proč, nikdo neví, děje se to jen v Koreji - 7 - BMW Korea samovzniceni 2018 prvni foto 07
Vozy BMW osazené dvoulitrovým turbodieselem jsou v Koreji extrémně náchylné k samovznícení. Dle všeho by za tím měl stát vadný modul EGR

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.