Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW i: elektrická budoucnost se odkládá, projekt může být i pohřben
29.5.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pokud vám leží v žaludku chystané bavorské elektromobily a hybridy BMW i, můžete se zaradovat. S projektem to prý nevypadá moc dobře.
Tvrdí to alespoň magazín Automobile, který ve svém článku nastiňuje budoucnost mnichovské značky v mnoha souvislostech. Jednou z nich je také projekt BMW i, který byl s velkou pompou představen loni v únoru s jasným cílem - uvést do roku 2013 na trh sériové modely BMW i3 coby příměstský, primárně čistě elektrický vůz a kupé i8 jakožto sportovní hybrid. V mezičase se objevily i informace o budoucím příchodu elektrického kupé i4 a hybridního sedanu i5 a dalších vozů jako malé i1. To všechno je ale prý nyní jinak.
Automobile uvádí, že celý projekt se pohybuje na velmi tenkém ledě a příchod i3 a i8 se minimálně opozdí. Vývoj dalších uvažovaných modelů je pak v tuto chvíli zastaven a v úvahách je podobný krok i v souvislosti s celým projektem. V Mnichově prý zatím stále věří tomu, že se investice do něj nakonec vyplatí, automobilka ale už má připravenou i únikovou strategii pro případ, že by se k tomu neschylovalo. Podrobnější informace pochopitelně nikdo z BMW nechce sdělit, Norbert Reithofer ale uvedl, že zastavení již pokročilého vývoje i3 a i8 by automobilku stálo miliardy (Eur) a vrhlo by ji do stejných zmatků jako neúspěšná akvizice Roveru na konci devadesátých let. Také proto se firma úplnému ukončení elektrické anabáze vyhýbá.
A co se za ten rok stalo? Vlastně nic a to je ta potíž. BMW přišlo na to, co v českých knihách zaznívalo už před dekádami - že elektrická budoucnost je příliš závislá na externích faktorech, které sama automobilka není s to ovlivnit. Elektromobil dnes nemůže být samostatně „životaschopný” vůz z hlediska valné většiny potenciální klientely (hlavně kvůli ceně a omezené využitelnosti pramenící z limitů dnešních akumulátorů) a jeho nedostatky mohou leda částečně zakrýt ohromné státní subvence či investice do infrastruktury. Právě na ty BMW spoléhalo a k těm ve stavu ekonomik jeho klíčových odbytišť (USA, Evropa) či prosté nevůli některých vlád hnát se slepě tímto směrem (Čína) nedochází.
Automobilka bude dozajista lobbovat za to, aby ji v tomto směru bylo „pomoženo”, pravá potíž je ale v tom, že postavila celý projekt na nohách, které není možné nazvat jinak než hliněné. Samotné elektrické vozy prostě dnes nemohou být pro výrobce ekonomicky rentabilní a spoléhat na to, že vše spasí „norská cesta”, kdy úspěch na „trhu” zajistí de facto nedobrovolné příspěvky kupujících všech ostatních aut, není dost dobře možné. Nebo je, ale přináší to rizika, na která dnes BMW naráží.
Jaká bude reálná budoucnost vozů jako je třeba i nejnovější i8 Spyder teprve uvidíme. V úvahách je prý též to, že značka „i” bude maximálně hybridní a svou „příliš novátorskou” tvář průběžně bez větších tanečků odhodí.
Budoucnost projektu BMW i je minimálně nejistá, vývoj (v jakémkoli smyslu tohoto slova) nejde vpřed tak rychle, jak v Mnichově předpokládali
Zdroj: Automobile Magazine
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva