Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW i: elektrická budoucnost se odkládá, projekt může být i pohřben
29.5.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pokud vám leží v žaludku chystané bavorské elektromobily a hybridy BMW i, můžete se zaradovat. S projektem to prý nevypadá moc dobře.
Tvrdí to alespoň magazín Automobile, který ve svém článku nastiňuje budoucnost mnichovské značky v mnoha souvislostech. Jednou z nich je také projekt BMW i, který byl s velkou pompou představen loni v únoru s jasným cílem - uvést do roku 2013 na trh sériové modely BMW i3 coby příměstský, primárně čistě elektrický vůz a kupé i8 jakožto sportovní hybrid. V mezičase se objevily i informace o budoucím příchodu elektrického kupé i4 a hybridního sedanu i5 a dalších vozů jako malé i1. To všechno je ale prý nyní jinak.
Automobile uvádí, že celý projekt se pohybuje na velmi tenkém ledě a příchod i3 a i8 se minimálně opozdí. Vývoj dalších uvažovaných modelů je pak v tuto chvíli zastaven a v úvahách je podobný krok i v souvislosti s celým projektem. V Mnichově prý zatím stále věří tomu, že se investice do něj nakonec vyplatí, automobilka ale už má připravenou i únikovou strategii pro případ, že by se k tomu neschylovalo. Podrobnější informace pochopitelně nikdo z BMW nechce sdělit, Norbert Reithofer ale uvedl, že zastavení již pokročilého vývoje i3 a i8 by automobilku stálo miliardy (Eur) a vrhlo by ji do stejných zmatků jako neúspěšná akvizice Roveru na konci devadesátých let. Také proto se firma úplnému ukončení elektrické anabáze vyhýbá.
A co se za ten rok stalo? Vlastně nic a to je ta potíž. BMW přišlo na to, co v českých knihách zaznívalo už před dekádami - že elektrická budoucnost je příliš závislá na externích faktorech, které sama automobilka není s to ovlivnit. Elektromobil dnes nemůže být samostatně „životaschopný” vůz z hlediska valné většiny potenciální klientely (hlavně kvůli ceně a omezené využitelnosti pramenící z limitů dnešních akumulátorů) a jeho nedostatky mohou leda částečně zakrýt ohromné státní subvence či investice do infrastruktury. Právě na ty BMW spoléhalo a k těm ve stavu ekonomik jeho klíčových odbytišť (USA, Evropa) či prosté nevůli některých vlád hnát se slepě tímto směrem (Čína) nedochází.
Automobilka bude dozajista lobbovat za to, aby ji v tomto směru bylo „pomoženo”, pravá potíž je ale v tom, že postavila celý projekt na nohách, které není možné nazvat jinak než hliněné. Samotné elektrické vozy prostě dnes nemohou být pro výrobce ekonomicky rentabilní a spoléhat na to, že vše spasí „norská cesta”, kdy úspěch na „trhu” zajistí de facto nedobrovolné příspěvky kupujících všech ostatních aut, není dost dobře možné. Nebo je, ale přináší to rizika, na která dnes BMW naráží.
Jaká bude reálná budoucnost vozů jako je třeba i nejnovější i8 Spyder teprve uvidíme. V úvahách je prý též to, že značka „i” bude maximálně hybridní a svou „příliš novátorskou” tvář průběžně bez větších tanečků odhodí.
Budoucnost projektu BMW i je minimálně nejistá, vývoj (v jakémkoli smyslu tohoto slova) nejde vpřed tak rychle, jak v Mnichově předpokládali
Zdroj: Automobile Magazine
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před 9 hodinami - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před hodinou - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 3 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 4 hodinami - Nejlevnější Porsche 911 997 na prodej v Evropě vypadá zatraceně dobře, za cenu tuctové Octavie to může být výhra
před 6 hodinami - Hyundai ukázalo nové řešení, které v létě sníží teplotu uvnitř auta o desítky stupňů, i když vůbec není vidět
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva