Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW je teď průměrné, žije jen ze své aury, říká bývalý viceprezident značky
13.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Stál u zrodu divize Motorsport i řady 3, je autor sloganu The Ultimate Driving Machine. BMW pomohl přežít, teď říká, že by si žádné nekoupil.
Bob Lutz dlouhodobě patří mezi nejvýznamnější postavy automobilového průmyslu. Řada věcí by bez jeho vlivu buď byla zcela jinak nebo by vůbec neexistovala. Vzpomeňme jednu z ikon amerických sportovních aut, Dodge Vier. Byl to Lutz, kdo prosadil jméno Viper, a právě on také vůbec přišel v roce 1988 s nápadem na duchovního nástupce AC Cobra.
Přestože se v posledních dekádách angažuje hlavně v zámoří, svou stopu zanechal i v Evropě. Lutz působil i v BMW jako viceprezident značky pro globální prodej a marketing a i když u ní strávil jen tři roky, zanechal zde nesmazatelnou stopu. Je jedním z těch, kteří se zasloužili o transformaci automobilky ve sportovní ikonu, stál u zrodu divize M(otosport) a významně se zapojil do vývoje první řady 3 E21. Ta se představila v roce 1975 a bez jeho intervence by pozbyla tradičních mnichovských „ledvinek”.
Z jeho pera také pochází jeden z nejúdernějších sloganů BMW „The Ultimate Driving Machine”, který automobilka používá dodnes. Za Lutze chtěla okouzlovat slovy „The Joy of Driving”, což právě on odmítl coby slova postrádající spojení s technickou výjimečností mnichovských aut. Dnes je Lutz v 85 letech veterán automobilového průmyslu a také bohatý člověk, který vlastní řadu aut a motocyklu. Automobil značky BMW mezi ním ale není ani jeden.
Právě na tuto věc byl tázán jedním ze čtenářů amerického webu Road & Track - proč nevlastní žádný automobil BMW, když je s touto značkou tak spojován. A odpověděl stroze, ale výstižně: „BMW mě dokázala nadchnout kvůli svým výjimečným výkonům, stylu a dynamice. Všechny tyto aspekty jsou dnes průměrné, zůstává jen společenská aura značky. Něco takového nepotřebuji a nebudu za to platit. Mám nicméně sedm motorek BMW,” řekl doslova Lutz.
Americký manažer tak ve dvou větách vystihl frustraci těch, kteří BMW po léta obdivovali a kupovali. Automobilka je úspěšná z hlediska svých prodejních i ekonomických výsledků, během uplynulých 15 let ale postupně zacílila na docela jinou klientelu, které ke spokojenosti stačí image značky. Až na drobné a beztak obvykle ne zcela přesvědčivé výjimky přestala nabízet technicky výjimečná auta zcela nesrovnatelná s čímkoli jiným na trhu. Začala místo faktické podstaty stavět na marketingu, který někteří berou. Ale někteří také ne a Lutz zjevně patří mezi ty druhé.
Pro automobilku to musí být tvrdá slova, neboť Lutz byl vždy tím, kdo si zakládal na opaku a svým impulsem v 70. letech minulého století nasměroval BMW k tomu, co eskalovalo někdy na přelomu milénia. Poté se ve firmě změnila kultura, lidé smýšlející jako Lutz odešli a automobilce dnes není svaté v podstatě nic - atmosféricky plněný motor v její nabídce dávno neexistuje, místo bazírování na šestiválcích se nebojí ani tříválců, nutností není ani pohon zadních kol, nic. Ve výsledku vám tak automobilka nabídne třeba X1 s předním pohonem, tříválcem a ne zase tak úchvatnou výbavou za milion korun. „Děkuji, nechci,” ji neříká jen Lutz.
Nebyla to ale jediná zajímavá slova, která z jeho úst zazněla. Jiného čtenáře zajímalo, jak se Lutz staví ke konci Viperu. Odpověď naznačuje, že ony hlavové airbagy možná nejsou celý důvod, proč s ním FCA končí. „Viperu došly dobré důvody k existenci. Původní premisa byla 'víc síly a rychlosti než kdokoliv jiný.' V posledních letech je ale Corvette ZR1 a Z06 lepší a i ve vlastní stáji má přemožitele - Hellcaty,” vysvětluje Lutz.
V tomto případě si však Lutzovi dovolíme oponovat. Jednak tu máme sice již starší, ale přesto všeříkající výsledky srovnání Viperu s Corvette a Challengerem SRT Hellcat; za volanty možná neseděli profesionálové, ale Vipery tehdy byly nejrychlejší. Jednak tu máme tohle čerstvé video, na kterém si Viper ACR dal k snídani Porsche 911 991 GT3.
A jednak je to právě Viper ACR, nikoliv Corvette nebo Hellcaty, kdo drží rekordy 13 amerických okruhů. Že je rychlejší než všichni ostatní, je tedy velmi pravděpodobné - v případě ACR alespoň tam, kde je hodně zatáček a málo rovinek, jak vysvětlil Jason Fenske. A snadno se může stát i to, že si Viper vezme zpět rekord Nordschleife...
Bob Lutz toho v životě poznal opravdu hodně, jeho většinu spojil s vrcholovým managementem největších světových automobilek
„BMW mě dokázala nadchnout kvůli svým výjimečným výkonům, stylu a dynamice. Všechny tyto aspekty jsou dnes průměrné..." Na snímcích aktuální BMW 340i F30 po faceliftu
Zdroj: Road & Track
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 6 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejčtenější články
- Sbohem, elektřino. Nový Fiat 500 po 4 letech v prodeji dostane spalovací motor, elektrická verze propadla
21.3.2024 - Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda