Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW se dál zoufale snaží dokázat, že nová generace jeho řady 1 je krokem vpřed
16.8.2019 | Petr Prokopec
Když auto zbavíte několika na trhu unikátních vlastností a okleštíte nabídku dostupných verzí, za pokrok to lze označit jen stěží. BMW ale dál bojuje o to, abychom si to mysleli.
Pro BMW se z minulosti evidentně stalo břímě. Mnichovská automobilka po léta platila za výrobce aut favorizujících pravověrné řidiče a spíše konzervativněji smýšlející zákazníky. Proto se pod kapotou objevovaly atmosférické řadové šestiválce, jenž skrze manuální převodovku roztáčely zadní nápravu. Po stránce designové tu pak byly tradiční prvky jako čelní ledvinky či boční Hofmeisterova křivka, zatímco v interiéru se středová konzole stáčela k osobě sedící za volantem. Z čeho však BMW po dlouhou dobu profitovalo, to se nyní obrací proti značce jako zrcadlo nezajímavosti některých moderních modelů.
Mnichov již nějaký ten čas nefavorizuje nadšené řidiče, ale spíše davy okouzlené image značky. Z toho důvodu jsou pro automobilkou prioritou nikoliv sportovně laděné sedany a kupátka, nýbrž SUV. Po stránce motorické pak nemáte jinou šanci než sáhnout po přeplňování, obdobné to pak za chvíli bude i s ručně řazenými převodovkami. A aby toho nebylo málo, minulostí se pozvolna začíná stávat i pohon zadních kol. Tato koncepce totiž znovu láká už jen ony řidiče, nikoliv však širokou veřejnost.
I to je důvod, proč BMW v případě třetí generace řady 1 přesedlalo na modulární platformu UKL, s níž je spojené Mini či MPV řady 2. Primárně jsou tedy poháněna přední kola, ta zadní se pak mohou připojit díky systému xDrive. Zatímco tedy dosud byl nejmenší mnichovský model naprostým unikátem, neboť na trhu neexistoval jiný kompakt se zadním pohonem nebo šestiválcovým motorem, nyní po stránce koncepce zcela zapadá do průměru. Fandové už nad jedničkou dávno zlomili hůl, její přijetí ale obecně nebylo nejvřelejší, a tak se automobilka dále snaží dokázat, že novinka je krokem vpřed.
Svědčí o tom přiložené video, na kterém sama firma obě generace přímo srovnává. Tu novější pochopitelně označuje za lepší, a to po všech stránkách. Design a podobné subjektivní záležitosti nechme stranou, krom toho ale značka argumentuje hlavně tím, že novinka přináší zákazníkům daleko více užitku než její předchůdce.
Na videu je tedy zdůrazněno, že nový model navyšuje prostor pro hlavy cestujících vzadu o 19 milimetrů a pro kolena o 33 mm. Stejně tak je vyzdvižena úhlednější palubní deska, kterou je možné vůbec poprvé doplnit i barevným head-up displejem, či „uklizenější” středový tunel. Dále BMW klade důraz na lepší vnitřní osvětlení, LEDky však mohou nově prosvětlit i prostranství před dveřmi. A aby toho nebylo málo, jsou přátelštější i multimédia iDrive.
Právě tento popis věrně dokumentuje, jak moc se BMW vzdálilo od svých kořenů. Dříve bychom se dočkali důrazu na sportovní chování či onen šestiválec pod kapotou, tady ale najednou BMW nemá o čem mluvit. Šestiválcové motory jsou nyní u řady 1 věcí zapovězenou, i vrcholné provedení 140i pohání přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec stejně jako třeba vrcholný VW Golf. A když automobilka před léty tvrdila, jak skvělá je koncepce s motorem vpředu a pohonem zadních kol, která mimo jiné umožňuje rovnoměrné rozložení hmotnosti mezi nápravy, nyní by při popisu pohonu předních kol a motoru vpředu nutně musela uznat, že to není nic až tak ohromujícího.
Je pochopitelně čistě na vás, jak novinku z Mnichova vnímáte, posunem vpřed ale vzhledem k přepřáhnutí na méně sofistikovanou koncepci a méně sofistikované motory být nemůže. Stejně tak nemůže být zajímavější tím, že nabízí méně motorů a méně svobody při volbě převodovek a počtu hnaných náprav. Lze pak jen dodat, že automobilkou zmíněná pozitiva jsou jistě pozitivy a stojí za potlesk, ale těch mohla dosáhnout třeba i jen prodloužením rozvoru a přepracováním interiéru, jako to udělala v případě řady 3. V té chvíli by Mnichov zvládal oslovit novou i dosavadní klientelu, s puristy se ale nyní musí rozloučit. Těm nová jednička nemá co nabídnout.
BMW srovnalo novou řadu 1 s tou předchozí. A nepřekvapivě v ní vidí jen samá pozitiva, i když objektivně to tak lze vnímat jen stěží
Zdroj: BMW@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 2 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva