Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW už jen honí prodejní čísla, říká velký dealer. Chce zpátky pořádná auta
3.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
BMW se v posledních letech vydalo směrem, který se líbí asi jen jemu samotnému. Nejvíce na to nyní doplácí v USA - prodeje letí dolů, slevy nahoru.
BMW v posledních letech jakoby nevědělo kudy kam. Chce být výjimečné a jeho marketing na tuto strunu intenzivně hraje, jeho produkty se ale stávají stále obyčejnějšími. Mantrou dávno nejsou šestiválce nebo atmosférické plnění, dokonce ani pohon zadních kol. Kdysi skoro nekonečné možnosti volby specifikace konkrétního vozu jsou stále více omezené a především - auta od BMW už nezvládají tak moc okouzlit po stránce jízdního projevu zapojení řidiče do hry. Někdejší viceprezident značky dokonce říká, že BMW je teď průměrné a žije jen ze své aury.
Můžete to označit za „pindy puristů”, které jsou pro BMW nezajímavé ve chvíli, kdy jeho prodeje letí vzhůru, jenže to je právě to. Neletí, alespoň ne všude. Největší problém má automobilka momentálně ve Spojených státech, kde začíná ztrácet pevnou půdu pod nohama. Loni totiž prodeje klesly o 9,5 procenta na 313 174 vozů, letos pak zejména v květnu zamířily dolů ještě razantnějším tempem.
Kromě nižších registrací má ovšem BMW ještě jeden problém, a to jsou průměrné slevy na jedno zakoupené auto, které loni vylétly o ohromných 26 procent. A to za situace, kdy prodeje stejně zamířily razantně dolů. Není tedy divu, že prodejci metají po ústředí ostrou kritikou a s velkými nadějemi vzhlížejí k nově jmenovanému šéfovi divize BMW of North America Bernhardu Kuhntovi. Požadují přitom hlavně lepší produkty.
Mnichovská automobilka byla totiž ještě pár let nazad brána jako synonymum pro sportovní vozy, a to i bez nutného písmene „M“ v rodokmenu. V těchto dnech ale značka může na svou někdejší slávu pouze vzpomínat - skutečně řidičsky podmanivých modelů je poskrovnu a mnohé tak nelze označit ani po láhvi skotské. Prodejci tak po Kuhntovi požadují, aby jim znovu začal dodávat „ultimativní řidičské stroje“.
Pokud dle prodejců BMW jejich požadavky nesplní, nemusí se samozřejmě bát nějaké vzpoury. Musí ale počítat s tím, že registrace budou i nadále klesat. Analytici totiž zmiňují, že mnichovská automobilka má sice stále vysoká čísla, pokud přijde na povědomí o značce a zájem o některý z jejích vozů. Nicméně dokáže přesvědčit jen malé procento lidí, aby si jeho vůz skutečně koupila.
„Jsou pro lidi zdrojem zklamání,” říká Rebecca Lindland, analytička Kelley Blue Book a připomíná nám i nedávnou studii, kdy BMW jasně ovládlo žebříček aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi. BMW zkrátka přitahuje svou aurou a odpovídajícím marketingem, zklamává ale svým produktem - buď už při předváděcí jízdě, nebo velmi brzy po koupi.
„Z výrobce ultimativních řidičských strojů se stala společnost Zaškrtněte-ta-správná-políčka-a-reportujte-to-z-čeho-je-Mnichov-šťastný,“ říká nekompromisně k transformaci značky Steve Kalafer, majitel velkého dealerství, které vozy BMW prodává již 40 let. „Všichni byli zmanipulování do nutnosti hlásit nějaké číslo, bez ohledu na to, jak reálné to číslo je. A zákazníci si toho již všimli. Nyní tak už rovnou přicházejí a ptají se, zda tu máme ta levná auta kdysi pod tlakem koupená na sebe.“
Tím Kalafer připomíná další problém, který BMW v Americe má a který se negativně podepsal na reputaci značky. Mnichovští se totiž v roce 2015 snažili zůstat na automobilovém trůnu, a proto vybídli prodejce, aby řadu aut zaregistrovali na sebe jakožto náhradní. Tím sice registrace před dvěma roky šly nahoru, od té doby ovšem mají prodejci na skladě příliš mnoho aut, která se nedaří vyprodat.
Jinými slovy, BMW je aktuálně až po uši v problémech a nedělejme si iluze, že v Evropě je situace jiná. Kultura se změnila v celé firmě a nutnost hlavně „honit” prodejní čísla bez ohledu na cokoli dohání i dealery v České republice. Kalafera se označuje za fandu BMW a věří, že nová auta budou zajímavá. Jenže „to budou pouze výjimečné produkty ve světě výjimečných produktů“. Tedy jinými slovy, nebudou nikterak vyčuhovat, aby ztracenou klientelu přilákaly zpátky, jak by BMW potřebovalo.
Automobilka má tak na svých bedrech nemalý tlak, který začal tam, kde musel - na jednom z nejvíce konkurenčních trhů světa. A je otázkou, zda jej v příštích letech, kdy se nejspíše žádná velká změna odehrát nemůže, ustojí. Že tento přístup BMW jednou dožene, přitom upozorňujeme už léta - jen z aury vytvořené docela jinými auty nelze žít věčně...
Tato auta BMW vyrábělo ještě v minulé dekádě, jen jako výkvět velmi schopných strojů napříč třídami. Dnes jsou řidičsky podmanivá BMW spíše výjimkou v šedi průměrnosti
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nejnovější články
- Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před hodinou - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 3 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera - Němci vybrali pohodlné ojetiny, které vás nezruinují koupí ani provozem. Je mezi nimi i Škoda Octavia
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva