Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
BMW už jen honí prodejní čísla, říká velký dealer. Chce zpátky pořádná auta
3.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
BMW se v posledních letech vydalo směrem, který se líbí asi jen jemu samotnému. Nejvíce na to nyní doplácí v USA - prodeje letí dolů, slevy nahoru.
BMW v posledních letech jakoby nevědělo kudy kam. Chce být výjimečné a jeho marketing na tuto strunu intenzivně hraje, jeho produkty se ale stávají stále obyčejnějšími. Mantrou dávno nejsou šestiválce nebo atmosférické plnění, dokonce ani pohon zadních kol. Kdysi skoro nekonečné možnosti volby specifikace konkrétního vozu jsou stále více omezené a především - auta od BMW už nezvládají tak moc okouzlit po stránce jízdního projevu zapojení řidiče do hry. Někdejší viceprezident značky dokonce říká, že BMW je teď průměrné a žije jen ze své aury.
Můžete to označit za „pindy puristů”, které jsou pro BMW nezajímavé ve chvíli, kdy jeho prodeje letí vzhůru, jenže to je právě to. Neletí, alespoň ne všude. Největší problém má automobilka momentálně ve Spojených státech, kde začíná ztrácet pevnou půdu pod nohama. Loni totiž prodeje klesly o 9,5 procenta na 313 174 vozů, letos pak zejména v květnu zamířily dolů ještě razantnějším tempem.
Kromě nižších registrací má ovšem BMW ještě jeden problém, a to jsou průměrné slevy na jedno zakoupené auto, které loni vylétly o ohromných 26 procent. A to za situace, kdy prodeje stejně zamířily razantně dolů. Není tedy divu, že prodejci metají po ústředí ostrou kritikou a s velkými nadějemi vzhlížejí k nově jmenovanému šéfovi divize BMW of North America Bernhardu Kuhntovi. Požadují přitom hlavně lepší produkty.
Mnichovská automobilka byla totiž ještě pár let nazad brána jako synonymum pro sportovní vozy, a to i bez nutného písmene „M“ v rodokmenu. V těchto dnech ale značka může na svou někdejší slávu pouze vzpomínat - skutečně řidičsky podmanivých modelů je poskrovnu a mnohé tak nelze označit ani po láhvi skotské. Prodejci tak po Kuhntovi požadují, aby jim znovu začal dodávat „ultimativní řidičské stroje“.
Pokud dle prodejců BMW jejich požadavky nesplní, nemusí se samozřejmě bát nějaké vzpoury. Musí ale počítat s tím, že registrace budou i nadále klesat. Analytici totiž zmiňují, že mnichovská automobilka má sice stále vysoká čísla, pokud přijde na povědomí o značce a zájem o některý z jejích vozů. Nicméně dokáže přesvědčit jen malé procento lidí, aby si jeho vůz skutečně koupila.
„Jsou pro lidi zdrojem zklamání,” říká Rebecca Lindland, analytička Kelley Blue Book a připomíná nám i nedávnou studii, kdy BMW jasně ovládlo žebříček aut, kterých se majitelé nejčastěji zbavují do roka po koupi. BMW zkrátka přitahuje svou aurou a odpovídajícím marketingem, zklamává ale svým produktem - buď už při předváděcí jízdě, nebo velmi brzy po koupi.
„Z výrobce ultimativních řidičských strojů se stala společnost Zaškrtněte-ta-správná-políčka-a-reportujte-to-z-čeho-je-Mnichov-šťastný,“ říká nekompromisně k transformaci značky Steve Kalafer, majitel velkého dealerství, které vozy BMW prodává již 40 let. „Všichni byli zmanipulování do nutnosti hlásit nějaké číslo, bez ohledu na to, jak reálné to číslo je. A zákazníci si toho již všimli. Nyní tak už rovnou přicházejí a ptají se, zda tu máme ta levná auta kdysi pod tlakem koupená na sebe.“
Tím Kalafer připomíná další problém, který BMW v Americe má a který se negativně podepsal na reputaci značky. Mnichovští se totiž v roce 2015 snažili zůstat na automobilovém trůnu, a proto vybídli prodejce, aby řadu aut zaregistrovali na sebe jakožto náhradní. Tím sice registrace před dvěma roky šly nahoru, od té doby ovšem mají prodejci na skladě příliš mnoho aut, která se nedaří vyprodat.
Jinými slovy, BMW je aktuálně až po uši v problémech a nedělejme si iluze, že v Evropě je situace jiná. Kultura se změnila v celé firmě a nutnost hlavně „honit” prodejní čísla bez ohledu na cokoli dohání i dealery v České republice. Kalafera se označuje za fandu BMW a věří, že nová auta budou zajímavá. Jenže „to budou pouze výjimečné produkty ve světě výjimečných produktů“. Tedy jinými slovy, nebudou nikterak vyčuhovat, aby ztracenou klientelu přilákaly zpátky, jak by BMW potřebovalo.
Automobilka má tak na svých bedrech nemalý tlak, který začal tam, kde musel - na jednom z nejvíce konkurenčních trhů světa. A je otázkou, zda jej v příštích letech, kdy se nejspíše žádná velká změna odehrát nemůže, ustojí. Že tento přístup BMW jednou dožene, přitom upozorňujeme už léta - jen z aury vytvořené docela jinými auty nelze žít věčně...
Tato auta BMW vyrábělo ještě v minulé dekádě, jen jako výkvět velmi schopných strojů napříč třídami. Dnes jsou řidičsky podmanivá BMW spíše výjimkou v šedi průměrnosti
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
před hodinou - Elon Musk propustil celý reklamní tým značky pár měsíců poté, co ho stvořil, nesahal mu ani po kotníky
před 2 hodinami - Už 9 let v garáži zavřenou, dodnes novou špičkovou Škodu Superb dál nikdo nechce, majitel to odmítá vzdát
včera - Ford se nepoučil, brutální vrcholný Mustang navzdory jeho ceně prodává stejně teatrálně jako kdysi GT
včera - Stále více dieselů nezvládá projít už svou první STK, za opravu majitelé platí až 75 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 05:20 - janom
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.22. 12:29 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.22. 10:30 - honziss
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999
- Onboard videa 04.21. 20:06 - brnenska.odchytova
- BMW omezuje pro ČR asistenční systém X5 04.21. 16:41 - Ivan