Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Britové si díky Brexitu budou moci koupit auta za ceny, o nichž se nám může jen zdát
9.9.2020 | Mirek Mazal
Velká Británie se blíží definitivnímu opuštění EU. To pochopitelně bude znamenat zásahy do britské ekonomiky a spousta z nich bude bolet, ne však všechny.
Už léta pravidelně skloňovaný Brexit neboli proces ukončení členství Spojeného království Velké Británie a Severního Irska v Evropské unii se nezadržitelně blíží do velkého finále. Britové formálně opustili Unii ke konci letošního ledna, během tzv. přechodného období, které potrvá až do konce letošního roku, se na ně ale dál vztahují veškerá evropská pravidla a zákony. Od 1. ledna 2021 už to platit nebude, jaký konkrétní vztah ale bude Velká Británie od té doby mít k EU, je i začátkem září nejisté - nezbytné dohody zatím nebyly uzavřeny.
Ať už to ale dopadne jakkoli, opuštění unie se dotkne všech částí britského hospodářství, tu automobilovou nevyjímaje. Výrobci s továrnami za Lamanšským průlivem pravidelně vyjadřují obavy ohledně následků vystoupení z EU, analytici se ale odchodem Británie z Evropské unie zabývali už dlouho před tím, než na něj opravdu došlo. Ekonom Patrick Minford z pozice profesora ekonomie na Cardiff Business School už před několika lety upozorňoval, že britský automobilový průmysl bude zničen: „Pokud opustíme EU, je pravděpodobné, že zlikvidujeme většinu výroby, a to především průmyslová odvětví, konec se vyhne jen oborům jako design, marketing či hi-tech,“ uvedl Minford.
Jeho předpověď se zatím naplňuje a ukončení členství zachování automobilové výroby ve Velké Británii vážně ohrožuje. Ne všechno ale bude černé. Vystoupení z EU bude znamenat odstranění značné části bariér, které Unie vytvořila výrobcům aut pro vstup na trh, což bude mít několikerý pozitivní efekt.
Jednak to umožní vstup na trh výrobcům, kteří dnes mají problém se svými vozy před evropskými pravidly efektivně obstát. Ať už jde o auta z Číny nebo třeba Lady, rázem se na britském trhu budou moci objevit. Dále platí, že se za kanálem La Manche budou moci prodávat verze jinak nám dobře známých aut, které tam dnes mířit nemohou. Ať už jde o motorizace nebo zejména bezpečnostní výbavu, nutností nebudou všechny dnes pravidly EU vyžadované prvky, které automobily logicky zdražují. Větší konkurence ze zahraničí pak bude znamenat i tlak na snížení cen vozů, které dnes už v Británii nabízeny jsou.
Stejný proces by nastal i u řady jiných výrobků, a tak jedním z důsledků podle profesora Minforda bude, že více lidí dosáhne na koupi nového vozu. „Náklady na BMW nebo novou dovezenou ledničku náhle poklesnou a naše zdroje se přeorientují z výroby na služby - ke zvýšení životní úrovně nás všech,“ sdělil svoji prognózu Minford.
Britští fanoušci aut všeho druhu by tak završení Brexitu mohli vyhlížet s pozitivními očekáváními, tedy přinejmenším v případě, že nemají hluboko do kapsy. Jakým způsobem tento krok ovlivní fungování celé země, ukáže teprve čas - řadu dílčích dopadů lze předvídat, celkový efekt je ale natolik složitě vyzpytatelný, že si dnes nikdo nemůže troufnout říci, k čemu přesně dojde. Zvláště pak za aktuálních koronavirových opatření a neochotě EU celý proces Britům jakkoli usnadnit.
Odchod Británie z EU bude mít dopad na trh s automobily - na místní výrobu negativní, na ceny dovezených aut i těch na místě přece jen vyrobených ale naopak. Ilustrační foto: Jaguar Land Rover
Zdroj: Forbes
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
dnes - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 5 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 6 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 8 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 9 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva