Britové našli nový způsob boje proti čínským kopiím. Doplácíme na něj i my

Land Rover nenašel při boji proti čínské neúctě k duševnímu vlastnictví zastání u tamních úřadů, a tak si musí poradit sám. My z toho radost mít nemůžeme.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Britové našli nový způsob boje proti čínským kopiím. Doplácíme na něj i my

18.10.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Britové našli nový způsob boje proti čínským kopiím. Doplácíme na něj i my

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Land Rover nenašel při boji proti čínské neúctě k duševnímu vlastnictví zastání u tamních úřadů, a tak si musí poradit sám. My z toho radost mít nemůžeme.

Čínské automobilky máme zafixované jako výrobce velmi levných vozů, jež neoplývají zrovna dechberoucí technikou. V posledních letech se sice toto renomé většina značek snaží vylepšit rozsáhlými investicemi, nicméně názor Evropanů to příliš nemění. Zvláště proto, že čínské vozy jsou často plagiáty produktů renomovanějších výrobců ze Starého kontinentu, Ameriky či Japonska.

Snad nejznámější je přestřelka mezi britským Land Roverem a čínským Landwindem, jenž bez skrupulí zkopíroval Range Rover Evoque tak, že je skoro nejde rozeznat. Britové se sice chtěli bránit u čínského soudu, ten se ale nepřekvapivě postavil za domácího výrobce a Land Roveru sdělil, že jeho patent byl pozdě zaregistrován a je tudíž neplatný.

S tímto přístupem Britové bohužel nic nenadělají, mohou tak jen smutně přihlížet, kterak výrazně levnější Landwind X7 krade část jejich zákazníků. To ale neznamená, že nemohou dělat vůbec nic. Šéfdesignér značky Gerry McGovern proto oznámil, že firma bude na danou situaci reagovat způsobem, který její příznivce nepotěší - tedy že si napříště nadvakrát rozmyslí, jestli vůbec dopředu odhalí koncept budoucího modelu. Protože to dává Číňanům možnost design kopírovat už v době, kdy se originál teprve chystá do výroby.

„Jsme velmi nervózní kvůli tomu, že studie, které ukážeme s několikaletým předstihem, mohou být okopírovány lusknutím prstu,“ uvedl McGovern. A dodal, že je zde potřeba chránit investice, které jdou do vývoje nových aut a jež se v závislosti na projektu pohybují v rozmezí 500 milionů až jedné miliardy liber (cca 14,55 až 29,1 mld. Kč). A právě proto je Land Rover s koncepty poslední dobou natolik skoupý.

Pohled do nedávné historie přitom dokazuje, že Britové na tomto poli opravdu nejsou tak činní jako konkurence. Jejich posledním konceptem byla studie Discovery Vision v roce 2014, jež předznamenávala novou rodinu Discovery. Předtím to pak byl v roce 2011 koncept DC100, jenž měl vést k nové generaci Land Roveru Defender. Byl však strhán kritiky, a proto se automobilka rozhodla vzhled ještě přepracovat.

S ohledem na McGovernova slova aktuálně není příliš pravděpodobné, že bychom se předchůdce nového Land Roveru Defender dočkali dříve, než značka odhalí sériovou verzi. Ostatně Range Rover Velar byl rovněž prezentován rovnou v produkční formě. S ohledem na špatné zkušenosti, které automobilka získala v souboji se zmíněným Landwindem, se tomu nedivíme, ale litujeme. I takový je ovšem současný svět, ve kterém si Čína může alespoň na obchodním poli dělat prakticky co chce - přízeň tamního zřízení a s ním i přes miliardu potenciálních zákazníků nechce ztratit nikdo, Land Rover nevyjímaje...


Britové našli nový způsob boje proti čínským kopiím. Doplácíme na něj i my - 1 - Range Rover Evoque vs Land Wind X7 01Britové našli nový způsob boje proti čínským kopiím. Doplácíme na něj i my - 2 - Range Rover Evoque vs Land Wind X7 02Britové našli nový způsob boje proti čínským kopiím. Doplácíme na něj i my - 3 - Range Rover Evoque vs Land Wind X7 03Britové našli nový způsob boje proti čínským kopiím. Doplácíme na něj i my - 4 - Range Rover Evoque vs Land Wind X7 04Britové našli nový způsob boje proti čínským kopiím. Doplácíme na něj i my - 5 - Range Rover Evoque vs Land Wind X7 05Britové našli nový způsob boje proti čínským kopiím. Doplácíme na něj i my - 6 - Range Rover Evoque vs Land Wind X7 06Britové našli nový způsob boje proti čínským kopiím. Doplácíme na něj i my - 7 - Range Rover Evoque vs Land Wind X7 07Britové našli nový způsob boje proti čínským kopiím. Doplácíme na něj i my - 8 - Range Rover Evoque vs Land Wind X7 08
Landwind X7 je Range Roveru Evoque více než podobný....

Britové našli nový způsob boje proti čínským kopiím. Doplácíme na něj i my - 9 - landwind x7 naboural evoque 01Britové našli nový způsob boje proti čínským kopiím. Doplácíme na něj i my - 10 - landwind x7 naboural evoque 02
Britové našli nový způsob boje proti čínským kopiím. Doplácíme na něj i my - 11 - landwind x7 naboural evoque 03Britové našli nový způsob boje proti čínským kopiím. Doplácíme na něj i my - 12 - landwind x7 naboural evoque 04
Nakonec, při někdejší nehodě obou vozů bylo obtížné rozeznat jeden od druhého. Čínský soud se ale postavil na stranu domácího výrobce, Britové proto již nejsou žhaví do odhalování konceptů

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.