Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britové tvrdě pociťují dopady své závislosti na dieselech. A náhrada je v nedohlednu
24.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Naftové motory nemají v poslední době na růžích ustláno a jejich osud je do značné míry v rukou politiků. V těch je i osud výrobců aut, kteří skoro nic jiného neprodají, jako v případě Land Roveru.
Automobilka Jaguar Land Rover včera zveřejnila tiskovou zprávu, v níž mapuje své výsledky za poslední fiskální rok. To je záležitost, které se za normálních okolností nevěnujeme, neboť jde o změť čísel ukazujících kondici té či oné společnosti. V případě britské firmy ale říká i něco víc.
Pro začátek shrňme, že onen fiskální skončil k 31. březnu, přičemž v průběhu předchozích dvanácti měsíců obě britské značky prodaly 614 039 nových vozů. Meziročně tedy došlo k 1,7procentnímu zlepšení, obrat vzrostl o 6 procent na 25,8 miliard liber (cca 757,2 mld. Kč). Nejsou to jediné posuny k lepšímu, dále se Britové chlubí ziskem před zdaněním ve výši 1,5 miliardy liber (44 mld. Kč) nebo cifrou 4,2 mld. GBP (123,3 mld. Kč), jenž byla od března 2017 do března 2018 proinvestována. Polovina z této sumy přitom šla na nová vozidla a technologie, zbytek pak na modernizaci stávajících továren a výstavbu nových, mezi něž patří i podnik ve slovenské Nitře.
Pokud bychom přitom nechtěli číst mezi řádky, mohli bychom dále již jen zmínit, že onen růst prodejů je spojen především s Čínou, kde meziročně došlo k 19,9procentnímu zlepšení. A o 4,7 procenta si Jaguar Land Rover polepšil také v Severní Americe. Takže je všechno krásné? Jak asi tušíte, tohle není celá pravda.
Před pár týdny jsme vám ukazovali, jak moc jsou dnes některé automobilky v Evropě závislé na dieselech. Jaguar Land Rover mezi nimi hraje prim, neboť bez větší nadsázky skoro nic jiného než auto na naftu na starém kontinentu neprodá. Diesely tu pohání plných 94 procent aut značky a snad ani nemusíme dodávat, že to firmě v době, kdy zájem o tyto motory v Evropě letí dolů, nemůže prospívat.
Ani u SUV, off-roadů a luxusních aut už diesely zjevně nejsou tak samozřejmou volbou, neboť na britském trhu souhrnné prodeje obou automobilek loni poklesly o 12,8 procenta, v rámci celé Evropy pak o 5,3 procenta. Šéf značek Ralf Speth si z tohoto poklesu těžkou hlavu nedělá, zejména kvůli onomu růstu na největším trhu světa, který kompenzuje prakticky vše.
To je jistě pravda, situaci v Evropě ale čínské úspěchy Britů nijak neřeší. Tady zkrátka prodávají jen diesely a už loňská, v podstatě jen drobná a mnohdy lokální (Německo, Velká Británie...) dieselová panika vyvolaná vesměs politickými rozhodnutími poslala odbyt jinak dlouhodobě rostoucích značek dolů. Z pohledu evropských zákazníků Britové k naftovým motorům ani nemají alternativu - benziny v „jejich třídách” moc na odbyt nejdou a elektrické vozy i hybridy jsou v plenkách. Nemluvě o tom, že ty samy o sobě jsou též velkou neznámou.
Tím samozřejmě nechceme naznačit, aby Britové začali těžce podporovat dieselovou lobby nebo cokoli podobného. Jen poukazujeme na skutečnost, že závislost na naftových pohonných jednotkách je dnes skutečně ošemetnou záležitostí a Jaguar i Land Rover by se měly snažit o to, aby zákazníkům nabídly reálnou alternativu. Jinak se může stát, že v momentě ještě většího odporu ke všemu naftovému budou jen smutně hledět na prodeje propadající se o desítky procent...
Land Rover Discovery je jedním z těch aut, která se s jinými než naftovým motorem v EvropĚ skoro neprodávají
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva