Britové zkusili odolnost aut proti zlodějům, některá pomalu ani nemusíte zamykat

V prvním kole testů přišlo na přetřes jedenáct nejnovějších modelů aut. Těch, která dokáží odolat i útoku zneužitím bezklíčového vstupu, přibylo, jsou ale stále raritou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Britové zkusili odolnost aut proti zlodějům, některá pomalu ani nemusíte zamykat

22.3.2019 | Mirek Mazal

Britové zkusili odolnost aut proti zlodějům, některá pomalu ani nemusíte zamykat

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V prvním kole testů přišlo na přetřes jedenáct nejnovějších modelů aut. Těch, která dokáží odolat i útoku zneužitím bezklíčového vstupu, přibylo, jsou ale stále raritou.

Krádeže aut prostřednictvím elektronických zařízení zneužívajících signál bezklíčového vstupu a startu je už zaběhnutý způsob jednoduchého odcizení či vykradení automobilu. Nové hodnocení zabývající se touto problematikou přináší vcelku jasné informace, jak velké riziko se týká toho kterého nového modelu.

Na svědomí jej mají bezpečnostní experti organizace Thatcham Research, kteří se pustili do testů nejnovějších typů aut na trhu. Zatím jejich sítem prošlo 11 vozů různých značek a odlišných cenových hladin, z nichž každému přiřadili hodnocení z předem stanovených možností - „vynikající“, „dobré“, „základní“, „špatné“ nebo „nepřijatelné“, pochopitelně na základě jejich zranitelnosti vůči moderním zlodějům.

Z jedenácti vozů testovaných od začátku roku se čtyři zařadily do skupiny „vynikající“. Že půjde o Jaguar XE a Range Rover Evoque se dalo čekat, Jaguar Land Rover jako první vyřešil problém s bezklíčovým vstupem a všechna jeho nová auta jsou zabezpečená velmi dobře. Britové už v tom ale nejsou sami, stejně dobře se prezentovalo Audi E-tron a Mercedes-Benz třídy B. Zatímco britské vozy sází na zjišťování fyzické vzdálenosti klíče, německé novinky na to jdou jinak - signál klíčenek se vypíná, když nejsou v pohybu, takže klíč odložený na nočním stolku je zlodějům rázem k ničemu, i když by jinak jeho signál prodloužili, žádný v tu chvíli nevysílá.

To jsou vítězové mnohem více je ale poražených. Ani dobré, ani základní zabezpečení nepředvedl žádný další z vozů, šest dalších zapadlo do skupiny „špatné“, o kterých Thatcham říká, že je v podstatě nemusíte zamykat, protože jejich zabezpečení prolomí každý zloděj s primitivní technikou v ceně pár stovek korun. Mezi těmito auty najdeme Ford Mondeo, Toyotu Corolla, Lexus UX, Hyundai Nexo, Kiu Proceed a Porsche Macan. Běžné bezpečnostní funkce jsou sice popsané jako funkční, auta ale nedisponují absolutně žádným způsobem bránící krádežím ve formě zesílení signálu ovladače keyless, takže zloději se zesilovačem stačí přijít, vzít za kliku a zmáčknout tlačítko Start.

I tak může být ještě hůře. Vůbec nejzranitelnějším vozem v rámci zátěžové zkoušky se ukázalo být Suzuki Jimny, které jako jediné získalo hodnocení „nepřijatelné“. Technický ředitel výzkumné společnosti Richard Billyeald popsal malý offroad jako auto s konzistentně špatnými vlastnostmi napříč všemi kritérii, protože chyběly některé základní bezpečnostní prvky, které by spotřebitelé mohli oprávněně očekávat.

„Viděli jsme příliš mnoho příkladů odcizení vozů z příjezdových cest během několika vteřin. Většina vozů by dosáhla alespoň dobrého hodnocení, kdyby jejich systémy bezklíčového vstupu/startu nebyly ohrožovány útokem prostřednictvím zařízení zesilujícího signál,“ řekl Billyeald. Dále konstatoval, že se bezpečnost od počátku devadesátých let, kdy vrcholily krádeže osobních vozidel, posunula o notný kus vpřed. Prvky bezpečnosti se v průběhu let přidávaly, ale jsou k ničemu, pokud je lze okamžitě a kompletně obejít digitální technikou.

Samozřejmě, automobilky vyrábějící špatně hodnocené vozy nejsou výsledkem nadšeny. Například oficiální prohlášení automobilky Kia zní až podrážděně: „Firma Thatcham s námi v tomto zkušebním postupu nekomunikovala a nepopsala, jak bylo tohoto hodnocení dosaženo.“ Je ale otázkou, co by zde výzkumníci měli s kýmkoli konzultovat - naprostá většina aut je dnes odcizitelná výše popsaným způsobem a jen hrstka z nich tomu umí nějak odolat.

Na tahu jsou nyní výrobci. Jaguar, Land Rover, Audi, Mercedes a podle dostupných informací i BMW (žádný vůz této značky nebyl zatím u Thatcham Research testován) už řešení našli. Další se musí přidat, majitelé starších vozů se zatím budou muset spolehnout na dodatečnou ochranu.


Britové zkusili odolnost aut proti zlodějům, některá pomalu ani nemusíte zamykat - 1 - Audi e-tron Quattro CES 2016 06Britové zkusili odolnost aut proti zlodějům, některá pomalu ani nemusíte zamykat - 2 - Jaguar XE 20T 2015 prvni test 03Britové zkusili odolnost aut proti zlodějům, některá pomalu ani nemusíte zamykat - 3 - Nejzranitelnejsi auta s keyless 01Britové zkusili odolnost aut proti zlodějům, některá pomalu ani nemusíte zamykat - 4 - Nejzranitelnejsi auta s keyless 02
Thatcham Research konstatoval, že Audi E-tron, Jaguar XE, Range Rover Evoque a Mercedes-Benz třídy B mají vynikající ochranu proti zlodějům

Britové zkusili odolnost aut proti zlodějům, některá pomalu ani nemusíte zamykat - 5 - Test Ford Mondeo 2015 rychly 01Britové zkusili odolnost aut proti zlodějům, některá pomalu ani nemusíte zamykat - 6 - Nejzranitelnejsi auta s keyless 03Britové zkusili odolnost aut proti zlodějům, některá pomalu ani nemusíte zamykat - 7 - Nejzranitelnejsi auta s keyless 04Britové zkusili odolnost aut proti zlodějům, některá pomalu ani nemusíte zamykat - 8 - Hyundai Nexo 2018 prvni oficialni sada 51Britové zkusili odolnost aut proti zlodějům, některá pomalu ani nemusíte zamykat - 9 - Nejzranitelnejsi auta s keyless 05Britové zkusili odolnost aut proti zlodějům, některá pomalu ani nemusíte zamykat - 10 - Nejzranitelnejsi auta s keyless 06
Ford Mondeo, Toyota Corolla, Lexus UX, Hyundai Nexo, Kia Proceed a Porsche Macan už pomalu nemusíte ani zamykat

Britové zkusili odolnost aut proti zlodějům, některá pomalu ani nemusíte zamykat - 11 - Nejzranitelnejsi auta s keyless 07
Nové Suzuki Jimny neodolá ani konvenčním pokusům o odcizení, v testu dopadlo jako dosud jediné úplně nejhůře

Zdroj: Thatcham Research

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše