Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britové zkusili odolnost aut proti zlodějům, některá pomalu ani nemusíte zamykat
22.3.2019 | Mirek Mazal
V prvním kole testů přišlo na přetřes jedenáct nejnovějších modelů aut. Těch, která dokáží odolat i útoku zneužitím bezklíčového vstupu, přibylo, jsou ale stále raritou.
Krádeže aut prostřednictvím elektronických zařízení zneužívajících signál bezklíčového vstupu a startu je už zaběhnutý způsob jednoduchého odcizení či vykradení automobilu. Nové hodnocení zabývající se touto problematikou přináší vcelku jasné informace, jak velké riziko se týká toho kterého nového modelu.
Na svědomí jej mají bezpečnostní experti organizace Thatcham Research, kteří se pustili do testů nejnovějších typů aut na trhu. Zatím jejich sítem prošlo 11 vozů různých značek a odlišných cenových hladin, z nichž každému přiřadili hodnocení z předem stanovených možností - „vynikající“, „dobré“, „základní“, „špatné“ nebo „nepřijatelné“, pochopitelně na základě jejich zranitelnosti vůči moderním zlodějům.
Z jedenácti vozů testovaných od začátku roku se čtyři zařadily do skupiny „vynikající“. Že půjde o Jaguar XE a Range Rover Evoque se dalo čekat, Jaguar Land Rover jako první vyřešil problém s bezklíčovým vstupem a všechna jeho nová auta jsou zabezpečená velmi dobře. Britové už v tom ale nejsou sami, stejně dobře se prezentovalo Audi E-tron a Mercedes-Benz třídy B. Zatímco britské vozy sází na zjišťování fyzické vzdálenosti klíče, německé novinky na to jdou jinak - signál klíčenek se vypíná, když nejsou v pohybu, takže klíč odložený na nočním stolku je zlodějům rázem k ničemu, i když by jinak jeho signál prodloužili, žádný v tu chvíli nevysílá.
To jsou vítězové mnohem více je ale poražených. Ani dobré, ani základní zabezpečení nepředvedl žádný další z vozů, šest dalších zapadlo do skupiny „špatné“, o kterých Thatcham říká, že je v podstatě nemusíte zamykat, protože jejich zabezpečení prolomí každý zloděj s primitivní technikou v ceně pár stovek korun. Mezi těmito auty najdeme Ford Mondeo, Toyotu Corolla, Lexus UX, Hyundai Nexo, Kiu Proceed a Porsche Macan. Běžné bezpečnostní funkce jsou sice popsané jako funkční, auta ale nedisponují absolutně žádným způsobem bránící krádežím ve formě zesílení signálu ovladače keyless, takže zloději se zesilovačem stačí přijít, vzít za kliku a zmáčknout tlačítko Start.
I tak může být ještě hůře. Vůbec nejzranitelnějším vozem v rámci zátěžové zkoušky se ukázalo být Suzuki Jimny, které jako jediné získalo hodnocení „nepřijatelné“. Technický ředitel výzkumné společnosti Richard Billyeald popsal malý offroad jako auto s konzistentně špatnými vlastnostmi napříč všemi kritérii, protože chyběly některé základní bezpečnostní prvky, které by spotřebitelé mohli oprávněně očekávat.
„Viděli jsme příliš mnoho příkladů odcizení vozů z příjezdových cest během několika vteřin. Většina vozů by dosáhla alespoň dobrého hodnocení, kdyby jejich systémy bezklíčového vstupu/startu nebyly ohrožovány útokem prostřednictvím zařízení zesilujícího signál,“ řekl Billyeald. Dále konstatoval, že se bezpečnost od počátku devadesátých let, kdy vrcholily krádeže osobních vozidel, posunula o notný kus vpřed. Prvky bezpečnosti se v průběhu let přidávaly, ale jsou k ničemu, pokud je lze okamžitě a kompletně obejít digitální technikou.
Samozřejmě, automobilky vyrábějící špatně hodnocené vozy nejsou výsledkem nadšeny. Například oficiální prohlášení automobilky Kia zní až podrážděně: „Firma Thatcham s námi v tomto zkušebním postupu nekomunikovala a nepopsala, jak bylo tohoto hodnocení dosaženo.“ Je ale otázkou, co by zde výzkumníci měli s kýmkoli konzultovat - naprostá většina aut je dnes odcizitelná výše popsaným způsobem a jen hrstka z nich tomu umí nějak odolat.
Na tahu jsou nyní výrobci. Jaguar, Land Rover, Audi, Mercedes a podle dostupných informací i BMW (žádný vůz této značky nebyl zatím u Thatcham Research testován) už řešení našli. Další se musí přidat, majitelé starších vozů se zatím budou muset spolehnout na dodatečnou ochranu.
Thatcham Research konstatoval, že Audi E-tron, Jaguar XE, Range Rover Evoque a Mercedes-Benz třídy B mají vynikající ochranu proti zlodějům
Ford Mondeo, Toyota Corolla, Lexus UX, Hyundai Nexo, Kia Proceed a Porsche Macan už pomalu nemusíte ani zamykat
Nové Suzuki Jimny neodolá ani konvenčním pokusům o odcizení, v testu dopadlo jako dosud jediné úplně nejhůře
Zdroj: Thatcham Research
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Zánovní Octavia Combi se spoustou výbavy, 180 koňmi a 4x4 může být vaše za cenu, za jakou vám Škoda brzy neprodá ani Fabii
před hodinou - Vrcholné Subaru po 36 letech končí. Bývalo hitem, nakonec ale i takové auto pro „konzervy” dostihly trendy
před 2 hodinami - Vrcholná Tesla Model 3 je zpátky jako přízrak schopný levně zatopit i Porsche, mate ale dvojím výkonem
před 4 hodinami - Auta Vietnamce, který i v ČR vydělal miliardy na nudlích, jsou propadák a podvod, údajně prodané vozy chátrají přihlášené v polích
před 5 hodinami - K mání je osobní Honda Ayrtona Senny, legenda patřící legendě stojí na prahu 30. výročí jeho smrti majlant
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva