Britská policie změřila dva řidiče jedoucí přes 230 km/h. U nás by dopadli úplně jinak

Na Velkou Británii až bláznivou rychlostí se prohnali dva šoféři ve Ferrari 458 a BMW M3 po tamní dálnici. A poukázali mimo jiné na zcela odlišný přístup tamních orgánů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Britská policie změřila dva řidiče jedoucí přes 230 km/h. U nás by dopadli úplně jinak

19.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Britská policie změřila dva řidiče jedoucí přes 230 km/h. U nás by dopadli úplně jinak

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na Velkou Británii až bláznivou rychlostí se prohnali dva šoféři ve Ferrari 458 a BMW M3 po tamní dálnici. A poukázali mimo jiné na zcela odlišný přístup tamních orgánů.

Dva amatérské závodníky lapila policie při měření rychlosti na dálnici M6 u města Todhills na severu Velké Británie. Řidič modrého BMW M3 F80 se prohnal okolo hlídky 241 km/h, jeho sok ve Ferrari 458 trochu méně šlapal na plyn, jelikož během záznamu dosáhl 233 km/h. Pro vozy tohoto kalibru nic až tak zvláštního, ale oba smolaři porušili předpisy, a to o hodně - na britských dálnicích se smí jezdit nejrychleji 70 mph, tedy asi 112 km/h.

Policie ani jednoho řidiče nezastavila, kontaktováni byli majitelé obou aut. V případě Ferrari jeho vlastník, firma zabývající se prodejem auta, ztotožnila jako řidiče 39letého prodejce Edwarda Halla, který se k přestupku přiznal a soudem byl potrestán zákazem řízení dobu 12 týdnů a pokutou 1 104 liber (32 000 Kč). To je z českého pohledu velmi nízký trest - řidič překročil maximální povolenou rychlost o 121 km/h, což by český systém „ocenil” ve správním řízení zákazem činnosti na šest měsíců až rok a nikdo nepochybuje, že v tomto případě šlo o rok. Pokuta do 10 000 Kč je u nás nižší, pokud by ale takto byl potrestán majitel Ferrari, ukradené by mu jistě byly obě.

M3 byla registrovaná na firmu Onyx Executive Travel a její ředitel Fasial Tariq totožnost řidiče odmítl odhalit. Svým tahem možná chránil někoho jiného, možná sebe, řidiče policie na každý pád nezvládla určit. Jím řízená firma tak byla potrestána pokutou ve výši 1 185 liber (34 000 Kč), její 27letý ředitel ale přišel na jeden rok o řidičské oprávnění. Ke vší smůle uplynulo jen deset dní od doby, do které měl činnost zakázanou kvůli dřívějšímu řízení pod vlivem alkoholu.

I v tomto případě by český systém pracoval jinak. Za neprozrazení totožnosti řidiče by firma mohla být pokutována podobným způsobem, řidič by ale musel být bezpečně ztotožněn, jinak by nebyl potrestán nikdo. U nás je možné potrestání majitele v souvislosti s porušením rychlosti (tzv. správní delikt provozovatele vozidla za nezajištění dodržování pravidel provozu na pozemních komunikacích) pouze u menších porušení nejvyšší povolené rychlosti, navíc pouze při měření automatickým systémem. Ani jedno zde nebylo naplněno.

U nás by tedy tito dva hříšníci (budeme-li předpokládat, že Tariq M3 opravdu řídil) potrestáni úplně opačně - ten, který se doznal, by dostal větší trest a ten druhý prakticky žádný. Co je lepší, posuďte sami. My jen dodáme, že samotný nesoulad mezi postupy vůči Hallovi a Tariqovi při velmi podobných přestupcích není až tak nepochopitelný - řidič Ferrari se přiznal a nebyl v minulosti trestán tak, jako domnělý řidič BMW. Je ale pořád třeba se pozastavit nad tím, že státní aparát tímto způsobem zakročil vůči řediteli firmy, která vlastnila provozovaný vůz. Presumpce neviny by měla být ctěna i zde...


Britská policie změřila dva řidiče jedoucí přes 230 km/h. U nás by dopadli úplně jinak - 1 - Trest za vysokou rychlost Anglie 01 - kopie
Přímo před radarem zřejmě poměřovali síly svých strojů oba hříšníci. Každý odešel z této situace s úplně jiným trestem a oba se značně odlišným postihem, než který by dostali u nás

Zdroj: BBC

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.