Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britský profesor chce ulevit klimatu zákazem luxusních a sportovních aut
16.6.2019 | Petr Prokopec
Boj proti klimatickým změnám je už pěkných pár let leitmotivem skoro všeho, co se odehrává v automobilovém světě. Dosud to byly dílčí změny, Kevin Anderson volá po radikálním řezu.
V poslední době neuplyne pomalu ani den, aby se někdo nevyjádřil na téma klimatických změn. Těch jsme skutečně svědky, ovšem nikdo nedokáže jasně říci, co je jejich původcem a zda vůbec máme šanci s nimi něco podstatného provést. I kdyby ale za změnami stála lidská činnost, automobilový průmysl na nich nebude mít tak zásadní roli, jak se různí politici a ekologičtí aktivisté snaží veřejnost přesvědčit. Lidská činnost se dle dostupných dat stará o pouhá 3,5 % všech emisí CO2, která jsou vypouštěna do ovzduší a na nich má povoz osobních aut pouhý 5,5% podíl. Je tedy evidentní, že prioritou by mělo být něco jiného.
Bohužel obětním beránkem se stala auta a prakticky vše, co s nimi souvisí. Nově by přitom tento segment chtěl ještě více regulovat britský profesor Kevin Anderson, který o klimatických změnách přednáší na univerzitě v Manchesteru. Dle něj by totiž neměla být na veřejné komunikace připuštěna luxusní a sportovní auta a velká, výkonná SUV, neboť slouží především k prezentaci ega jejich majitelů. Bohužel však přitom pominul řadu stěžejních argumentů. Ve výsledku se tak zdá, že touží spíše po socialismu než čistém ovzduší.
„Nedávno jsem byl na procházce a kráčel jsem kolem velkého sportovního vozu Audi, které velmi pravděpodobně emitovalo 250 gramů oxidu uhličitého, stejně jako jsem si povšiml dvou obřích SUV, ve kterých seděla nějaká pánská ega, a masivní limuzíny od Mercedesu,“ uvedl Anderson během přednášky o snižování emisí v Londýně. A rovnou se zeptal, proč proboha v době, kdy se o klimatických změnách mluví dennodenně, jsou tato auta vůbec ještě povolena.
Dle Andersona by politici měli přistoupit k jejich zákazu, přičemž „odstraněním zdrojů a práce, jež jsou s tímto segmentem spojeny, o 10 až 20 procent“ bychom se „v horizontu příštích 20 až 25 let“ mohli dostat na nulovou karbonovou stopu. Už jen toto samo o sobě je ovšem tvrzení, které nemá šanci obstát - jakkoliv SUV jsou v módě, prodeje rozměrných limuzín rok od roku spíše klesají a takový sportovní segment může jen vzpomínat na někdejší rozmach.
Mimo to by si Anderson měl uvědomit, že za volanty oněch SUV usedají často ženy, a to s ohledem na předpokládanou vyšší bezpečnost, nikoliv mužská ega snažící si velikostí aut něco kompenzovat. Pokud by navíc pan profesor opustil Londýn, rozhodně by nenarážel na jedno luxusní auto zaparkované vedle druhého, ale spíše na kompaktní a malé vozy, které stále tvoří stěžejní část vozového parku snad každé země. Redukovat tedy vlastně není pomalu co.
Jak jsme naznačili výše, není to poprvé, co se Anderson projevuje způsobem, jaký je nám velmi dobře znám z dob komunismu. Tehdy bylo všechno všech, přičemž nikdo vlastně neměl nic. Tak si nebylo co závidět a nejen v rámci vozového parku. V roce 2016 profesor uvedl, že bohaté ekonomiky by měly zpomalit svůj pokrok, aby tak nejen snížily svou emisní stopu, ale zároveň aby umožnily těm méně rozvinutým, aby je dohnaly. Že se něco takového nesetkalo ani s ohlasem, ani s realizací, asi nemusíme dodávat.
Začínat s redukcí emisí CO2 u aut vážně moc moudře nezní. Podíl okrajových segmentů je pak zcela zanedbatelný
Při pohledu na některá místa Londýna vlastně není divu, že se profesor Kevin Anderson pomalu obsypává. Řekli bychom však, že je to spíše závistí než z obav o planetu Zemi
Zdroj: Auto Express, Foto: Auto Junk
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 5 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 7 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Téměř žádný elektromobil. Leasingová firma odhalila data o nejpopulárnějších služebních autech v Německu
26.2.2024 - Šéf Fiatu odhalil novinky značky pro nejbližší roky, je to jedna větší bizarnost než druhá
26.2.2024 - Někdo na 31 let schoval do garáže úplně nové, nevybalené auto za statisíce Kč, teď se prodává za 3,5 milionu
27.2.2024 - Čeští dealeři VW mají dál na skladech extrémní množství elektromobilů, slevy až 585 tisíc Kč se týkají i nového ID.7
27.2.2024 - Autem roku 2024 v Evropě je tuctové elektrické ex-MPV, které za 1,1 milionu a víc osloví jen hrstku lidí
27.2.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova