Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Britský profesor chce ulevit klimatu zákazem luxusních a sportovních aut
16.6.2019 | Petr Prokopec
Boj proti klimatickým změnám je už pěkných pár let leitmotivem skoro všeho, co se odehrává v automobilovém světě. Dosud to byly dílčí změny, Kevin Anderson volá po radikálním řezu.
V poslední době neuplyne pomalu ani den, aby se někdo nevyjádřil na téma klimatických změn. Těch jsme skutečně svědky, ovšem nikdo nedokáže jasně říci, co je jejich původcem a zda vůbec máme šanci s nimi něco podstatného provést. I kdyby ale za změnami stála lidská činnost, automobilový průmysl na nich nebude mít tak zásadní roli, jak se různí politici a ekologičtí aktivisté snaží veřejnost přesvědčit. Lidská činnost se dle dostupných dat stará o pouhá 3,5 % všech emisí CO2, která jsou vypouštěna do ovzduší a na nich má povoz osobních aut pouhý 5,5% podíl. Je tedy evidentní, že prioritou by mělo být něco jiného.
Bohužel obětním beránkem se stala auta a prakticky vše, co s nimi souvisí. Nově by přitom tento segment chtěl ještě více regulovat britský profesor Kevin Anderson, který o klimatických změnách přednáší na univerzitě v Manchesteru. Dle něj by totiž neměla být na veřejné komunikace připuštěna luxusní a sportovní auta a velká, výkonná SUV, neboť slouží především k prezentaci ega jejich majitelů. Bohužel však přitom pominul řadu stěžejních argumentů. Ve výsledku se tak zdá, že touží spíše po socialismu než čistém ovzduší.
„Nedávno jsem byl na procházce a kráčel jsem kolem velkého sportovního vozu Audi, které velmi pravděpodobně emitovalo 250 gramů oxidu uhličitého, stejně jako jsem si povšiml dvou obřích SUV, ve kterých seděla nějaká pánská ega, a masivní limuzíny od Mercedesu,“ uvedl Anderson během přednášky o snižování emisí v Londýně. A rovnou se zeptal, proč proboha v době, kdy se o klimatických změnách mluví dennodenně, jsou tato auta vůbec ještě povolena.
Dle Andersona by politici měli přistoupit k jejich zákazu, přičemž „odstraněním zdrojů a práce, jež jsou s tímto segmentem spojeny, o 10 až 20 procent“ bychom se „v horizontu příštích 20 až 25 let“ mohli dostat na nulovou karbonovou stopu. Už jen toto samo o sobě je ovšem tvrzení, které nemá šanci obstát - jakkoliv SUV jsou v módě, prodeje rozměrných limuzín rok od roku spíše klesají a takový sportovní segment může jen vzpomínat na někdejší rozmach.
Mimo to by si Anderson měl uvědomit, že za volanty oněch SUV usedají často ženy, a to s ohledem na předpokládanou vyšší bezpečnost, nikoliv mužská ega snažící si velikostí aut něco kompenzovat. Pokud by navíc pan profesor opustil Londýn, rozhodně by nenarážel na jedno luxusní auto zaparkované vedle druhého, ale spíše na kompaktní a malé vozy, které stále tvoří stěžejní část vozového parku snad každé země. Redukovat tedy vlastně není pomalu co.
Jak jsme naznačili výše, není to poprvé, co se Anderson projevuje způsobem, jaký je nám velmi dobře znám z dob komunismu. Tehdy bylo všechno všech, přičemž nikdo vlastně neměl nic. Tak si nebylo co závidět a nejen v rámci vozového parku. V roce 2016 profesor uvedl, že bohaté ekonomiky by měly zpomalit svůj pokrok, aby tak nejen snížily svou emisní stopu, ale zároveň aby umožnily těm méně rozvinutým, aby je dohnaly. Že se něco takového nesetkalo ani s ohlasem, ani s realizací, asi nemusíme dodávat.
Začínat s redukcí emisí CO2 u aut vážně moc moudře nezní. Podíl okrajových segmentů je pak zcela zanedbatelný
Při pohledu na některá místa Londýna vlastně není divu, že se profesor Kevin Anderson pomalu obsypává. Řekli bychom však, že je to spíše závistí než z obav o planetu Zemi
Zdroj: Auto Express, Foto: Auto Junk
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 5 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 6 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 8 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 9 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva