Buďme rádi za to, co máme. S auty prodávanými v Africe byste nechtěli bourat

Chtít stále víc je člověku vlastní a snad i správné. Někdy je ale také třeba umět vzít rozum do hrsti a radovat se z toho, co už máme. Ani to není málo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Buďme rádi za to, co máme. S auty prodávanými v Africe byste nechtěli bourat

27.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Buďme rádi za to, co máme. S auty prodávanými v Africe byste nechtěli bourat

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Chtít stále víc je člověku vlastní a snad i správné. Někdy je ale také třeba umět vzít rozum do hrsti a radovat se z toho, co už máme. Ani to není málo.

Bezpečnost aut je třeba neustále posouvat na lepší úroveň, o tom není sporu. Už proto, že na tomto poli nikdy není tak dobře, aby nemohlo být ještě lépe. Jsou tu ale i jiné faktory - automobily jsou přes méně objemné motory pod kapotou stále rychlejší a jejich výkon je stále dostupnější. Kdo by nedávno řekl, že v Golfu z továrny dostanete 310 koní se schopností zrychlit z klidu na stovku za méně než pět sekund a nebude na to třeba ani milion korun. A to ani nemusíme chodit do takových extrémů - Škoda dnes prodává za ceny okolo 300 tisíc Kč auta, která zvládnou 200 km/h levou zadní. Ještě před pár léty by na cokoli z toho bylo třeba násobně více peněz.

Nároky na bezpečnost aut se tak zvyšují a zvyšovat budou a jakmile nějaký stroj nedosáhne v crash testu nejlepšího možného hodnocení, hned je z toho oheň na střeše. Neříkáme, že to tak je špatně, někdy je ale třeba si uvědomit, že to, co je u nás považováno za standard, jinde standardem zdaleka není. Právě to nám nyní připomínají testy organizace Global NCAP, která se na rozdíl od Euro NCAP soustředí především na rozvojové země, mezi něž patří také Afrika, tu jižní nevyjímaje. JAR patří mezi nejvyspělejší státy „černého kontinentu“, na aktuálně nabízeném vozovém parku to ale příliš vidět není.

Pokud se přitom zadíváme na statistiky, zjistíme, že 65 procent celkových registrací připadlo v loňském roce na pětici extrémně populárních vozů - VW Polo Vivo, Datsun Go+, Toyotu Etios, Renault Sandero a Chery QQ3. Organizace Global NCAP proto zakoupila po základní verzi od každého modelu a rozjela je proti zdi. Sledována přitom byla ochrana dospělých a dětí, očekávat u těchto vozů plejádu elektronických bezpečnostních pomocníků by totiž bylo vskutku bláhové.

„Je dobré vidět, že mezi vůbec prvními výsledky afrických crash testů se nachází i vůz hodnocený čtyřmi hvězdami. Zároveň je ale extrémně znepokojivé, že zde máme i vůz s nulovým počtem hvězd. Tak tragický výsledek jen ukazuje, proč je třeba, aby země jako JAR přijaly standardy nárazových testů Organizace spojených národů,“ uvedl k verdiktům David Ward, generální tajemník Global NCAP. Tato organizace přitom na prvním kole spolupracovala s nadací FIA.

Toliko ale pro úvod, nyní již přikročme k výsledkům testované pětice. Tu si přitom probereme od nejlepšího vozu až po ten nejhorší, který nemá daleko k pojízdné rakvi. A místo jeho výroby zřejmě uhádnete předem...

Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.

Stručný přehled výsledků prvního kola crash testů pro Jižní Afriku


Buďme rádi za to, co máme. S auty prodávanými v Africe byste nechtěli bourat - 1 - Global NCAP 27.11.2017 01

Toyota Etios

Buďme rádi za to, co máme. S auty prodávanými v Africe byste nechtěli bourat - 2 - Global NCAP 27.11.2017 02

Japonský hatchback se pyšní čtyřhvězdičkovým ohodnocením v rámci čelního nárazu, který byl stejně jako v případě zbývajících čtyř vozů (a jak je tomu rovněž i v Evropě) prováděn v rychlosti 64 km/h. Po kontaktu s bariérou byla struktura vozu hodnocena kladně, stejně jako samotná výbava zahrnující standardně nejen předpínače bezpečnostních pásů, ale také úchyty Isofix. I proto Etios za ochranu dětí upoutaných do autosedaček doporučovaných Toyotou získal další tři hvězdy. V evropském crash testu by to na bůhvíjaký výsledek nebylo, Etios ale z tohoto klání odchází ještě se vztyčenou hlavou.

Renault Sandero

Buďme rádi za to, co máme. S auty prodávanými v Africe byste nechtěli bourat - 3 - Global NCAP 27.11.2017 03

Rumunský hatchback s francouzským logem je druhým a tím pádem i posledním vozem v testované pětici, který počítá s úchyty Isofix již ve standardu. Sandero přitom dětské pasažéry chrání lépe než Toyota, což vyústilo v zisk čtyř hvězd. Ochrana dospělých však byla hodnocena jen třemi hvězdami, neboť jakkoliv struktura vozu zůstala po čelním nárazu stabilní, vůz nedisponuje předpínači bezpečnostních pásů, a proto je spojen s vyšším ohrožením hrudníku či krčních partií. To už tak uspokojivé není, předpínače pásů jsou v Evropě normou už léta.

Volkswagen Polo Vivo

Buďme rádi za to, co máme. S auty prodávanými v Africe byste nechtěli bourat - 4 - Global NCAP 27.11.2017 04

Polo Vivo je stejně jako výše zmíněná dvojice osazen dvěma čelními airbagy, stran toho byla jeho konstrukce shledána stabilní. Nicméně ani v tomto případě nelze počítat s předpínači bezpečnostních pásů, vzadu pak chybí úchyty Isofix. I přesto ovšem získal Volkswagen relativně ještě obstojné tříhvězdičkové ohodnocení jak v případě dospělé posádky, tak i u té dětské. Vaše ratolesti však v danou chvíli musí užívat autosedačky doporučované automobilkou.

Datsun Go+

Buďme rádi za to, co máme. S auty prodávanými v Africe byste nechtěli bourat - 5 - Global NCAP 27.11.2017 05

S příchodem japonského hatchbacku se přesuneme od akceptovatelných výsledků k takovým, jenž vás možná vyděsí. Datsun Go+ byl totiž ohodnocen v případě dospělých jen jedinou hvězdou, a to pomalu jen za přítomnost airbagu řidiče. Nicméně konstrukce byla shledána nestabilní, neboť při nárazu se posunul sloupek řízení a i přes onen airbag (spolujezdec jej navíc vůbec nemá) došlo k výraznému ohrožení hrudníku. Ochrana dětí je o trochu lepší, a sice dvouhvězdičková.

Chery QQ3

Buďme rádi za to, co máme. S auty prodávanými v Africe byste nechtěli bourat - 6 - Global NCAP 27.11.2017 06

S čínskými vozy má většina lidí spojenou tragickou úroveň bezpečnosti a Chery QQ3 jen potvrzuje, že nejde jen o pověry. Struktura designově „ukradeného”, nikoli licencovaného QQ3 totiž po nárazu selhala v celé řadě oblastí, vpředu nejsou k dispozici žádné airbagy a výrobce ani nedoporučuje žádnou konkrétní autosedačku. To vlastně nepřekvapí, neboť žádnou standardní nešlo ve voze patřičně ukotvit. Pokud tedy v tomto malém hatchbacku havarujete, nejspíše vás jeho oprava či úplné nahrazení nezruinuje - s ohledem na nulové hodnocení ale nejspíše za fakturu již budou muset platit vaši příbuzní...

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.