Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia
14.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Do myslí Čechů se zapsal hlavně díky autorství designu přelomového modelu Škody, proslul ale i dalšími díly. Teď dělá pro Hyundai a věští budoucnost.
Čelní světlomety skutečně nejsou dominantou nového luxusního Hyundai, tedy konceptu Genesis GV80. Za jeho vzhledem stojí nový šéfdesignér značky Luc Donckerwolke, který dříve navrhoval koncernové vozy značek Lamborghini, Audi či Bentley a postaral se také o vizáž první generace Škody Octavia. V případě těchto zavedených automobilek se přitom dle svých slov mohl posunovat vždy jen o krok, u Genesis může hledět mnohem více do budoucnosti.
I proto říká, že se světlomety aut, jak je známe dnes, se u Korejců již příliš nepočítá. Uspořádání po dvou na každé straně a ve velmi malém měřítku po vzoru GV80 má dostat každý nový model značky Genesis. Jako první se v roce 2019 ukáže právě velké SUV, které o rok později doplní v nabídce menší model GV70. Kromě toho se do konce dekády dočkáme ještě velkého kupé, které zamíří mezi luxusní GT.
Vzhled produkčního GV80 bude velmi podobný konceptu, neboť automobilka dle Donckerwolkeho „nehodlá navnadit zákazníky něčím, co posléze nevyrobí. Stejní lidé, kteří navrhli koncept, stojí i za sériovou verzí - jsou to ti samí lidé. Ukazujeme vám tedy to, co skutečně přijde.“ Čtveřici úzkých čelních světel tedy máme očekávat na 100 %, to je ovšem pouze počátek jejich odchodu do důchodu.
„Všechny modely Genesis budou mít časem toto uspořádání, nicméně jak vidíte, redukujeme velikost světel, neboť počítáme s tím, že je automobily časem nebudou potřebovat. Světlomety totiž nejsou oči, vyvíjí se,“ popisuje chystanou změnu belgický designér s tím, že dnes je možné vyrobit světla, která budou svítit lépe než ta konvenční a přitom z vnějšku vůbec nebudou vidět. A naráží na novinky, jako jsou laserová světla. Jejich zdroj může měřit jen pár milimetrů a osvětlit silnici lépe než jakákoli světla s tradiční parabolou.
A není to jediný fakt, ústupu světel do pozadí má pomoci i nástup autonomních vozů, které se místo lidských očí budou spoléhat na senzory, kamery a radary. „Světla jsou ve skutečnosti technologické prvky, které mají i funkci. Tato funkce ale do budoucna zmizí, neboť autonomní vozy světlomety nepotřebují. Jejich roli převezmou senzory, světlům tak zůstane dekorativní funkce. Víceméně tedy jen budou sloužit k zobrazení firemní identity,“ dodává k transformaci celého automobilového segmentu Donckerwolke.
Je ovšem třeba dodat, že šéfdesignér značky Genesis popisuje budoucnost, která se jeví být docela vzdálená. A to ještě za předpokladu, že k rozšíření autonomních vozů dojde již kolem roku 2025, jak mnohé automobilky předvídají. Úplný pohřeb tedy čelní světlomety nejspíše ještě nějaký ten pátek nečeká, svědky jejich dalšího zmenšování ale nepochybně budeme. Právě před designéry pak leží nelehký úkol - jak světla zmenšovat a přitom nevzít autům jejich tradiční výraz. Totiž, auto bez světel vypadá navzdory Donckerwolkovým slovům stejně zvláštně, jako člověk bez očí...
Za designem konceptu Genesis GV80 stojí...
...Luc Donckerwolke, který nově uvedl, že čelní světlomety, jak je známe, se stanou zbytečností a tedy i minulostí
Zdroj: Motoring, Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 4 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Ford po zrušení dvou třetin výroby zastavil i prodej svého elektrického propadáku, důvod odmítá zveřejnit
26.2.2024 - Nový elektrický Renault 5 vypadá sexy a dával by i smysl, ale ne za avizovanou cenu
26.2.2024 - Rusové znovu mohou nakupovat svá oblíbená auta od Hyundai a Kie, akorát bez jejich log
26.2.2024 - My jsme vám to říkali: Japonci se mohou jen smát evropským a americkým automobilkám, jak si vylamují zuby na elektromobilech
26.2.2024 - 50 let starý, i u nás dobře známý sovětský offroad zesměšnil v přímém srovnání moderního amerického soupeře
26.2.2024 (398)
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 13:19 - GeneHawkins
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch