Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čelní světla aut jsou minulostí, říká autor první generace Škody Octavia
14.4.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Do myslí Čechů se zapsal hlavně díky autorství designu přelomového modelu Škody, proslul ale i dalšími díly. Teď dělá pro Hyundai a věští budoucnost.
Čelní světlomety skutečně nejsou dominantou nového luxusního Hyundai, tedy konceptu Genesis GV80. Za jeho vzhledem stojí nový šéfdesignér značky Luc Donckerwolke, který dříve navrhoval koncernové vozy značek Lamborghini, Audi či Bentley a postaral se také o vizáž první generace Škody Octavia. V případě těchto zavedených automobilek se přitom dle svých slov mohl posunovat vždy jen o krok, u Genesis může hledět mnohem více do budoucnosti.
I proto říká, že se světlomety aut, jak je známe dnes, se u Korejců již příliš nepočítá. Uspořádání po dvou na každé straně a ve velmi malém měřítku po vzoru GV80 má dostat každý nový model značky Genesis. Jako první se v roce 2019 ukáže právě velké SUV, které o rok později doplní v nabídce menší model GV70. Kromě toho se do konce dekády dočkáme ještě velkého kupé, které zamíří mezi luxusní GT.
Vzhled produkčního GV80 bude velmi podobný konceptu, neboť automobilka dle Donckerwolkeho „nehodlá navnadit zákazníky něčím, co posléze nevyrobí. Stejní lidé, kteří navrhli koncept, stojí i za sériovou verzí - jsou to ti samí lidé. Ukazujeme vám tedy to, co skutečně přijde.“ Čtveřici úzkých čelních světel tedy máme očekávat na 100 %, to je ovšem pouze počátek jejich odchodu do důchodu.
„Všechny modely Genesis budou mít časem toto uspořádání, nicméně jak vidíte, redukujeme velikost světel, neboť počítáme s tím, že je automobily časem nebudou potřebovat. Světlomety totiž nejsou oči, vyvíjí se,“ popisuje chystanou změnu belgický designér s tím, že dnes je možné vyrobit světla, která budou svítit lépe než ta konvenční a přitom z vnějšku vůbec nebudou vidět. A naráží na novinky, jako jsou laserová světla. Jejich zdroj může měřit jen pár milimetrů a osvětlit silnici lépe než jakákoli světla s tradiční parabolou.
A není to jediný fakt, ústupu světel do pozadí má pomoci i nástup autonomních vozů, které se místo lidských očí budou spoléhat na senzory, kamery a radary. „Světla jsou ve skutečnosti technologické prvky, které mají i funkci. Tato funkce ale do budoucna zmizí, neboť autonomní vozy světlomety nepotřebují. Jejich roli převezmou senzory, světlům tak zůstane dekorativní funkce. Víceméně tedy jen budou sloužit k zobrazení firemní identity,“ dodává k transformaci celého automobilového segmentu Donckerwolke.
Je ovšem třeba dodat, že šéfdesignér značky Genesis popisuje budoucnost, která se jeví být docela vzdálená. A to ještě za předpokladu, že k rozšíření autonomních vozů dojde již kolem roku 2025, jak mnohé automobilky předvídají. Úplný pohřeb tedy čelní světlomety nejspíše ještě nějaký ten pátek nečeká, svědky jejich dalšího zmenšování ale nepochybně budeme. Právě před designéry pak leží nelehký úkol - jak světla zmenšovat a přitom nevzít autům jejich tradiční výraz. Totiž, auto bez světel vypadá navzdory Donckerwolkovým slovům stejně zvláštně, jako člověk bez očí...
Za designem konceptu Genesis GV80 stojí...
...Luc Donckerwolke, který nově uvedl, že čelní světlomety, jak je známe, se stanou zbytečností a tedy i minulostí
Zdroj: Motoring, Car Advice
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024 - Toyota ukázala nové řešení, které má zachránit spalovací motory, vzduch od CO2 dokonce čistí
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva