Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Češi o značky na přání moc nestojí, i tak jich přibývá. Zde jsou nejnovější úlovky
11.8.2018 | Petr Prokopec
Ozdobit si auto personalizovanou značkou vypadá jako lákavá možnost, Čechy ale až tak neohromila. Zčásti kvůli faktickým, zčásti kvůli spíše psychologickým limitům.
Od počátku ledna 2016 můžete ozdobit svůj vůz registrační značkou dle vašeho gusta. Sice musíte respektovat určitá pravidla, mezi něž patří třeba zákaz hanlivých slov, nicméně možnost mnohem širší volby než v případě standardních značek tu je. Stejně jako ve všem je ale třeba také za toto privilegium platit, a to nikoliv zrovna málo. Jedna značka vás vyjde na 5 000 Kč, ze zákona však musíte mít dvě - jednu na přídi, jednu na zádi. Mluvíme tu tedy minimálně o deseti tisíci korunách.
Tím ovšem výdaje končit nemusí, zvláště pokud jste také vášnivými cyklisty a používáte proto držák na kola. V takovém případě musíte značku buď přesunout z vozu na nosič, což se asi málokomu bude chtít, nebo si pořídit ještě třetí kousek. Ten vás ale na druhou stranu již draze nevyjde, stát si za ni účtuje klasických 600 Kč. Od úřadů ji dostanete již po 10 dnech od přijetí žádosti a zaplacení poplatku, zatímco na první dvě je čekací lhůta o pět dnů delší.
Stejnou částku, tedy 600 Kč, stojí i výměna značky, pokud dojde k jejímu poškození, kupříkladu při nehodě. Při ztrátě nebo krádeži máte ovšem větší problém - nahrazení není možné. Pokud tedy budete chtít nadále vyčuhovat z davu, budete muset znovu sáhnout do peněženky pro dalších deset tisíc korun, případně pro 10 600 Kč. Vybrat si navíc musíte i jiné znění, duplikace původních znaků logicky není možná.
Tyto skutečnosti, spolu s obecnou neochotou většiny Čechů na sebe příliš upozorňovat, jsou jistě důvodem, proč zájem o značky na přání nebyl nikdy valný a postupně jen klesá. Zatímco během prvních dvou měsíců po zavedení bylo motoristům přiděleno 1 920 registračních značek, za celý rok 2016 to bylo jen 4 806. Loni jejich počet pokles na 3 723, letos jsme zatím na čísle 1 282. Suma sumárum se tedy jedná o 9 811 značek na přání, další zhruba čtyři stovky jsou rezervované, ve výrobě či připravené k předání.
Jaký bude další vývoj, je aktuálně sporné. Nicméně se dá předpokládat, že ke zvyšování zájmu nedojde. Extra deset tisíc korun na jedno auto je pro většinu motoristů vysoká suma, jakkoliv ale klidně může dojít k jejímu následnému zpeněžení - to pokud se rozhodnete svůj vůz s registrační značkou na přání prodat a budoucí majitel o ni bude mít zájem.
Snáze jsou značky přenositelné mezi jednotlivými vozy stejného majitel. Pod tím si ale nepředstavujte tu možnost, že se ráno postavíte do garáže a rozhodnete se, kterému autu značky nasadíte. Vždy je zapotřebí registrace na úřadě, v případě změny pak deregistrace a opětovné přihlášení. Platit pak budete pouze příslušné poplatky v deseti- či stokorunových částkách, nikoliv však již tisíce jako na počátku.
Lze pak jen dodat, že zpoplatněné registrační značky pro mopedy musí mít pět znaků, pro motocykly sedm a pro automobily osm. Pokud toužíte po nápise, je třeba písmena doplnit alespoň jedním číslem - v opačném případě ale můžete klidně použít jen samotná čísla, nutnost písmene není. Kromě toho jsou pak za všech okolností ze hry písmena G, CH, O, Q a W, která jsou klasifikována jako snadno zaměnitelná.
I když zájem o značky na přání klesá, vozů jimi osazených stále citelně přibývá. Níže najdete záběry značek, které si jejich příznivci na facebookové skupině vyměnili jen od poloviny července. Jsou to skoro dvě stovky kombinací a to jsme vynechali mnohé zjevně reklamní, podobné či jinak nezáživné kombinace. Spousta z těch, které si můžete prohlédnout, je vážně zajímavá - některé graficky, jiné skrytými sděleními, další prostou komičností - PIV 0000 nebo PAN NIKD0 nutí k pousmání...
Toto jsou některé z registračních značek na přání, jimiž motoristé ozdobili svá vozidla v poslední době. Mnozí jsou opravdu velmi kreativní
Zdroje: Novinky, RZNP@Facebook
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB