Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
České prodeje aut v září byly katastrofou. Jedna značka ale na zkáze vydělala
4.10.2018 | Petr Prokopec
Nejhorším výsledkem od srpna 2014 jsou čísla reflektující prodeje nových aut v České republice letos v září. Očekávaný stav ale není špatný pro všechny, Škoda výrazně zvýšila svůj tržní podíl.
Pokud nás historie něčemu naučila, pak tomu, že po oslnivém vítězství často přichází drtivá porážka. Ostatně i proto žádná z velkých světových říší netrvá dodnes. Platí to také v automobilovém světě a zvláště pak, když řeč přijde na prodeje nových aut na českém trhu. V srpnu jsme se dočkali historického rekordu, kdy registrováno bylo 27 830 vozů. Tento působivý výsledek ovšem nevznikl zcela přirozeně.
Stála za ním nutná nová homologace všech aut v prodeji dle procedury WLTP od 1. září, což vedlo k předzásobení dealerů i registraci nových aut na leasingové společnosti či samotné automobilky. Navíc to byla poslední šance, jak dosáhnout na některé dnes nedostupné vozy, které sítem nové evropské homologace neprošly. Takže i část kupujících si přišla pro modely, jež by si jinak pořídila později.
Subaru WRX STI v Evropě víceméně skončilo, aktuálně se již jen doprodávají poslední skladové kusy. A kdy přijde nástupce, či zda vůbec, nikdo neví
Po takové párty nutně musela přijít pořádná kocovina a přesně tu představují výsledky za září. Tedy alespoň z pohledu většiny automobilek. Z naprostého vrcholu jsme rázem takřka u dna, neboť během devátého letošního měsíce bylo prodáno jen 14 532 nových aut. Máme tu tedy takřka třicetiprocentní propad oproti stejnému období loňského roku a vůbec nejhorší měsíční výsledek od srpna 2014.
Za poklesem ale nestojí jen výše zmíněný srpnový rekord, nýbrž i skutečnost, že řádně prořídla nabídka spousty značek, zejména pak těch obilek spadajících pod koncern VW. Jen na výsledku Škody to aktuálně není vůbec znát. I zde sice máme pokles o 12,39 %, nicméně registrace ve výši 5 969 vozů představují tržní podíl 41,07 % - tedy nejvyšší, na jaký Škoda v posledních letech dosáhla.
Zatímco tedy srpnové párty se český výrobce víceméně nezúčastnil, neboť si ve srovnání s konkurencí polepšil jen minimálně, v září může jako prakticky jediný slavit. A to přesto, že jeho nabídka je vůči minulosti opravdu výrazně omezená a rozšiřovat se začíná až teď a navíc pomalu. Novou homologaci řada okrajových verzí navíc letos již nezíská.
Škoda dosáhla v září dominantního tržního podílu, zejména díky dieselové Octavii
Mohlo by se zdát, že značky mimo koncern VW daný problém nemají, realita je o trochu jiná. Mimo hru jsou momentálně prakticky všude hlavně hybridní vozy, neboť nová metodika zvedá jejich produkci CO2 nad 50 gramů na kilometr. To je však v řadě zemí problém, neboť tak hrozí ztráta vládních dotací. Automobilky na nich proto musí zapracovat daleko více.
To jsme ale poněkud odbočili, dále se proto již budeme držet spíše jen suchých čísel. Ta nejsou zrovna příznivá pro Volkswagen, neboť dosavadní dvojka v žebříčku má za září na kontě jen 670 prodaných vozů. Automobilka je tak rázem až pátá, přičemž překonána byla nejen Hyundai, ale i Fordem či Toyotou, která pomalu jako jediná s hybridy nemá problém.
Působivé je rovněž ono druhé místo Fordu, na této příčce jsme ho neviděli již hezky dlouho. Dá se předpokládat, že k tomuto úspěchu napomohlo výrazné zeštíhlení nabídky pohonných jednotek, ke kterému výrobce v posledních letech přikračoval. V září díky tomu mohl nabízet prakticky nezměněnou skladbu vozů, což mu vyneslo 1 158 registrací.
Ford se dočkal návratu na stříbrnou příčku, mimo jiné i díky SUV Kuga
Na konkrétní výsledky jednotlivých značek se můžete zadívat v níže přiložených tabulkách, my jen upozorníme na zajímavou situaci v prémiovém segmentu. Zatímco Mercedes na tom byl v září stále dobře a zvládl překonat i Opel, Audi, které pomalu nemá co prodávat, málem vypadlo z nejlepší dvacítky - prodalo totiž jen 88 aut.
Znovu se navíc ukázalo, že diesely dominují už jen u prestižních značek. V případě mainstreamu je na vítězné vlně benzin, připadá na něj 68,1 % veškerých zářijových registrací. Diesely si pak připisují 30,15 %, a to vlastně jen díky Škodě Octavia. S motorem TDI se jí prodalo 1 304 kusů, tedy skoro desetina celkových zářijových registrací naftových aut.
Tím se dostáváme k jednotlivým modelům, kde je i nadále lídrem Octavia. Celkově jí bylo prodáno 2 098 kusů, tedy jen o cca dvě stě méně než loni, kdy portfolio bylo o poznání širší. Druhá Fabia pak má na kontě „pouze“ 1 398 registrací, zatímco třetí Rapid si odvezlo 1 076 lidí. Žádný další model ale již tisícikusovou bariéru nepřekročil.
VW Tiguan doplatil na nové homologace měrou nemalou, v září se jej neprodalo ani sto kusů
Zajímavý je i pohled na prodeje SUV, a to nikoliv z důvodu, že Karoq se vrátil na první příčku. Znovu místo toho chceme poukázat hlavně na pád Volkswagenu, jehož Tiguan se neprodal ani ve sto kusech. Pokles postihl i Dacii Duster, která v předchozích měsících často bojovala o zlato. Nyní je však i za Fordem Kuga, o druhém Hyundai Tucson překonávajícím také Kodiaq ani nemluvě.
Tím dnes končíme, finální zmínku věnujeme už jen sportovnímu segmentu. Ten byl skutečně zasažen měrou nemalou, celkově prodaných 81 aut představuje 40procentní pokles vůči loňskému roku. U dlouhodobých lídrů této třídy to ale patrné vůbec není, Ford Mustang oslovil 21 zájemců a BMW řady 2 a 4 v obou případech po třinácti. Všichni ostatní ale dosáhli maximálně na čtyři registrace.
Celkové registrace aut v ČR, 2004 - 2018
Celkové registrace aut v ČR, září a leden až září 2018
Celkové registrace dle jednotlivých tříd, září 2018
Registrace mini vozů, září 2018
Registrace malých vozů, září 2018
Registrace v nižší střední třídě, září 2018
Registrace ve střední třídě, září 2018
Registrace ve vyšší střední třídě, září 2018
Registrace luxusních vozů, září 2018
Registrace sportovních vozů, září 2018
Registrace terénních vozů, září 2018
Registrace MPV, září 2018
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 7 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 10 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 11 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva