Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čína zakázala výrobu 553 aut kvůli vysoké spotřebě. Je mezi nimi i Škoda Superb
29.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Čína je největším producentem emisí CO2 na světě. Tuto nelichotivou pozici chce zvrátit i díky zákazu výroby aut, jejichž spotřebu považuje za vysokou.
Čína je sice největším trhem světa, již před deseti lety ale vystřídala Spojené státy také na pozici největšího producenta emisí CO2. Kupříkladu jen v roce 2015 zde bylo do ovzduší vypuštěno 10,4 miliard tun oxidu uhličitého, což představuje 29 procent celkové světové produkce CO2. Ve srovnání s tím Amerika vyprodukovala „pouze“ 5,4 miliard tun. Dáno je to na jedné straně daleko větším počtem obyvatel, v Číně žije 1,37 miliardy lidí, nicméně podstatnější jde zde závislost země na uhlí - jeho spalováním se vyrábí dvě třetiny veškeré elektrické energie.
Čína si dala závazek emise výraznou měrou snížit, nicméně přechod na obnovitelné zdroje nemůže být dle expertů uspěchaný. Pokud by totiž došlo třeba na hromadné uzavírání dolů, bylo by bez práce rázem několik milionů lidí, což by by bylo příliš bolestivé. Proto si Čína našla tradičního obětního beránka - automobilový průmysl. Tento segment doznal v posledních letech výrazného rozvoje, a protože spotřeba paliva a emise CO2 jsou ve výsledku jedno a to samé, začala Čína brojit proti autům se spalovacími motory.
Země se aktuálně snaží přepřáhnout na elektromobilitu, čímž sice možná dojde ke snížení přímo vypouštěných emisí CO2, nicméně jak bylo řečeno, elektřina je v zemi produkována hlavně spalováním uhlí. To je vůči ovzduší a životnímu prostředí nejméně šetrná forma, hromadný přechod na elektromobily tak nejspíše nikoho nedonutí sundat respirátor. A proto se vláda rozhodla ukázat, že to s přechodem k elektromobilitě myslí vážně a učinila razantní krok ve vskutku čínském stylu.
Od 1. ledna 2018 bude prostě a jednoduše zakázána výroba hned 553 modelů osobních azt, jejichž spotřeba překračuje vládou nastavené limity. Mezi ně patří i řada evropských, amerických či japonských modelů, jež jsou vyráběny ve spolupráci s tamními značkami. Namátkou můžeme zmínit třeba Škodu Superb 1,8 TSI ve dvou variantách, stran toho je však zákaz spojen také s automobilkami Volkswagen, Audi, Chevrolet, Buick, Cadillac, BMW, Toyota nebo Mercedes-Benz. Ty však tvoří jen menšinu z celkového koláče.
Jakkoliv se ovšem 553 modelů může zdát být velkým číslem, ve skutečnosti jde spíše o populistický krok, který vysaje kapku z moře. Za model jsou tu totiž počítána konkrétní provedení jednotlivých aut a i když 553 není ani v tomto kontextu málo, je to jen malá část všech vozů, které jsou nyní v Číně k mání. Například Shanghai Volkswagen vyrábí 570 modelů, který vyrábí i onen Superb, nabízí stejnou optikou celkem 570 modelů. A automobilek je v Číně tolik...
Motor 1,8 TSI pak pohání také Volkswagen Tiguan, který je taktéž mezi zakázanými vozy, tentokráte dokonce rovnou v osmi variantách. Jak je tedy patrné, ve výsledku onen zákaz produkce opravdu není tak drastický. Ale i kdyby byla, vliv na produkci CO2 bude stejně minimální - lidé si místo Superbu 1,8 TSI koupí Superb 1,4 TSI a stane se co? Skoro nic. Čína ovšem naznačuje, že tyto kroky se mohou opakovat, takže je otázkou, jestli příště na podobnou černou listinu nepřibude dalších 5 000 modelů. To už by bolelo víc a v Číně je možné absolutně cokoli...
Škoda v Číně prodává od přeloňska Superb v jeho třetí generaci
Seznam zakázaných vozů vypadá na první pohled hrozivě, jde však o 553 verzí rozličných modelů aut, nikoli přímo typů
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 4 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Trojice zlodějů se pokusila vzít majiteli luxusní Bentley přímo na parkovišti. Ten se nedal, bojoval a zvítězil
21.3.2024 - VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 15:44 - petr_riha
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 14:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1