Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čína zakázala výrobu 553 aut kvůli vysoké spotřebě. Je mezi nimi i Škoda Superb
29.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Čína je největším producentem emisí CO2 na světě. Tuto nelichotivou pozici chce zvrátit i díky zákazu výroby aut, jejichž spotřebu považuje za vysokou.
Čína je sice největším trhem světa, již před deseti lety ale vystřídala Spojené státy také na pozici největšího producenta emisí CO2. Kupříkladu jen v roce 2015 zde bylo do ovzduší vypuštěno 10,4 miliard tun oxidu uhličitého, což představuje 29 procent celkové světové produkce CO2. Ve srovnání s tím Amerika vyprodukovala „pouze“ 5,4 miliard tun. Dáno je to na jedné straně daleko větším počtem obyvatel, v Číně žije 1,37 miliardy lidí, nicméně podstatnější jde zde závislost země na uhlí - jeho spalováním se vyrábí dvě třetiny veškeré elektrické energie.
Čína si dala závazek emise výraznou měrou snížit, nicméně přechod na obnovitelné zdroje nemůže být dle expertů uspěchaný. Pokud by totiž došlo třeba na hromadné uzavírání dolů, bylo by bez práce rázem několik milionů lidí, což by by bylo příliš bolestivé. Proto si Čína našla tradičního obětního beránka - automobilový průmysl. Tento segment doznal v posledních letech výrazného rozvoje, a protože spotřeba paliva a emise CO2 jsou ve výsledku jedno a to samé, začala Čína brojit proti autům se spalovacími motory.
Země se aktuálně snaží přepřáhnout na elektromobilitu, čímž sice možná dojde ke snížení přímo vypouštěných emisí CO2, nicméně jak bylo řečeno, elektřina je v zemi produkována hlavně spalováním uhlí. To je vůči ovzduší a životnímu prostředí nejméně šetrná forma, hromadný přechod na elektromobily tak nejspíše nikoho nedonutí sundat respirátor. A proto se vláda rozhodla ukázat, že to s přechodem k elektromobilitě myslí vážně a učinila razantní krok ve vskutku čínském stylu.
Od 1. ledna 2018 bude prostě a jednoduše zakázána výroba hned 553 modelů osobních azt, jejichž spotřeba překračuje vládou nastavené limity. Mezi ně patří i řada evropských, amerických či japonských modelů, jež jsou vyráběny ve spolupráci s tamními značkami. Namátkou můžeme zmínit třeba Škodu Superb 1,8 TSI ve dvou variantách, stran toho je však zákaz spojen také s automobilkami Volkswagen, Audi, Chevrolet, Buick, Cadillac, BMW, Toyota nebo Mercedes-Benz. Ty však tvoří jen menšinu z celkového koláče.
Jakkoliv se ovšem 553 modelů může zdát být velkým číslem, ve skutečnosti jde spíše o populistický krok, který vysaje kapku z moře. Za model jsou tu totiž počítána konkrétní provedení jednotlivých aut a i když 553 není ani v tomto kontextu málo, je to jen malá část všech vozů, které jsou nyní v Číně k mání. Například Shanghai Volkswagen vyrábí 570 modelů, který vyrábí i onen Superb, nabízí stejnou optikou celkem 570 modelů. A automobilek je v Číně tolik...
Motor 1,8 TSI pak pohání také Volkswagen Tiguan, který je taktéž mezi zakázanými vozy, tentokráte dokonce rovnou v osmi variantách. Jak je tedy patrné, ve výsledku onen zákaz produkce opravdu není tak drastický. Ale i kdyby byla, vliv na produkci CO2 bude stejně minimální - lidé si místo Superbu 1,8 TSI koupí Superb 1,4 TSI a stane se co? Skoro nic. Čína ovšem naznačuje, že tyto kroky se mohou opakovat, takže je otázkou, jestli příště na podobnou černou listinu nepřibude dalších 5 000 modelů. To už by bolelo víc a v Číně je možné absolutně cokoli...
Škoda v Číně prodává od přeloňska Superb v jeho třetí generaci
Seznam zakázaných vozů vypadá na první pohled hrozivě, jde však o 553 verzí rozličných modelů aut, nikoli přímo typů
Zdroj: Bloomberg
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024 - Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 06:36 - Stepan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch