Číňané si po kusech rozebírají Mercedes, za 70 miliard kupují další část firmy

Jak vám zní spojení „německá automobilka vlastněná Číňany”? V případě Mercedesu si na něj bude nutné zvykat, neboť brzy budou ve firmě vlastnit více než pěti akcií. Firma to vítá, co ji také zbývá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Číňané si po kusech rozebírají Mercedes, za 70 miliard kupují další část firmy

26.11.2019 | Petr Prokopec

Číňané si po kusech rozebírají Mercedes, za 70 miliard kupují další část firmy

/

Foto: Mercedes-Benz

Jak vám zní spojení „německá automobilka vlastněná Číňany”? V případě Mercedesu si na něj bude nutné zvykat, neboť brzy budou ve firmě vlastnit více než pěti akcií. Firma to vítá, co ji také zbývá.


Mercedes máme zafixovaný jako německou automobilku, a dá se předpokládat, že tak tomu bude i nadále. Vlastnická struktura třícípé hvězdy však prochází v poslední době velkými změnami, které neberou konce. Firma totiž nemá žádného dominantního akcionáře z řad rodin zakladatelů, jako třeba BMW, Volkswagen nebo FCA, téměř celá je volně obchodována na burze. A právě touto cestou se po ní začali sápat čínští investoři.

Vše odstartoval čínský miliardář Li Shufu, majitel automobilky Geely, který se na počátku loňského roku stal největším akcionářem firmy. Skrze různé společnosti a banky totiž dokázal na trhu skoupit 9,7procentní podíl, přičemž vše navíc dokázal udržet pod pokličkou do té doby, než to firma v souladu se zákony musela zveřejnit.

Desetina koncernu Daimler tedy nyní patří majiteli automobilky Geely (skutečně přímo jemu, ne firmě), která ovládá i Volvo, Proton, Lotus nebo Smart. Tento krok ovšem s velkou radostí neuvítala další čínská značka BAIC, která je už po mnoho let partnerem třícípé hvězdy na největším trhu světa. Vzájemná spolupráce však náhle byla v ohrožení, neboť každému bylo jasné, že Li Shufu se pokusí věci usměrnit tak, aby z toho těžila hlavně jeho společnost. Souvislost to zřejmě bude mít už s tím, že právě jeho Geely převzalo Smart, který nyní přepřahá na elektřinu a výrobu v Číně.

BAIC se ovšem nyní rozhodlo vrátit úder a oznámilo, že hodlá svůj podíl v německé automobilce navýšit. Číňané se v létě letošního roku dostali k 5 procentům akcií, s čímž jim pomohla banka HSBC. Daimler pak minulý pátek oznámil, že HSBC je nově majitelem 5,23 procent akcií a hlasovacích práv třícípé hvězdy. Banky tak vysoké podíly ve firmách pro sebe obvykle nekupují, a tak není těžké dát si dvě a dvě dohromady - státem kontrolovaný BAIC opět využívá služeb bankovní skupiny, aby se svým podílem ve firmě vyšvihl před privátní Geely. Koupě 5,23 % akcií Daimleru při jejich aktuální ceně znamená investici okolo 70 miliard Kč.

Číňané takto budou ovládat už pětinu firmy a budou její jasně největší hybnou silou. Daimler k tomu oficiálně řekl jen tolik, že podobné investory vítá s otevřenou náručí, však co mu také zbývá - společnost má jen najatý management, který se zodpovídá akcionářům prostřednictvím valné hromady. A žádný strategicky uvažující manažer nepůjde proti někomu, kdo jej může odvolat, ať už se mu čínská investice líbí, nebo ne.


Číňané si po kusech rozebírají Mercedes, za 70 miliard kupují další část firmy - 1 - Mercedes-Benz A-Class L Sedan CN verze nova sada 01Číňané si po kusech rozebírají Mercedes, za 70 miliard kupují další část firmy - 2 - Mercedes-Benz A-Class L Sedan CN verze nova sada 02Číňané si po kusech rozebírají Mercedes, za 70 miliard kupují další část firmy - 3 - Mercedes-Benz A-Class L Sedan CN verze nova sada 03Číňané si po kusech rozebírají Mercedes, za 70 miliard kupují další část firmy - 4 - Mercedes-Benz A-Class L Sedan CN verze nova sada 04Číňané si po kusech rozebírají Mercedes, za 70 miliard kupují další část firmy - 5 - Mercedes-Benz A-Class L Sedan CN verze nova sada 05
Mercedes ve spolupráci s BAIC vyrábí třeba prodloužený sedan třídy A. Záměrem obou stran je rozšíření kooperace, i proto se možná Číňané nakonec stanou faktickými vládci třícípé hvězdy

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.