Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Čínský sen o ovládnutí světa aut se rozplývá, domácí prodeje jdou ke dnu
12.8.2019 | Petr Prokopec
V posledních letech skupovaly jednu významnou automobilku za druhou a zdálo se, že peněz mají na rozdávání. Možná měly, bez opory v čínském trhu ale nemají šanci dál expandovat.
Automobilka Geely může být považována za jednu z nejvlivnějších na světě, jakkoliv na nejvýznamnějších trzích Evropy, Ameriky či v Japonsku na její vlastní produkty zatím nenarazíte. Nicméně v průběhu posledních let začlenila pod svá ochranná křídla řadu významných značek a dnes ji patří Volvo, Lotus, Proton nebo Smart. Kromě toho je skrze svého majitele největším akcionářem německého Daimleru, výrobce Mercedesů a stoprocentně tedy jde o společnost, která dokáže zahýbat děním. Jenže na všechno tohle si musela někde vydělat a prodejem Lotusů to nebylo.
Zlatonosnou slepicí se pro automobilku pochopitelně stal domácí trh, na kterém po dvě dekády konstantně rostla a loni na něm prodala 1,4 milionu aut. To je, pro srovnání, skoro totéž co prodá mocný Volkswagen v Evropě a je třeba dodat, že stejně jako VW ani Geely neprodává auta jen pod vlastní značkou. Za loňský rok tak automobilka vykázala zisk skoro 44 miliard Kč a jakkoli existují i ziskovější výrobci, na značku založenou v roce 1996 je to obdivuhodný výsledek.
Jenže čínský trh s auty se nyní propadá. Prodeje nových vozů jdou dolů už takřka rok v kuse a daleko více jsou přitom poklesem poptávky zasaženy domácí značky. Bývalý výrobce ledniček (odtud nakonec slovo Geely) je coby největší čínská automobilka odlivem zákazníků zasažen opravdu výrazně - prodeje značky klesají již čtvrtý měsíc v řadě o více než dvacet procent a jen od dubna do července prodala firma o 120 tisíc aut méně než ve stejném období loňského roku. A situaci nemění nic, slevy, další pobídky, ani nové modely.
Co je snad ještě horší, dle analytiků mohou tyto firmy zapomenout na světlejší zítřky. Čínský trh se hned tak nesrovná a tamní značky ubíjí přílišná specializace na domácí klientelu. Zatímco VW může litovat ztrát v USA a zahojit se třeba v Jižní Americe, čínské automobilky mají obvykle jen Čínu, na jiné trhy teprve začínají pronikat. Limitující je tak rázem i jejich portfolio, které se obvykle soustředí na nejmasovější klientelu kupující hlavně levné kompaktní a subkompaktní sedany. Zrovna tato část zákazníků přestává auta kupovat nejvíce a automobilkám zbývá spousta draze nevyužitých výrobních kapacit.
A je tu ještě jeden problém, který zná znovu Geely velmi dobře - tlak čínské vlády na rozvoj elektromobility. Čínské automobilky počítaly s tím, že toto zkrátka klapne a přišly na trh s řadou nových modelů, například Geely vytáhlo novou značku Geometry. Jenže rozvoj elektromobility je pořád rozmar, který v těžkých dobách nebudou podporovat ani zákazníci, ani vláda. Ta dosud elektrická auta štědře dotovala, k 25. červenci ale snížila výši podpory o více než 50 procent. A zároveň naznačila, že do konce roku státní i lokální pobídky nejspíše skončí úplně.
Čínským firmám tak zůstávají v rukou nevyužitelné výrobní kapacity, obtížně prodejné levné modely a nové elektromobily, které se brzy mohou stát neprodejnými zcela. Geely je na tom tak ještě docela dobře, například konkurenční Jianghuai Automobile (JAC), který na elektromobily vsadil více, hlásí už nyní 66procentní propad jejich odbytu. A má být jen hůř.
Vše tedy nasvědčuje tomu, že čínský sen o ovládnutí automobilového světa se rozplývá. Dosud sebevědomé firmy lovící zavedené zahraniční značky budou mít nyní plné ruce práce s tím udržet se nad vodou na klíčovém domácím trhu, který míří ke dnu a nikde není psáno, že další pokles nebude následovat. Na svých zahraničních akvizicích se pak Geely moc nezahojí - Lotus bude chvíli peníze jen polykat, Proton je okrajovou záležitostí, Mercedes je ve ztrátě a Volvo je sice ziskové, ale v době, kdy automobilky čekají horší časy i v Evropě a USA, nelze zázraky čekat ani zde. Tohle bude ještě zajímavé.
Geely Preface byl sebevědomý koncept snažící se ukázat, že Číňané si teď něco jako Volvo zvládnou postavit i sami. Předpokládáme, že zůstane jen u něj - v současných problémech nebudou mít Číňané na posun podobného auta do sériové výroby ani pomyšlení
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 2 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 3 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 5 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva