Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Clarkson otestoval Bugatti Chiron. Zákony fyziky nevyzývá, trhá je na cucky, říká
17.7.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nejsilnější, nejrychlejší a nejdražší auto světa se konečně dostalo do rukou Jeremymu Clarksonovi. Byl nadšen, ale našel i jeho stinné stránky.
Před několika jsme vám nabídli první upoutávku na druhou sezónu The Grand Tour, která během půl minuty ukazuje, na co se můžeme těšit. Na několika záběrech se přitom mihne i šedé Bugatti Chiron, které se v souvislosti s novou show Jeremyho Clarksona, Richarda Hammonda a Jamese Maye objevil již v únoru. Tehdy Michelin vydal video, na kterém kromě samotného Bugatti odhalil i zákulisí vývoje a výroby speciálních pneumatik pro tento vůz.
Chiron tedy není pro Clarksona až takovou novinkou, nicméně teprve nyní pustil do světa recenzi modro-černého exempláře, kterým disponuje britské zastoupení Bugatti. Clarksonův test přichází 12 let poté, co se Jezza projel s předchozím Bugatti Veyron a vzpomínky na tento model očividně nevybledly, neboť právě s nimi Jeremy svůj nový test začíná. Zmiňuje přitom hlavně stabilitu, jaké vůz dosahoval při rychlostech nad 380 km/h. Přitom dostat silniční auto až k takové rychlosti rozhodně nebylo snadné, proto Veyron považuje za technologický milník.
„Vítr o rychlosti 380 km/h by smetl každou budovu v New Yorku. Zlikvidoval by a zničil naprosto vše, co by mu stálo v cestě. A přesto se Veyron musí vypořádat s takovou rychlostí, zatímco je řízen někým, kdo zvládne tak maximálně zacouvat za roh, a tam si přečíst, že měl dát přednost v jízdě,“ popisuje vůz Clarkson. Zmiňoval tehdy také, že nástupce nejspíše nikdy nevznikne, z politických důvodů i kvůli technologické náročnosti.
V tom se očividně mýlil, a to i přesto, že Volkswagen v mezičase musel čelit kauze Dieselgate. Teď už je nástupce Bugatti Veyron v prodeji a my již delší dobu víme, že se jmenuje Chiron a je schopen jet rychlostí až 420 km/h. „Znamená to tedy, že každou sekundu urazí vzdálenost 115 metrů. Znáte vrtulník Apache? Tohle auto je rychlejší,“ začíná pět ódy na nový model Bugatti Clarkson.
Jezza prozradil, že Chiron neřídil jen pár kol na okruhu, ale absolvoval s ním cestu ze St. Tropez na hranice Švýcarska a pak až do italského Turína. „V jedné chvíli mne na francouzské dálnici obklopila hromada mladých lidí v jejich Audi R8 či Astonech DB11 s brýlemi Oakley na očích, kteří mířili na svou novou rallye po zámcích a závodních okruzích. Doufali přitom, že šlápnu na plyn, takže jsem to udělal.“
Následovala akcelerace, která je podle Clarksona jako z jiného světa. Ani McLaren P1 se jí nepřiblíží. Je to asi stejné, jako kdybyste porovnávali moji schopnost hrát na bicí se slavným bubeníkem Ginger Bakerem. „Po odjeté půlmíli, kterou jsem zvládl za pár sekund, jsem tak doslova cítil, jak se jejich přirození zcvrkávají kvůli zostuzení,“ dodává Clarkson k onomu poměřování sil na dálnici lemující Azurové pobřeží.
Chiron podle něj neohromí jen v přímém směru, ale také v zatáčkách. Vlastně pouze v nich, neboť s každou rovinkou udělá během chvíle krátký proces, takže si vlastně ani nevšimnete, že jste jí absolvovali. Bugatti zkrátka od každého apexu vystřeluje s razancí dělové koule, bez zaváhání, bez protočení kol, jen kupředu. „Jeho akcelerace je natolik živá, že cítíte, jak vám stéká obličej z hlavy. Je to rychlost, která bolí.“
Chiron má přitom tlačítko, o němž by se nikdy neměla dozvědět policie. Po jeho stisknutí vám totiž digitální ovládání klimatizace ukáže vaší průměrnou rychlost. Ta Clarksonova se měla pohybovat dalece za 190 km/h, a to dokonce na jedné technické silnici (která ovšem byla pro dané potřeby uzavřena). Ovládání vozu přitom není nikterak náročné, není tu žádný jekot výfuku či kvílení pneumatik. Proto by jej zvládl řídit naprosto každý. Tedy s výjimkou Richarda Hammonda, který by jej prý poslal dolů ze svahu.
Pokud by tedy podle Clarksona Rolls-Royce někdy vyrobil supersport s motorem uprostřed, byl by jím právě Chiron. To ovšem není míněno jen jako pozitivum, ale i jako jisté negativum. Není tu totiž ono důvěrné propojení mezi řidičem a vozem. „Není to typický vůz pro petrolheady. Pocitově se zdá být těžkým, protože je. A nevypadá ani jako tradiční supersport s motorem uprostřed. Vypadá důležitě a jako vůz nějakého státníka. Z některých úhlů - obzvláště pak zezadu - se zdá být ošklivým.“
„A potom je tu ona maska chladiče ve tvaru podkovy na přídi. Je tu, protože dle tradice značky tu být má. A nemůžete si pomoct a neobdivovat ji, neboť u tohoto vozu byl každý aerodynamický detail prozkoumán, zahozen do koše a poté vyvinut znovu. Podívejte se na vozy F1, když ztratí část předního křídla - okamžitě to napálí do bariéry. A tyto věci jen stěží dosáhnou 320 km/h. Bugatti je rychlejší, což znamená, že ona podkova byla pro techniky noční můrou. Ale oni se s ní vypořádali.“
„O tom ale tohle auto je. Není o řidičské potěše. Není o estetice. Je to o tom, kterak se člověk rozhlédne po přírodě, vyhrne si rukávy a řekne: „Tak jdeme na to?“ Tohle auto nevyzývá zákony fyziky. Ono je trhá na cucky. Je to zázrak techniky, protože stejně jako další technické zázraky vyzývá na souboj i Boha. Zároveň dráždí i Greenpeace a všechny další organizace, která nám říkají, abychom zahodili naše hračky a žili zodpovědně. Za to je třeba ho milovat a aplaudovat Volkswagenu, že říká: „Ještě ne, sluníčkáři!“
Jezza si vyzkoušel nové Bugatti Chiron v provedení s registrační značkou BUG1, které se ukázalo i letos v Goodwoodu. Byl nadšen, přesto říká, že jakkoli je nový hypersport z Molsheimu pekelně rychlý, petrolheady nedokáže vtáhnout do děje jako konkurence
Zdroj: The Sunday Times Driving
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva