Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co se děje s olejovými filtry, když doslouží v autě? Házet je do koše není moudré
11.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nic zvláštního? To byste se divili. Za jediný rok se jich použije půl miliardy, což představuje 75 tisíc tun oceli a 34 milionů litrů zbytkového oleje.
Olejový filtr spalovacího motoru auta je věc, kterou většina z nás nejspíše dobře zná. Pokud patříte mezi dříve narozené, pak nejspíše vzpomínáte i na jeho výměnu, která je ovšem dnes svěřována spíše servisu. Nejde přitom o nikterak náročnou činnost - stačí vůz zvednout, nalézt správný šroub, vypustit olej, vymontovat filtr, místo něj dát nový, vrátit na své místo výpustný šroub a olej zase dolít. Toť vše, i průměrný mechanik má vše hotové za pár desítek minut.
Mohlo by se zdát, že tady „život” olejového filtru končí, opak je ale pravdou. Až touto jednoduchou operací začíná mnohem delší a náročnější cesta olejového filtru za recyklací. Skvěle ji přitom vykreslila společnosti Lucas Lane z americké Pensylvánie, která se danou činností zabývá. A je to docela fascinující proces, uvážíme-li, že to je něco, o co se prakticky nikdo nezajímá.
S ohledem na potenciální nebezpečnost odpadu jsou filtry nejprve schraňovány v barelech, který firma Lucas Lane následně vyzvedne u smluvních servisů a sveze na jedno místo. V daném skladišti filtry nějaký čas odpočívají, aby mohl alespoň částečně odkapat v nich pozůstalý olej. Dle dostupný dat z roku totiž v půl miliardě filtrů zůstává 34 milionů litrů oleje, na filtry samotné přitom připadá 75 tisíc tun oceli.
Tyto dvě složky by při prostém vyhození zůstávaly zcela nevyužity, nicméně onou recyklací může být ocel znovu roztavena a využita třeba k opětovné výrobě filtrů, zatímco použitý olej je významnou složkou v asfaltu. Je ovšem zapotřebí, aby ocel i olej byly od sebe řádně odděleny. Proto jsou filtru postupně lisovány do krychlí, přičemž olej z nich vytéká za pomoci lisování. I tak však není „vymačkán“ úplně, proto přichází ke slovu zahřívací proces.
Slisované filtry jsou přitom vyhřívány ve dvou komorách, aby kromě finální separace oceli a oleje nedošlo vlivem spalovacího procesu ke znečištění životního prostředí. Proto je ve druhé komoře teplota mnohem vyšší, aby byl eliminován veškerý kouř a ven unikalo pouze teplo. Zajímavostí přitom je, že olej získaný z filtrů v této fázi recyklačního procesu je použit jako palivo pro další várku zahřívání.
Pokud tedy patříte mezi nadšence, kteří si ještě olejový filtr a olej mění sami, ovšem odpad vyhazujete bezmyšlenkovitě do běžného kontejneru, možná byste své jednání měli přehodnotit. Nikoliv samozřejmě onu svépomoc, ale spíše ten krok, který nevede k jeho recyklaci. Zrovna v tomto případě by každý z nás měl být tak trochu eko-aktivista. Správný postup nic nestojí a přitom lecčemu pomůže...
Recyklace olejových filtrů je velmi náročná, ovšem chvályhodná práce
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
před 2 hodinami - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před 3 hodinami - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 5 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 6 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva