Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Co se děje s olejovými filtry, když doslouží v autě? Házet je do koše není moudré
11.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nic zvláštního? To byste se divili. Za jediný rok se jich použije půl miliardy, což představuje 75 tisíc tun oceli a 34 milionů litrů zbytkového oleje.
Olejový filtr spalovacího motoru auta je věc, kterou většina z nás nejspíše dobře zná. Pokud patříte mezi dříve narozené, pak nejspíše vzpomínáte i na jeho výměnu, která je ovšem dnes svěřována spíše servisu. Nejde přitom o nikterak náročnou činnost - stačí vůz zvednout, nalézt správný šroub, vypustit olej, vymontovat filtr, místo něj dát nový, vrátit na své místo výpustný šroub a olej zase dolít. Toť vše, i průměrný mechanik má vše hotové za pár desítek minut.
Mohlo by se zdát, že tady „život” olejového filtru končí, opak je ale pravdou. Až touto jednoduchou operací začíná mnohem delší a náročnější cesta olejového filtru za recyklací. Skvěle ji přitom vykreslila společnosti Lucas Lane z americké Pensylvánie, která se danou činností zabývá. A je to docela fascinující proces, uvážíme-li, že to je něco, o co se prakticky nikdo nezajímá.
S ohledem na potenciální nebezpečnost odpadu jsou filtry nejprve schraňovány v barelech, který firma Lucas Lane následně vyzvedne u smluvních servisů a sveze na jedno místo. V daném skladišti filtry nějaký čas odpočívají, aby mohl alespoň částečně odkapat v nich pozůstalý olej. Dle dostupný dat z roku totiž v půl miliardě filtrů zůstává 34 milionů litrů oleje, na filtry samotné přitom připadá 75 tisíc tun oceli.
Tyto dvě složky by při prostém vyhození zůstávaly zcela nevyužity, nicméně onou recyklací může být ocel znovu roztavena a využita třeba k opětovné výrobě filtrů, zatímco použitý olej je významnou složkou v asfaltu. Je ovšem zapotřebí, aby ocel i olej byly od sebe řádně odděleny. Proto jsou filtru postupně lisovány do krychlí, přičemž olej z nich vytéká za pomoci lisování. I tak však není „vymačkán“ úplně, proto přichází ke slovu zahřívací proces.
Slisované filtry jsou přitom vyhřívány ve dvou komorách, aby kromě finální separace oceli a oleje nedošlo vlivem spalovacího procesu ke znečištění životního prostředí. Proto je ve druhé komoře teplota mnohem vyšší, aby byl eliminován veškerý kouř a ven unikalo pouze teplo. Zajímavostí přitom je, že olej získaný z filtrů v této fázi recyklačního procesu je použit jako palivo pro další várku zahřívání.
Pokud tedy patříte mezi nadšence, kteří si ještě olejový filtr a olej mění sami, ovšem odpad vyhazujete bezmyšlenkovitě do běžného kontejneru, možná byste své jednání měli přehodnotit. Nikoliv samozřejmě onu svépomoc, ale spíše ten krok, který nevede k jeho recyklaci. Zrovna v tomto případě by každý z nás měl být tak trochu eko-aktivista. Správný postup nic nestojí a přitom lecčemu pomůže...
Recyklace olejových filtrů je velmi náročná, ovšem chvályhodná práce
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před hodinou - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 2 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 3 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 4 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22