Dacia 1300 6x6: šestikolka nemusí být drahá, tahle slouží jako traktor

(+ video) Potřeba je matkou vynálezu, jak je v postkomunistických zemích dobře známo. I proto snad vznikla tato třínápravová Dacia.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Dacia 1300 6x6: šestikolka nemusí být drahá, tahle slouží jako traktor

25.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Dacia 1300 6x6: šestikolka nemusí být drahá, tahle slouží jako traktor

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Potřeba je matkou vynálezu, jak je v postkomunistických zemích dobře známo. I proto snad vznikla tato třínápravová Dacia.

V posledních letech se s vozy se třemi nápravami a někdy i pohonem všech šesti kol roztrhl pytel. Jako takové nejsou nové, oheň jejich popularitu ale rozdmýchal (a nedávno také dost možná sfoukl) Mercedes 6x6, který se u zákazníků setkal s pozoruhodně kladnou odezvou, navzdory extrémNě vysoké ceně. Přišly tak další podobné vozy, třeba Kahn Flying Huntsman, Jeep Wrangler 6x6 nebo ruský Makar 6x6. Všem byla vlastní relativně vysoká cena, podobné auto ale nemusí být nutně mohutný off-road se špičkovou technikou, však jsme viděli i podstatně jednodušší Renault 5 6x6. A dnes se podíváme na další podobné dílo, dalo by se říci.

Někteří z nás ještě pamatují Dacii 1300, kterak jezdily po silnicích Československa. Pokud se někdy podíváte do Rumunska, tyto stroje si připomenete, protože tam jsou pořád k vidění. Úplně všechny ale mají čtyři kola - všechny, až na tento modrý stroj. S oním Mercedesem G 63 AMG 6x6 tu jistá podobnost je, ale jen v počtu kol - oba totiž mají kol šest.

Na rozdíl od jednoho z nejdražších Mercedesů historie, který si mnozí beztak kupují hlavně pro vlastní reprezentaci, je tohle pracovní nástroj, vůz, který používá jeho majitel, farmář Moise Gavidas, místo traktoru. A také to není nic, co by Dacia před pětadvaceti lety prodávala jako vrchol své nabídky, třebaže vloni představila šestikolku s názvem Dustruck, pick-up odvozený známého Dusteru.

Jde o stroj vzniklý v podstatě na koleně. Technický základ je v offroadu Aro 240, který se ve velmi omezených počtech ještě za Ceaușesca vyráběl i se třemi nápravami. To znamená světlou výšku 350 mm a standardní třináctistovku Dacie nahradil 2,5litrový benzínový motor rumunské výroby, který je umístěn vzadu. Přesné hodnoty výkonu neznáme, do strojů Aro série 24 se ale montovaly dva 2,5litry zkonstruované značkou Aro - slabší měl 67 koní a 160 Nm, silnější 83 koní a 170 Nm.

Podle některých zdrojů je však výkon pětinásobný oproti původnímu motoru, což je dost nepravděpodobné, i kdybychom neznali čísla výkonu výše - sériová třináctistovka Renault v Dacii 1300 dávala údajně 55 koní a k 275 koním se žádný motor pod kapotou Aro série 24 ani neblíží. Zas takový silák tedy tahle šestikolka nebude, ale pro práci na poli bude výkon dostatečný. A také nebude muset řidič dlouho k benzince, nádrž má prý kapacitu 100 litrů.

Třebaže video, které nám tuto unikátní Dacii odhalilo, je už dost staré, stroj to je skutečně zajímavý a dosud jsme o něm nevěděli. A jen potvrzuje známé přísloví, že potřeba je matkou vynálezu. Proč však majitel tohoto stroje nenechal na technice offroadu Aro také jeho karoserii, nám není známo, možná také chtěl mít něco extra, jako onen Mercedes...


Dacia 1300 6x6: šestikolka nemusí být drahá, tahle slouží jako traktor - 1 - dacia 1300 6x6 rumunsko 01Dacia 1300 6x6: šestikolka nemusí být drahá, tahle slouží jako traktor - 2 - dacia 1300 6x6 rumunsko 02Dacia 1300 6x6: šestikolka nemusí být drahá, tahle slouží jako traktor - 3 - dacia 1300 6x6 rumunsko 03Dacia 1300 6x6: šestikolka nemusí být drahá, tahle slouží jako traktor - 4 - dacia 1300 6x6 rumunsko 04Dacia 1300 6x6: šestikolka nemusí být drahá, tahle slouží jako traktor - 5 - dacia 1300 6x6 rumunsko 05Dacia 1300 6x6: šestikolka nemusí být drahá, tahle slouží jako traktor - 6 - dacia 1300 6x6 rumunsko 06Dacia 1300 6x6: šestikolka nemusí být drahá, tahle slouží jako traktor - 7 - dacia 1300 6x6 rumunsko 07
Tři nápravy pod Dacií 1300 jsou neobvyklým úkazem

Zdroj: Auto Evolution

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.